Technologie dozowania w branży automotive

Technologie dozowania w branży automotive

Podczas procesu produkcyjnego, producenci samochodów wykorzystują wiele aplikacji związanych z dozowaniem żywic, klejów, lakierów, pianek, mas termoprzewodzących, uszczelniaczy, olejów. W nowoczesnych samochodach zużycie wszelkiego rodzaju materiałów klejących i uszczelniających jest dużo większe niż kiedykolwiek dotychczas. W związku z powyższym celowe staje się korzystanie z zautomatyzowanego sprzętu dozującego. Zaczynając od najprostszego desktopowego dozownika, kończąc na w pełni zautomatyzowanej produkcyjnej linii dozującej.

Zastosowanie zautomatyzowanych systemów dozujących pozwala wpłynąć na zwiększenie wydajności produkcji. Tego typu rozwiązania zapewniają stabilność i dokładność, cechy szczególnie ważne podczas wykonywania tysięcy monotonnych cyklów pracy. Dodatkowo zautomatyzowanie procesu umożliwia wykonywanie każdego cyklu produkcyjnego w identycznym czasie.

Zwiększenie jakości wykonywanych produktów jest bardzo cennym elementem w branży automotive. Precyzyjne nakładanie kleju, w powtarzalnych dawkach i proporcjach, wykonywanie procesu uszczelniania po stałej i zaprogramowanej ścieżce i wiele innych procesów dozowania to krytycznie ważne elementy produkcji w przemyśle motoryzacyjnym. Bardzo często wiele spośród klejonych lub uszczelnianych elementów jest narażonych na kontakt ze środowiskiem zewnętrznym (deszcz, śnieg, słońce) dlatego tylko ich precyzyjne połączenie zagwarantuje wydłużonych czas bezawaryjnej eksploatacji.

Nowoczesne, wysokowydajne materiały wykorzystywane w procesie łączenia i uszczelniania podzespołów samochodowych są drogie, dlatego minimalizacja odpadów jest bardzo istotną kwestią. Nie bez znaczenia pozostaje również wielkość opakowania dostawcy. Większy pojemnik np. beczka 200L jest mniej uciążliwy dla środowiska niż 10 wiader każde po 20L. Zastosowanie większego pojemnika pociąga za sobą niejednokrotnie konieczność posiadania profesjonalnego sprzętu do poboru materiału niemniej jednak w ostatecznym rozrachunku obciążenie środowiska będzie mniejsze, a koszty zakupowe niższe. Produkcja samochodów to działania na masową skalę dlatego nawet minimalne kwoty oszczędności pozwolą szybko zbilansować koszt maszyny dozującej.

Reasumując głównymi zaletami wykorzystania zautomatyzowanego sprzętu dozującego jest:

✔️zwiększenie wydajności produkcji,

✔️zapewnienie wyższej jakości wykonywanych produktów,

✔️zminimalizowanie odpadów.

co znakomicie realizowane jest przez zautomatyzowane systemy dozowania. 

Najczęściej spotykane wykorzystanie technologii dozowania w branży automotive:

💧 Dozowanie klejów lub zalew 2K występują na wielu podzespołach samochodowych co przekłada się na blisko 1% całkowitej masy pojazdu. Wykorzystywanie zwykle dość drogich materiałów np. odpornych na wysoką temperaturę i niekorzystne warunki, wymaga precyzji, dokładnie odmierzonej dawki oraz przygotowania mieszaniny tuż przed procesem aplikacji. Kleje oraz żywica znajdują swoje zastosowanie również do zalewania i uszczelniania elektroniki samochodowej. W takich przypadkach zastosowanie dedykowanych urządzeń o monitorowanych parametrach procesu jest po prostu koniecznością.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Przykładowe urządzenie stosowane do dozowania klejów oraz zalew.

☔️ Dozowanie uszczelek - jest to technika pozwalająca na wykonanie idealnej uszczelki bezpośrednio na komponencie, dzięki czemu poziom generowanych odpadów można minimalizować. W branży automotive dozowane uszczelki najczęściej wykorzystuje się wszędzie tam gdzie pojawia się linia (krawędź) styku między środowiskiem zewnętrznym a osprzętem pojazdu np. w obudowach silnika, obudowach skrzyń biegów czy elementach oświetlenia zewnętrznego.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Przykładowy robot wykonujący dozowanie po wyznaczone ścieżce.

⚙️ Dozowanie smaru - dozowniki oraz zautomatyzowane systemy często realizują również proces dozowania smaru. Elementy w samochodach, które wymagają zastosowania smarów to wszelkiego rodzaju ruchome sekcje np. wycieraczek lub zamków. Smar nie tylko wpływa na zredukowanie takich czynników jak nadmierne tarcie, ale też wpływa na bodźce słuchowe, tarcie struktury metalu o metal nie jest do końca przyjemne, a ponadto generuje większe zużycie współpracujących części.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Przykładowe urządzenie stosowane do procesu dozowania smaru.

🔥 Dozowanie mas termoprzewodzących - jest to proces umożliwiający, wypełnienie pustki pomiędzy elementem źródła ciepała oraz tzw. radiatorem pomagającym odprowadzać ciepło. Najczęściej jest stosowana pomiędzy dwoma elementami połączonymi (skręconymi) ze sobą. W ostatnim czasie kiedy pojazdy elektryczne cieszą się coraz większą popularnością technologia odprowadzania ciepła ma bardzo istotne znaczenie. Dodatkowym wymogiem jest wprowadzenie ściśle kontrolowanej ilości takiego materiału. Dzięki lepszej przewodności cieplnej podzespoły charakteryzują się zwiększoną żywotnością oraz minimalizowane jest ryzyko wystąpienia samozapłonu. Taki proces również wymaga automatyzacji z uwagi na dosyć niekorzystne właściwości aplikowanego materiału.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia
Przykładowy robot wykonujący dozowanie mas termoprzewodzących.

Podsumowanie

Wymienione powyżej zastosowania to tak naprawdę najbardziej elementarne przypadki. Producenci samochodów mają niezliczone możliwości wykorzystania urządzeń dozujących. Zmodernizowanie linii produkcyjnych i zastosowanie automatycznych systemów dozowania pozwala na usprawnienie procesu oraz szybką amortyzację zakupionych maszyn, co w konsekwencji przyniesie oszczędności dla firm i środowiska.

To view or add a comment, sign in

Explore topics