REKLAMA
PORTFEL GWIAZD

UE wytacza działa. Nadchodzą karne cła na chińskie samochody elektryczne

Michał Misiura2024-03-06 10:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-03-06 10:00

Wszystkie pojazdy elektryczne, które trafią do Unii Europejskiej z Chin po 6 marca 2024 roku, mogą zostać dotknięte karnymi cłami antysubsydyjnymi. Wspólnota rozpocznie od czwartku rejestrację celną importu elektryków z Państwa Środka - podała agencja Reutera.

UE wytacza działa. Nadchodzą karne cła na chińskie samochody elektryczne
UE wytacza działa. Nadchodzą karne cła na chińskie samochody elektryczne
fot. liyuhan / / Shutterstock

W dokumencie opublikowanym we wtorek 5 marca Komisja Europejska stwierdziła, że posiada wystarczające dowody na to, że chińskie pojazdy elektryczne są subsydiowane przez władze, co w nieuczciwy sposób zwiększa ich konkurencyjność na unijnym rynku.

Dochodzenie Komisji Europejskiej ws. pojazdów EV z Państwa Środka ma zakończyć się w listopadzie. Tymczasowe cła mogą zostać nałożone jeszcze przed oficjalnym werdyktem, w lipcu tego roku.

Unijne władze stwierdziły jednak, że nawet 4 miesiące zwłoki mogą spowodować nieodwracalne szkody dla przemysłu motoryzacyjnego. Jak podkreślono w dokumencie Komisji, import pojazdów elektrycznych z Chin wzrósł o 14% od formalnego wszczęcia dochodzenia w październiku.

W związku z tym, jeżeli Komisja uzna, że chińskie pojazdy elektryczne naruszyły zasady konkurencji, korzystając z subsydiów, będzie mogła nałożyć cła wsteczne na wszystkie samochody, które trafiły na unijny rynek od 7 marca 2024 roku.

Jakub Jakóbowski, zastępca dyrektora Ośrodka Studiów Wschodnich, skomentował na platformie X, że cła mogą uderzyć nie tylko w samochody BYD i Nio. Dokument został sformułowany w taki sposób, że może dotyczyć całej produkcji pojazdów EV “made in China”, a więc również przyjeżdżających z Azji aut Tesli, Dacii czy Volvo.

Unijne cła antysubsydyjne będą dotyczyły pojazdów do 9 osób, a więc póki co nie obejmują autobusów elektrycznych. Działanie Komisji Europejskiej wywołało sprzeciw po stronie Chin. Chińska Izba Handlowa przy UE stwierdziła, że jest rozczarowana tym posunięciem oraz, że wyższy import wynika z rosnącego zapotrzebowania Europy na samochody elektryczne.

Sama Unia Europejska oferuje jednocześnie szereg korzyści dla firm z branży elektromobilności. Producenci pojazdów elektrycznych i podmioty instalujące ładowarki EV mogą liczyć na ulgi podatkowe. Osoby kupujące samochody elektryczne mogą ubiegać się o dotacje. Jednocześnie głośno mówi się o zakazach dla aut spalinowych.

Groźba wprowadzenia ceł zapewne przyśpieszy uruchomienie pierwszej fabryki BYD w Unii Europejskiej, zlokalizowanej w węgierskim Szegedzie. Akcje producenta samochodów nie zareagowały jednak na wiadomości z Europy. 

BYD - notowania od początku roku (Tradingview)

Chińscy producenci pojazdów EV na cenowej wojnie

Pod koniec lutego do największego niemieckiego portu nad Morzem Północnym trafił transport 3000 samochodów elektrycznych chińskiej firmy BYD, co podniosło alarmistyczne tony w debacie publicznej u naszego zachodniego sąsiada.

Firma z Shenzhen deklaruje chęć podbicia europejskiego rynku samochodów elektrycznych, a to nie podoba się niemieckim koncernom motoryzacyjnym, które od dłuższego czasu domagały się w tej sprawie działań ze strony Unii Europejskiej.

Chińskie pojazdy EV stanowią konkurencję dla europejskich za sprawą dużo niższych cen. Po obniżeniu cen o 15% flagowy SUV firmy BYD kosztuje w Niemczech 41 tys. EUR. Jego najbliżsi konkurenci w tym segmencie kosztują ok. 4000 EUR drożej. 

Jeszcze większa wojna cenowa przetacza się przez samo Państwo Środka. W ostatnich dniach BYD obniżył tam cenę swojego najtańszego samochodu elektrycznego Seagull o 5% do 69 800 CNY, czyli 8822 EUR. 

Stany Zjednoczone powstrzymały napływ chińskich pojazdów EV 25-proc. cłami. Podobnych kroków nie podjęła jednak np. Australia, do której trafia coraz więcej elektryków z Państwa Środka. W ubiegłym roku sprzedaż BYD zwiększyła się tam 6-krotnie, osiągając poziom 12 000 aut. Chińska spółka ma obecnie 14% udziałów w australijskim rynku EV, ustępując miejsca Tesli, która ma 53%.

Źródło:
Michał Misiura
Michał Misiura
redaktor Bankier.pl

Redaktor działu Rynki w Bankier.pl. Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Inwestowaniem zainteresował się podczas studiów. Zaczynał pisząc o rynku forex i kryptowalutach, żeby z czasem przenieść się na giełdę. W Bankier.pl śledzi produkty dla inwestorów i opisuje wydarzenia na rynkach kapitałowych.

Tematy
Wygodna Pożyczka, gdzie chcesz i na co chcesz!

Wygodna Pożyczka, gdzie chcesz i na co chcesz!

Komentarze (77)

dodaj komentarz
endes
Sankcje karne?… odlot tych euromarksistow level hard!
prawnuk
A może podobny przepis dla wydobywanego w Polsce węgla?
przestanie być dotowany, górnicy zmienią pracę i zaoszczedzimy ok 5% podatku VAT?
jas2
Przy pomoce różnych przepisów UE podnosi koszty produkcji a potem płaczą, że Chińczycy wygrywają konkurencję. Kto rządzi w UE? czy tam jest jeszcze choć jeden normalny człowiek? Teraz chcą jeszcze zniszczyć rolnictwo.
adam.1983
Polityka ekologiczna UE jest pokręcona, najpierw nakazują wymianę samochodów na elektryki a jak na rynku pojawi się tanszy i przez to łatwiej dostępny dla zwykłych ludzi samochód to źle i trzeba go opodatkować bo nieuczciwa konkurencja, ale płody rolne z Ukrainy nie są już nieuczciwa konkurencja ?
Cała kwintesencja UE
shadowman83
i bardzo dobrze, dość pchania kasy do sponsora i sprzymierzeńca ruskich. Będzie bolało nas trochę ale trzeba odciąć to komunistyczną bandę od kasy z zachodu
inwestor.pl
Wyrażenie karne cło sugeruje, że jest ono za karę. Zatem pytam za jakie przewinienie ta kara?
dariusz1976
Tak właśnie realizuje się plan pewnego akwarysty. Ja chcę płacić mniej jako konsument za samochód, ale koncerny z 3 rzeszy mi na to nie pozwolą, bo ich interes jest ważniejszy niż mój. Ja mogę tylko postawić krzyżyk co 4 albo 5 lat i to koniec o moim współdecydowaniu, potem to o mnie decydują bez mojej wiedzy i zgody. TOTALITARYZM Tak właśnie realizuje się plan pewnego akwarysty. Ja chcę płacić mniej jako konsument za samochód, ale koncerny z 3 rzeszy mi na to nie pozwolą, bo ich interes jest ważniejszy niż mój. Ja mogę tylko postawić krzyżyk co 4 albo 5 lat i to koniec o moim współdecydowaniu, potem to o mnie decydują bez mojej wiedzy i zgody. TOTALITARYZM W NAJCZYSTSZEJ POSTACI
A POZA TYM SĄDZĘ ŻE unia europejska MUSI ZOSTAĆ ZNISZCZONA!
men24a
A zboże że z Ukrainy już nie chcesz tańszego kupować
pagodzik
Jakis daltonista dawal nazwe temu Ladowi. Nie chodzilo o "zielony", tylko o brunatny lad.
lucap
Co ciekawe wiatraki z simensa czekaly przy autostradzie i pare dni po otrzymaniu KPO pojechaly sie stawiac. Paranoja.

Jesli niemcy zasypywac to dobre jest jesli niemcow zasypuje to nie dobre.

Polityka pasozytowania na europie tak jak chcial hitler troche nie dziala bo USA odlecialy o min 15 % vs EU do 2001.

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki