Komu bije dzwon. Wywiad z Panem Hubertem Wiśniewskim – Country Managerem spółki Hydro Building Systems.
– IRM: Panie Hubercie, czy to prawda, że dzwon odegrał i nadal odgrywa ważną rolę w historii i działaniach WICONY? Doświadczenie w branży metalowej marki sięgają XIX wieku. Mała odlewnia sztuki i dzwonów, w 1820 roku poszerza swoją specjalizację o wytwórstwo naczyń ze stopów miedzi, a w roku 1901 rozpoczyna produkcję rur i profili. W 1919 roku zawiązuje się struktura biznesowa Wieland-Werke AG. Doświadczenia w produkcji profili wykonanych z brązu architektonicznego przeniesiono na materiał aluminiowy i tak w 1948 roku powstaje WICONA. Nazwa firmy pochodzi od akronimu: Wieland Constructions in Aluminium. Od roku 1953 WICONA staje się znakiem towarowym i rozpoczyna swoją ekspansję na całą Europę, a następnie na kolejne kontynenty. Tak więc wszystko zaczęło się od dzwonów!
– HW: Można tak powiedzieć. Początki firmy sięgają XIX wieku. W 1820 r. Philipp Jakob Wieland (1793–1873) przejął odlewnię przedmiotów artystycznych i dzwonów od swojego wuja Thomasa Frauenloba w Rosen- gasse w Ulm i rozpoczął produkcję narzędzi ze stopów miedzi. Następnymi ważnymi etapami było odejście w 1901 roku od dotychczasowej specjalności na rzecz produkcji rur i profili oraz założenie w 1919 roku
Wieland-Werke AG. Natomiast marka WICONA powstała w 1948 roku jako biuro projektowe profili wytłaczanych dla przemysłu budowlanego. Stanowi ona odrębną jednostkę w ramach Wieland-Werke. Doświadczenie zdobyte przy produkcji profili z brązu architektonicznego zostało wykorzystane przy poszerzeniu działalności o kolejny materiał – aluminium. Nazwa firmy pochodzi od akronimu: Wieland Constructions in Aluminium. Od roku 1953, WICONA stała się znakiem towarowym i rozpoczęła swoją ekspansję na całą Europę, a następnie na kolejne kontynenty. W ciągu minionych ponad 70 lat, wywodzące się z tych skromnych początków przedsiębiorstwo ewoluowało, tworząc znaną na całym świecie markę specjalizującą się w wysokiej jakości, zaawansowanych technicznie rozwiązaniach systemowych z aluminium do fasad, okien i drzwi. Dzisiaj WICONA jest częścią norweskiej grupy Hydro. W Polsce jesteśmy od ponad dwudziestu lat.
– IRM: Dzwon bije. Bije także serce. Czy dlatego nowym hasłem w WICONIE jest: ODKRYJ BICIE SERCA PRZYSZŁOŚCI? Co ono oznacza?
– HW: Rzeczywiście to hasło pojawiło się w naszej komunikacji w 2019 roku na targach BAU. Jest ono odzwierciedleniem filozofii, wg której jako kreatorzy ewolucji architektury przesuwamy jej granice. Dzięki temu architektura nie tylko spełnia oczekiwania użytkowników, ale jednocześnie stanowi integralną część ekosystemu. Dla nas punktem wyjścia jest oczywiście niskoemisyjne aluminium, które podobnie jak serce nadaje rytm i pozwala tworzyć architekturę przyszłości już dzisiaj.
– IRM: Grupa HYDRO jest liderem w dziedzinie recyklingu aluminium. Dlatego ważnym aspektem strategii jest wcielanie w życie filozofii odpowiedzialności za środowisko naturalne. Jak kiedyś wspomniał Pan w jednej z wypowiedzi: Nasza strategia Hydro 2025 stawia nas w czołówce branż, które mają znaczenie dla klimatu, gospodarki o obiegu zamkniętym, a co za tym idzie dla całego społeczeństwa. Posiadamy kompetencje i doświadczenie, aby nadal być liderem w dziedzinie niskoemisyjnego aluminium i energii odnawialnej. To jest nasz główny cel, ale chcemy działać jeszcze szerzej. Dlatego będziemy rozwijać się w nowych obszarach, ale moim celem jest przede wszystkim napędzanie rentowności oraz wzmocnienie świadomości naszej pozycji, jako lidera niskoemisyjnych rozwiązań dla budownictwa. Jak w WICONIE podchodzicie do tego wyzwania? Co bardziej się liczy: biznes czy natura? Czy można je pogodzić w wykonywaniu powierzonych zadań?
– HW: Build beyond tomorrow – Nasze działania wykraczają poza stosowanie światowej klasy niskoemisyjnych materiałów, aby każdy aspekt naszej działalności był możliwie jak najbardziej zrównoważony. Wręcz zobowiązujemy się i stale realizujemy zrównoważoną strategię we wszystkich obszarach. Począwszy od kultury organizacyjnej, promowanie pozytywnych zmian poprzez wspieranie lokalnych społeczności oraz naszych partnerów biznesowych, osiąganie ambitnych celów poprzez partnerstwo. Z myślą o odpowiedzialności społecznej staramy się stymulować pozytywne zmiany w społecznościach, których jesteśmy częścią. To wszystko realizujemy oczywiście w kontekście biznesowym, z pełną świadomością naszego wpływu na środowisko, które sukcesywnie neutralizujemy. Aby tworzyć zrównoważoną przyszłość trzeba łączyć wszystkie te aspekty. Zarówno WICONA, jak i pozostałe marki należące do Grupy Hydro, są tego doskonałym przykładem.
– IRM: Panie Hubercie, strategia proekologiczna Wicony i Grupy Hydro naprawdę robi wrażenie. Nieśmiertelne Aluminium dla Nieśmiertelnych Projektów Architektonicznych, Cykl życia 360°, Minimalny ślad CO2, Dążenie do zrównoważonego rozwoju, Budowanie z wizją, Hydro CIRCAL, (od 2018 roku na całym świecie zrealizowano ponad 300 projektów z użyciem Hydro CIRCAL, które pozwoliły zaoszczędzić ponad 28 kiloton CO2 – co odpowiada rocznej emisji dwunastu tysięcy samochodów)... Takie wyzwania i cele wymagają ogromnej świadomości specjalnych działań. Budowanie z wizją oznacza poważne potraktowanie przyszłości. Dzwon natury bije na alarm coraz mocniej i coraz głośniej. Musimy go usłyszeć!
– HW: Wyraźnie słyszymy ten alarm, słyszy go też branża dlatego dzisiejsza definicja architekturyjako trwałej, użytecznej i pięknej przechodzi ewolucję, ponieważ budynki muszą spełniać nie tylko wymagania użytkownika pod kątem funkcjonalności, ale poszanowania środowiska zarówno przy produkcji materiałów, jak również ich wykorzystaniu. Tak jak Pani wspomniała,
WICONA realizuje filozofię odpowiedzialności za środowisko, zgodnie w wymaganiami certyfikacji Cradle to Cradle, łącząc estetykę, jakość techniczną i najwyższe standardy ekologiczne. Jednym z kryteriów oceny C2C jest reutylizacja materiałów. Według tego kryterium oceniany jest odpowiedzialny recykling oraz produkty, które produkowane są w taki sposób, aby mogły
być poddane recyklingowi. Proces ten realizowany jest przez markę w projekcie „Wieczne Aluminium”. Dzięki tej inicjatywie angażujemy się jeszcze bardziej w odzyskiwanie aluminium ze złomowanych fasad i okien, które prawie w 100% nadają się do ponownego wykorzystania. Jakość aluminium przetworzonego nie różni się od materiału wyjściowego, a surowiec odzyskiwany
jest wykorzystywany do produkcji nowych profili WICONA. Obecnie wszystkie inwestycje, w których bierzemy udział, realizowane są w oparciu o aluminium Hydro Circal, co wpływa na redukcję CO2 tych obiektów. Myślę, że to nasza cegiełka, która wpłynie na przyspieszenie transformacji budownictwa i architektury, której jesteśmy świadkami.
– IRM: WICONA wychodzi z propozycją rozwiązań sprzyjających ochronie naszego środowiska. Czy Klienci to doceniają? I czy takie działania wiążą się np. z koniecznością specjalnych nakładów uwzględnionych w cenie produktu?
– HW: Przy projektowaniu budynków z myślą o obiegu zamkniętym, wybór aluminium jest oczywisty. Jest to jeden z niewielu materiałów budowlanych, który zachowuje swoje właściwości po recyklingu. Może być przetapiane i wykorzystywane wielokrotnie w nowych produktach, co czyni je zrównoważonym materiałem budowlanym. Naszą przewagą jest fakt, że dysponujemy własnymi, zaawansowanymi technologiami odzyskiwania surowca oraz produkcji. W procesie produkcyjnym aluminium pochodzącego z recyklingu pokonsumenckiego, wytwarzana jest mniejsza ilość ciepła (a tym samym energii). Jest to tylko 5% energii potrzebnej do produkcji metalu pierwotnego, tym samym oszczędzamy 95% energii. Wytwarzanie najwyższej jakości metalu o dużej zawartości złomu poużytkowego jest procesem bardziej złożonym. Jednak zapewnia mniejszy ślad węglowy, dzięki czemu jest bardziej atrakcyjny z punktu widzenia zrównoważonego budownictwa. Recykling obejmuje wiele etapów, w tym kontrolę, sortowanie, rozdrabnianie i odbarwianie. Jeśli chcemy uzyskać podobnej jakości stop w procesie recyklingu, metal musi być prześwietony promieniami rentgenowskimi. Ma to na celu zidentyfikowanie pierwiastków stopowych, potem jest segregowany, ponieważ różne rodzaje stopów nie powinny być stapiane razem. Aby te odpady aluminiowe nie trafiały na wysypiska, powstał Hydro CIRCAL – gama produktów aluminiowych wykonanych z przetworzonego, poużytkowego złomu aluminiowego, takich jak fasady i okna, które zostały zdemontowane z budynków i w całości poddane recyklingowi. Produkty te cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony projektantów i inwestorów ze względu na swoje właściwości.
– IRM: W siedzibie WICONY w Ulm, na piętrze, wisi na ścianie dzwon! Jak nakazuje zwyczaj, przy podpisaniu określonej wartości kontraktu, pracownik ma prawo tym dzwonem zadzwonić. Jak często bije on dla Pana i dla WICONY Polska?
– HW: Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule, czyli „Komu bije dzwon” z duma mogę odpowiedzieć, że z całą pewnością bije dla WICONA Polska. Nasza działalność jest ściśle zintegrowana z innymi markami Grupy Hydro, ale jednocześnie stworzyliśmy świetny zespół ekspertów, którzy dzięki swojej fachowości pracują na renomę naszej marki. Bardzo duży nacisk kładziemy na relacje z naszymi partnerami, co przekłada się często na długofalową współpracę i kolejne śmiałe projekty. Rok do roku realizujemy coraz więcej inwestycji, bierzemy również udział w międzynarodowych zespołach.Tylko w tym roku nasze wyroby zostały wykorzystane w kilkunastu obiektach. Kolejne przed nami. Nie sposób wspomnieć o kolejnym etapie projektu LIXA. To kolejny projekt realizowany wspólnie z Inwestorem YAREAL, biurem projektowym HRA oraz generalnym wykonawcą FINETECH. Dzięki świadomości wszystkich uczestników tego procesu Inwestor wraz z architektem zdecydowali, że cały projekt zostanie zrealizowany w rozwiązaniu CIRCAL 75R.
– IRM: W latach 90. ubiegłego stulecia, kiedy niejako „uwolniono” aluminium dla innych, poza strategicznymi, działów gospodarki, nie myślano o aluminium jako o metalu znakomicie nadającm się do recyklingu. Głównie liczyła się ekonomiczna strona wykorzystania tego materiału. Taka świadomość przyszła z czasem. Jak Pan sądzi, co sprawiło, że zaczęto uważać aluminium za „zielony” metal?
– HW: Aluminium jest jak bank energii. Raz wyprodukowane aluminium może być wykorzystywane w nieskończoność, a ponowne wykorzystanie zużytego aluminium pociąga za sobą bardzo mały ślad węglowy. Podlega recyklingowi w 100%, zachowując jednocześnie 100% swoich pierwotnych właściwości. A te znajdują zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie. Przykładowo folia aluminiowa uzyskana w procesie recyklingu może być zwijana z 60 cm do 2-6 mm,
a końcowy produkt foliowy może być cienki nawet do 0,006 mm. Nadal nie przepuszcza ona światła, aromatu ani smaku. Dlatego można powiedzieć, że aluminium jest materiałem doskonałym, który znajdzie zastosowanie w każdej dziedzinie. Ponad to może być przetwarzany praktycznie w nieskończoność. Jako grupa Hydro dysponujemy własną technologią przetwarzania aluminium opartą na obiegu zamkniętym. W procesie tym energia potrzebna do ponownego przetworzenia aluminium wynosi zaledwie 5% energii zużywanej do standardowej produkcji. Na dzień dzisiejszy produkcja tony materiału to emisja zaledwie 2,3 kg CO2 przy średniej europejskiej 8 kg. Ale to nie koniec wyzwań, ponieważ jako grupa zobowiązaliśmy się, że do 2050 roku zredukujemy ślad węglowy do zera. Podsumowując, mówiąc o aluminium jako „zielonym materiale”, mam na myśli przyjazny środowisku materiał, o nieograniczonych możliwościach zastosowania.
– IRM: Życzę Panu i Firmie, aby dzwony biły głośno i nieustająco ogłaszając osiągnięte sukcesy! q