Interpelacja nr 39119

do prezesa Rady Ministrów, ministra cyfryzacji

w sprawie możliwości zastosowania art. 180 ustawy Prawo telekomunikacyjne w przypadku domeny internetowej nczas.com

Zgłaszający: Paweł Szramka

Data wpływu: 15-02-2023

Szanowny Panie Premierze,

jak informują osoby prowadzące stronę internetową nczas.com, w nocy z 9 na 10 lutego br. serwery DNS polskich dostawców Internetu przestały rozwiązywać nazwę tej domeny, w konsekwencji uniemożliwiając użytkownikom korzystającym z domyślnych ustawień komputerów i telefonów dostęp do tej strony.

Informacja ta została potwierdzona przez internautów. Serwery DNS przynajmniej dwóch dużych dostawców Internetu (Orange Polska i T-Mobile Polska) w odpowiedzi na zapytania dotyczące domeny nczas.com zwracały informację, że taka domena nie istnieje. Natomiast serwery zagraniczne (np. Google, OpenDNS) czy serwery DNS niektórych lokalnych dostawców Internetu cały czas zwracały poprawne adresy IP tej domeny.

Taka sytuacja (problem dotyczący tylko określonej domeny, trwający długo i ograniczony jedynie do serwerów DNS dużych dostawców Internetu w Polsce) wskazuje na możliwość zastosowania w tym przypadku art. 180 ustawy Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym "Przedsiębiorca telekomunikacyjny jest obowiązany do niezwłocznego blokowania połączeń telekomunikacyjnych lub przekazów informacji, na żądanie uprawnionych podmiotów, jeżeli połączenia te mogą zagrażać obronności, bezpieczeństwu państwa oraz bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, albo do umożliwienia dokonania takiej blokady przez te podmioty".

O prawdopodobnym stosowaniu tego prawa w przypadku niektórych stron internetowych (m.in. strony publikującej e-maile rządu ze skrzynki pocztowej ministra Dworczyka) donosiła w kwietniu i maju ubiegłego roku Zaufana Trzecia Strona - blog specjalizujący się w problematyce cyberbezpieczeństwa (https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/dlaczego-nie-dziala-mi-strona-czyli-jak-abw-walczy-z-kremlowska-propaganda/, https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/abw-ocenzurowalo-strone-publikujaca-emaile-rzadu-ze-skrzynki-pocztowej-ministra-dworczyka/).

Pragnę zauważyć, że jeśli tak jest, to jest to przejaw ograniczenia wolności pozyskiwania i rozpowszechniania informacji, dokonanej nie w ustawie (co najwyżej na jej podstawie), nie na mocy postanowienia sądu ani nawet nie na mocy decyzji administracyjnej. Ponadto można mieć uzasadnione podstawy, twierdząc, że jest to przypadek cenzury prewencyjnej środka społecznego przekazu, gdyż blokowanie przekazu informacji dotyczy nie tylko informacji wcześniej opublikowanej, ale także każdej innej informacji, która może pojawić się na danej stronie internetowej. Stawia to pod znakiem zapytania konstytucyjność takiego postępowania, jak i przepisu takie postępowanie przewidującego.

W związku z powyższym zwracam się z następującymi pytaniami:

  1. Czy jakiś uprawniony podmiot wystosował żądanie blokowania przekazu informacji ze strony nczas.com wobec Orange Polska, T-Mobile Polska lub innych dostawców Internetu?

  2. Jeśli tak, to jaki był to podmiot i jaki był powód wystosowania takiego żądania?

  3. Jakie żądania blokowania przekazów informacji na podstawie art. 180 ustawy Prawo telekomunikacyjne kierowano do polskich dostawców Internetu od początku 2022 r., jakich zasobów Internetu one dotyczyły, przez kogo były kierowane i z jakiego powodu?