• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Modernizacja torów do trójmiejskich portów zgodnie z planem

erka
26 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Trwają prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Na zdjęciu wizualizacja Port Północny Pylon.
  • Prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.
  • Prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.

Postępują prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa trwa wzmacnianie gruntu, a na stacji Gdynia Port przygotowania do budowy nowych torów. Inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe w Trójmieście warte są ponad 2,6 mld zł.



Prace przy modernizacji kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni poprawią przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Nowe systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - "Łącząc Europę". Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Inwestycje kolejowe za ponad 2,6 mld zł w Trójmieście



Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano większość starych torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej. Usunięto łącznie ponad 23 km torów oraz 50 rozjazdów. Gotowe jest odwodnienie. Wzmacniany jest grunt, do czego użyto dotychczas prawie 1,8 tys. sztuk pali. Trwa przebudowa przejścia dla pieszych na przystanku Gdańsk Kolonia oraz budowa nowej nastawni. Zainstalowane w niej urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną, oraz zlikwidowano peron na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, co umożliwiło przygotowanie terenu pod wzmocnienie gruntu.

Na stacji Gdańsk Port Północny PKP PLK kontynuują prace związane ze wzmacnianiem gruntu, budową sieci trakcyjnej i nowych torów. Usunięto 7 km starych torów i rozjazdy, uformowano nowe nasypy. Trwa budowa sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym. Projekt pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk" to m.in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów. Przebudowane będą trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.
  • Wizualizacja wiaduktu Ku Ujściu
  • Gdańsk Zaspa Towarowa
  • Gdańsk Zaspa Towarowa

Lepszy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni



Na stacji Gdynia Port kontynuowane są prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest stara sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto już ponad 54 km starych torów oraz prawie 100 rozjazdów, które zastąpi nowa infrastruktura. Nowe rozjazdy umożliwią sprawny przejazd składów z toru na tor. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn.

Projekt pn. "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" wiąże się z przebudową 115 km torów oraz elektryfikacją dojazdów do bram portu. Przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi budowa dwóch wiaduktów kolejowych.
erka

Miejsca

Opinie (82)

  • Mapka (11)

    by się przydała

    • 57 0

    • Będziesz jeździł po tych torach?

      • 1 11

    • (7)

      Infrastruktura kolejowa należy do dziedzin które powinny być objęte szczególną ochroną kontrwywiadowczą a ty chcesz mapki drukować , dla kogo . Do czego potrzebna jest ci mapka rozjazdów kolejowych prowadzących do portu , tu pendolino ani skm nie będzie jeździć .

      • 1 11

      • Nie bądź śmieszny. (6)

        W czasach satelitów szpiegowskich, dronów, itd. wypisujesz takie głupoty?

        • 12 0

        • (5)

          Do czego potrzebna jest ci taka mapka?

          • 1 6

          • A do czego są zdjecia i rysunki w artykułach? (1)

            • 8 1

            • Mnie kiedyś uczono że nie odpowiada się pytaniem na pytanie . No tak ale ja się uczyłem w starej komunistycznej szkole.

              • 3 1

          • ponieważ obraz znacznie lepiej przemawia niz tekst (2)

            a błędy i przekłamania/zaniechania widać natychmiast.

            Dlatego mapki nie będzie.
            A ty "sum" nie strasz...

            • 3 0

            • (1)

              Jak ktoś nie przyswaja słowa pisanego to potrzebuje rysunku..... tak już jest

              • 0 1

              • na wszystkich budowach

                w elektronice, informatyce, mechanice...
                Wszędzie sami niegramotni, co się obrazkami posługują...
                Słowo pisane, chętnie... W fotelu przy kominku, w dobrej książce... Ale nie na budowie, czy u krawcowej...

                • 0 0

    • Nareszcie (1)

      Będzie tam jeździła skm. Po tylu latach znowu wracają

      • 1 5

      • Niestety nie będzie jeździła. Rewitalizują tory towarowe.

        • 5 0

  • Dla bezpieczeństwa i konkurencyjności naszych portów potrzeba takich inwestycji, a nie d**ilnych przekopów Mierzeji! (16)

    A koszt porównywalny...

    • 70 50

    • Brejza placi wiecej. (4)

      Akurat PiS realizuje skutecznie obie inwestycje, więc o co kaman ?

      • 22 15

      • O to chodzi, żeby ujadać, za to mu płacą.

        • 17 7

      • 10 maja wybory głosuj na Kulawego

        dostaniesz 100 zeta na picie

        • 4 2

      • Po co? (1)

        Dowiedz się ile ma przekop kosztować.

        • 6 2

        • na razie mniej niż dotacja na TVP

          • 9 1

    • Port Północny tak

      ale linia przez zaspę Towarową to nie jest jakaś niezbędna inwestycja i niewiele zmieni w przeładunkach.

      • 0 13

    • Przekop jest słuszny (9)

      W interesie Trójmiasta jest rozwój całego regionu - od Gdyni po Elbląg i przekop może tu tylko pomóc, bo to nigdy nie będzie konkurencja dla Gdańska, ale uzupełnienie. Nie można całej państwowej kasy ładować tylko w Warszawę czy Śląsk. Miasta dookoła Gdańska też powinny mieć umożliwiony rozwój, bo inaczej niepotrzebnie zakorkujemy, wywindujemy ceny i zmniejszymy poziom życia w samym Gdańsku.

      • 10 8

      • A co ma pływać do/z Elbląga? (5)

        W dobie idealnego skomunikowania drogą S7 wszystkie towary i tak będą jeździły z portu w Gdańsku. Ewentualnie koleją, choć tu połączenie jest nieco okrężne. Zamiast kanału lepiej by dogodzili Elblągowi gdyby wybudowali linię kolejową na skróty do Trójmiasta wzdłuż S7. Korzystne by to było zarówno dla przewozów towarowych jak i pasażerskich.

        • 10 7

        • nie ma takiej rury, której nie da się zatkać (4)

          Jeśli ktoś myśli w okolicach Elbląga o działaniach w logistyce, to jest logiczne, że stara się o dostęp do wszelkich mediów i dróg transporu. Linia kolejowa nie będzie tańsza... I zwiększy koszty o przeładunek. Poza tym, miejsca na terminale nie ma za dużo a te istniejace mają spore (na razie) ale ograniczone możliwości. Wystarczy się zorientować co się dzieje z ciężarówkami wokół portów...

          • 3 1

          • A kto będzie chciał organizować działalność logistyczną w okolicach Elbląga? (3)

            Przecież to przedmurze gospodarczej i demograficznej pustyni, jaką jest Warmia i Mazury. Logiczna rzeczą jest, że taka działalność zawsze będzie koncentrowała się w okolicach Trójmiasta z bliskością dużych portów (z możliwością zawijania oceaników), węzłów kolejowych i drogowych oraz lotniska.
            W Gdańsku potencjał do rozwoju portu jest olbrzymi, nowe tereny portu centralnego dają ogromne możliwości. Argument o przeładunku też nietrafiony, bo w takim Elblągu też trzeba będzie towary na coś przeładować. Nie wspominając o tym że do Elbląga i tak żaden większy statek nie wpłynie a współczesna żegluga stawia na coraz większe jednostki. Ten kanał to duży wydatek a pożytek z niego będzie prawie żaden.

            • 1 3

            • "przedmurze gospodarczej i demograficznej pustyni" (2)

              I bardzo dobrze.
              Znaczy się placu jest dosyć i jest tani.
              Nie muszą do Elbląga wchodzić gigantyczne jednostki, wystarczą "kapcie", które rozproszą pudła przychodzące do Trójmiasta taniej niż kolej. Bo "kapeć" weźmie tyle co 5 pociągów. Nie trzeba budować i utrzymywać mostów. Nie zatyka się dróg. Mozna dywersyfikować linie kolejowe a nie wisieć na jednej nitce przez Tczew. W Gdyni jeszcze gorzej, bo 201 jakoś nie chce się "wyjajić"... W "pobliżu" są dwie magistrale drogowe, które szybciej połączą północ z południem niż A1. I znowu, nie trzeba przekraczać Wisły...
              Centralny jest mrzonką, jak każda centralizacja. Już to przerabialiśmy.

              • 4 1

              • Jeżeli wg Ciebie centralny jest mrzonką to kanał można nazwać tylko durnotą. (1)

                A powiedz mi jeszcze proszę, co chcesz transportować do/z Elbląga? Jakiż to strumień towarów może wygenerować szuwarowo-bagienne by uzasadniać miliardowe inwestycje? Piszesz o kapciach, tymczasem z feederów korzysta coraz mniej spedytorów. Taniej i szybciej jest przewieźć towar bezpośrednio oceanikiem i na ostatniej mili przewieźć go drogą lub koleją. Tak w ostatnich latach decyduje rynek, nie ma co zaklinać rzeczywistości.

                • 1 1

              • "co chcesz transportować do/z Elbląga"

                Nic.
                To jest jedynie miejsce na mapie z dużą ilością wolnego terenu. Elbląg w zadnym stopniu nie jest miejscem powstania czy docelowym towarów.
                "z feederów korzysta coraz mniej spedytorów"
                Powiedz to Niemcom czy Skandynawom, gdzie w samej Szwecji są 24 porty realizujące przeładunki.

                • 0 1

      • warto poznać pojęcie "produktywność nakładów inwestycyjnych" (1)

        W przypadku przekopu przez Mierzeję Wiślaną była ona ujemna nawet przy poprzednich szacunkach nakładów. Na pewno są lepsze metody wspierania rozwoju Elbląga i regionu niż topienie pieniędzy w błocie i mule na dnie Zalewu Wiślanego .

        • 6 6

        • w kręgach akademickich istnieje powiedzenie

          "Nie ważny temat, ważny jest promotor".

          I to działa w obie strony. Zdeterminowany szarlatan jest w stanie wodzić za nos "idiokratów" długie lata. Również osobnik niechętny jakiemukolwiek ryzyku zawsze tak przedstawi sprawy aby nic nie musieć robić.

          Ten drugi wariant obrała Gdynia i gdy Australijczycy i Brytole szukali miejsca na swój terminal, odrzucili te propozycje. Teraz patrzą na południe i widoczne tam wieże ze strużką śliny, kapiącą z ust...

          Najczęście świadomy człowiek marnuje lata na przekonywanie osadzonych na stołkach ignorantów do zakłócenia sobie spokoju i ich małych ale pewnych interesów. Bo to jest ryzyko... A papier wszystko zniesie.

          Zakładając, że ten region może być węzłem logistycznym dla tej części świata, taki wariant rozproszenia składowisk między Gdańskiem a Elblągiem ma (jakiś) sens, bo jest wydajniejszy i tańszy niż kolej oraz pozwala unikać wąskich gardeł na drogach i torach. Gdyby jeszcze do tego potrafilibyśmy zatrudnić Wisłę, tak jak nacje mieszkające nad Dunajem czy Łabą... Ale oni to robią od setek lat a nam nigdy nie opłaca się zacząć...

          • 2 1

      • Przekop to mrzonka za miliardy.

        Moim zdaniem od poczatku liczyli na bursztyn, ale jak to zwykle z nimi bywa, przeliczyli sie. A Elblag i tak przyjezdza do pracy do Trojmiasta i przekop tego nie zmieni. Choc zamozni wlasciciele jachtow pewnie go docenia.

        • 5 3

  • Bardzo dobra i potrzebna inwestycja. (2)

    Oby więcej takich.

    • 67 2

    • Potrzebna w 2019 (1)

      Obecnie w mega-kryzysie zobaczymy.

      • 0 5

      • Wcześniej czy później wszystko wróci do normy.

        Inwestycje infrastrukturalne są planowane na horyzont kilkudziesięcioletni.

        • 4 0

  • (9)

    Stacja Gdynia Port? Gdzie to niby jest?

    • 6 31

    • (2)

      Ale tam Pendolino się nie będzie zatrzymywało , po co ci taka wiedza?

      • 11 1

      • Akurat pendolino tam odpoczywa (1)

        • 1 4

        • Pendolino odpoczywa na GO1.

          • 3 0

    • Od rejonu Gdynia Port GPA do rejonu Gdynia Port GPF.

      O ile cokolwiek Ci to powie. ;)

      • 10 0

    • (2)

      Ja bym się bardziej martwił o nazwy na autostradach . Co komu z południa Polski mówi nazwa węzła Stanisławie czy Swarożyn?

      • 4 3

      • Znaki w PL (1)

        Każdy kto choć raz był i patrzył na znaki w innym kraju, wie w Polsce Ci co ustaiwają drogwskazy informujące gdzie dana droga prowadzi są objęci choroba psychiczną i skrajną głupotą (pieniądze nic tu do rzczeczy nie mają)

        • 3 1

        • A użytkownicy zazwyczaj arogancją i ignorancją

          • 1 1

    • W Gdyni, w okolicach portu

      • 4 0

    • Na wysokości Hutniczej, kiedyś nazywała się Gdynia Port Celny. Jest jeszcze stacja Gdynia Port Oksywie z osobnymi peronami nadal chyba sprawna, przed portem wojennym.

      • 3 0

  • Szkoda, że nie rewitalizują SKM do Nowego Portu! (10)

    Nowe osiedla na 20tys nowych mieszkańców a dojazd jak w XIX w.

    • 83 5

    • Pod koniec XIX wieku tam było juz połaczenie kolejowe ;) (1)

      • 18 1

      • Też prawda.

        • 6 1

    • Jezdziłoby pustawe (4)

      • 4 4

      • Na tę chwilę. (2)

        Widziałeś ostatnio jak się rozbudowuje Letnica? Blok na bloku. I to nie jakieś małe 4 piętrowe popierdółki tylko bloczyska, na 8-9 pięter. Ciekawe jak sobie wyobrażają tam komunikację. 1 autobus który ma być puszczony przez ulicę Letnicką/Nową Wyzwolenia?

        • 9 4

        • (1)

          Beda tam tysiace aut cieknacych olejem na kazdym trawniku. Wszystko pod wynajem

          • 5 2

          • co wy macie z tym wynajmem

            aż tylu chetnych najemców to nie ma, zwłaszcza w takiej lokalizacji, są atrakcyjniejsze miejsca

            • 3 1

      • wystarczy puscic szynobusy

        arriva albo inny przewoznik chetnie to weźmie skoro skm ma to gdzieś

        • 8 1

    • co 5 minut jedzie tramwaj... (1)

      • 3 1

      • a w soboty co ile jezdzi?

        • 1 0

    • do tego pusty

      • 3 2

  • ciężko jest znaleźć (2)

    konkretne informacje w jednym miejscu, dotyczące gdyńskiego międzytorza.
    No bo tak: część ma być nowym śródmieściem. Część torów zostaje i będzie kolidować (?) z nową Waszyngtona, która albo będzie samodzielną ulicą a wg innych źródeł zabierze południową jezdnię ul Polskiej.
    A do tego jeszcze port zewnętrzny i jego budowa.
    Ciężko w tym wszystkim się połapać, a temat jest rozwojowy i ciekawy.
    Tamte tereny niewątpliwie się zmienią.

    • 13 2

    • Nie kłopocz sobie tym głowy, realizacja za x lat

      lepiej poczytaj jakąś książkę s-f

      • 2 0

    • Jak nie wiadomo oco chodzi...

      To chodzi o pieniadze...

      • 0 0

  • powinny byc uruchomione przewozy pasażerskie (4)

    chociażby do Letnicy, dawniej Zaspa Towarowa, nowe osiedla, deweloperzy sami pisali w ofertach o bliskosci linii kolejowej

    • 52 4

    • Tam nie ma ludzi na zapełnienie kolejki (1)

      Może kiedys, może przy puszczeniu od stadionu w stronę Zaspy, Przymorza i niekoniecznie jako normalna kolej.

      • 4 2

      • Wystarczyłyby szynobusy jak PKM

        Nie musiałby jeździć pełny skład SKM-kowy

        • 5 2

    • Bo linia kolejowa jest blisko

      tyle tylko że towarowa ;)

      • 6 0

    • Nie ma juz na to szans. Trzeba bylo usamorzadowic to nieszczesne SKM, keidy bylo to mozliwe,

      a przede wszystkim usamorzadowic ten tor.

      • 1 0

  • Wreszcie sensowne ruchy w portach.

    Gdańsk i Gdynia to miasta, którym przywrócić należy portowa tożsamość. Lata zaniedbań w przemyśle portowym wreszcie są nadrabiane sensownymi inwestycjami. To będzie procentowalo przez długie lata na plus.

    • 30 1

  • A ile zniszczyli zieleni, drzew krzewów (2)

    setki. Czy posadzili coś w zamian?

    • 12 42

    • Po co skoro mogą to zrobić zgodnie z przepisami?

      • 1 1

    • no i robaczki wymordowali

      • 1 0

  • Rozebrano tor linii pasażerskiej a nie towarowej (4)

    Mała poprawka. Między Gdańskiem Głównym a Gdańskiem Kolonia rozebrano tor linii pasażerskiej a nie towarowej. Jeszcze niedawno po nim jeździły pociągi na stadion.

    • 39 0

    • Rozebrano, bo zbudują na nowo (3)

      Stary nie spełniał parametrów

      • 8 1

      • (2)

        Tylko w jakim celu? Przecież towarowe tam nie będą jeździć a przywrócić ruchu pasażerskiego nie chcą? Mogli zostawić tak jak jest

        • 6 0

        • Bo to jest PKP Pogrzeby Linii Kolejowych

          • 1 1

        • a w takim ze będą jezdzily

          • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane