Mediahub logoMediahub logo

Raport – Matka Polka. Od światopoglądu po decyzje zakupowe matek w Polsce

Jakie są współczesne matki? Wyluzowane przyjaciółki, czy kontrolujące opiekunki? Kto podejmuje decyzje zakupowe w Polskich domach? Z jakich mediów korzysta w ciągu młoda mama?

Raport “Matka Polka: Obraz współczesnego macierzyństwa według kobiet” powstał z potrzeby odpowiedzenia na pytanie, jak zmieniający się świat wpływa na rolę matki. Czy możemy jeszcze mówić o stereotypie „Matki Polki”, która poświęca swoje życie wychowaniu dziecka będąc zależna finansowo od męża?

Wyniki raportu pokazują nam, że polskie matki chcą być aktywne zawodowo, 58% mam wraca do pracy w ciągu 2 lat od porodu, oraz niezależne finansowo, 48% kobiet deklaruje, iż posiada na własne potrzeby prywatne konto, które jest niezależne od rachunku wspólnego lub partnera.

W raporcie dowiesz się m.in. o tym:

  • Kobiecość w światopoglądzie matek – Jaki jest stosunek kobiet w Polsce do rodzicielstwa i feminizmu?
  • Współczesne modele macierzyństwa – Jakie typy matek można spotkać w Polsce?
  • Podział ról w domu – Kto zarządza budżetem w gospodarstwach domowych?
  • Mama na zakupach – jak wyglądają nawyki i decyzje zakupowe matek?
  • Matki w mediach – Z jakich mediów najczęściej korzystają polskie matki i ile mają na to czas?
  • Doradcy wychowawczy – Jakie wzorce polskie kobiety czerpią od matek? Jacy są najpopularniejsi influencerzy parentingowi?

Zmieniające się role kobiet w rodzinie

Na przestrzeni lat możemy zaobserwować wiele zachodzących zmian w tradycyjnym modelu rodziny i podziale ról. W którym miejscu jesteśmy aktualnie? Z jednej strony nadal 65% Polek uważa, że gotowanie w domu należy do obowiązków kobiety i tylko 32%, że jest to wspólny obowiązek partnerów. Z drugiej strony nie chcą zostawać biernie w domu i 68% matek przyznaje, że zarabianie pieniędzy i utrzymanie rodziny to wspólny obowiązek partnerów.

Kto podejmuje decyzje zakupowe w gospodarstwie domowym?

Zakupy są dla mam nie tylko koniecznością, ale bywają sposobem na spędzanie wolnego czasu, który mają tylko dla siebie . 25% kobiet w wolnej chwili wychodzi na zakupy, a co piąta robi je w internecie. Większość kategorii produktowych jest zależna od decyzji zakupowych matek. 69% z nich deklaruje, że są odpowiedzialne za zakup kosmetyków w domu, a 57% najczęściej samodzielnie podejmuje decyzje o lekach i farmaceutykach. Chętnie jednak dzielą się decyzyjnością zakupową z partnerem, jeżeli chodzi o zakupy spożywcze – 45% matek uważa, że to one odpowiadają za wybór zakupywanej żywności, 54% przyznaje natomiast, że decyzje zakupowe podejmowane są razem z partnerem. Wspólne zakupy to najczęściej te, które wymagają podjęcia poważniejszych decyzji akceptacji obojga partnerów: zmiana wystroju wnętrz, zakup sprzętu domowego czy wybór usług bankowych lub telekomunikacyjnych

Matka Przyjaciółka najpopularniejszym typem macierzyństwa

39% matek utożsamia się z typem Matki Przyjaciółki, którego główną cechą jest chęć budowania relacji z dzieckiem opartej na wspólnej komunikacji. Model Matki Polki jest dopiero trzecim najczęściej spotykanym i wbrew pozorom cechuje on częściej młode matki. Z raportu dowiesz się również jakie cechy są charakterystyczne dla pozostałych typów mam: Opiekunek, Feministek i Mentorek.

Raport opiera się na własnych danych zebranych przez Mediahub w badaniu ilościowym CAWI, przeprowadzonym we współpracy z Instytutem Badań Pollster Odpowiedzi respondentek zebrano w okresie 6 12 września 2021 roku Wyniki badania zostały zebrane wśród 1 691 KOBIET, w tym 1 088 MATEK po wysyłce zaproszeń do reprezentatywnej grupy kobiet pod względem wieku, poziomu wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania

Aby pobrać raport wypełnij formularz poniżej
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest spółka Octopus Media Spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 39, 02-672 Warszawa (dalej: „Administrator”).
Pokaż pełną treść kaluzuliDodatkowe dane kontaktowe do Administratora: e-mail: recepcja@mullenlowe.pl, numer telefonu: +48 22 31 20 100. Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane w szczególności w oparciu o wyrażoną przez Panią/Pana zgodę, w celach wysyłania do Pani/Pana informacji handlowych droga elektroniczną, w tym newslettera, zawierającego informacje dotyczące Administratora oraz prowadzonej przez Administratora działalności. Informujemy, że ma Pani/Pan prawo: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Ma Pani/Pan również prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, z zastrzeżeniem, że cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją. Ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania przez Administratora Pani/Pana danych osobowych zawiera polityka prywatności. Zasady dotyczące usługi newslettera określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. W jego treści wskazano między innymi, w jaki sposób można zrezygnować z otrzymywania newslettera.
Na twoją skrzynkę e-mail została wysłana wiadomość z linkiem potwierdzającym adres e-mail.
Po jego kliknięciu otrzymasz link do raportu.

Adres e-mail istnieje już w bazie.

Przejdź dalej