Ten rynek jest w odwrocie
Niższa sprzedaż leków homeopatycznych wynika m.in. z faktu, że w Polsce nie przybywa lekarzy specjalizujących się w homeopatii
Poniższa analiza dotyczy rynku złożonych preparatów homeopatycznych, mających wpływ na konkretne schorzenia. Proste leki homeopatyczne dopiero w pewnej kombinacji zaproponowanej przez lekarza mają wpływ na zdrowie chorego.
Segmentem podstawowym rynku homeopatycznego są właśnie preparaty złożone, które stanowią wartościowo ok. 90% całego rynku.
Leki tego typu mają zdefiniowane działanie na organizm człowieka i są promowane przez producentów w odniesieniu do konkretnych chorób. Stąd też ich promocja do konsumenta może odbywać się tradycyjnym kanałem, poprzez reklamę w prasie, telewizji i innych mediach.
Popularność taka sobie
Proste leki homeopatyczne mają działanie terapeutyczne, jeśli stosowane są w kombinacjach, dlatego też konsument/ pacjent nie jest w stanie sam zdefiniować sobie kompletu prostych leków homeopatycznych działających na dane schorzenie. Segment prostych leków homeopatycznych jest promowany wyłącznie przez lekarzy specjalizujących się w leczeniu homeopatycznym. Jest to bardzo wąska grupa lekarzy, dlatego też ten segment właściwie nie liczy się na polskim rynku homeopatycznym.
W rynku OTC leki homeopatyczne stanowią niewielki składnik; posiadają w nim obecnie tylko ok. 2,1% udziałów wartościowych (czyli pod względem wartości sprzedanych produktów). W porównaniu do leków roślinnych - stanowiących ok.
23% udziałów wartościowych - segment leków homeopatycznych nie jest popularny wśród konsumentów.
Od początku roku 2005 obserwujemy spadek dynamiki sprzedaży leków homeopatycznych w stosunku do innych leków OTC. Za ostatnie 12 miesięcy leki homeopatyczne odnotowały spadek sprzedaży osiągający wartościowo aż 12%. W tym samym czasie cały rynek OTC rośnie o 5%.
Niewielu graczy
Spadek sprzedaży leków homeopatycznych wynika m.in. ze znacznie mniejszej promocji adresowanej do konsumentów (reklama) oraz stałej, nie rosnącej grupy lekarzy specjalizujących się w homeopatii. Mała liczba aktywnych producentów na polskim rynku - Heel, Boiron (po kupieniu firmy Dolisos) - zajmują 70% tego rynku, co również wpływa na słabą pozycję tego segmentu w rynku OTC.
Również powszechna dystrybucja leków homeopatycznych w aptekach jest ograniczona do kilkunastu intensywnie promowanych marek.
Spadek w procentach
Udział wartościowy produktów homeopatycznych złożonych (tzn.
zawierających w swoim składzie więcej niż jeden czynny składnik) w całym rynku OTC jeszcze w 2003 roku wynosił 2,8%, by w 2005 r.osiągnąć 2,6%. Od grudnia 2005 do listopada 2006 r. włącznie udział wartościowy sprzedanych produktów homeopatycznych wynosił już tylko 2,1%.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
Dodaj komentarz