Jak odróżnić reklamę leku od informacji medycznej?

Gdyby ktoś pokusił się kiedyś o stworzenie rankingu pytań najczęściej zadawanych prawnikom specjalizującym się w prawie farmaceutycznym, to pytanie wskazane w tytule tego felietonu z pewnością znalazłoby się na górze zestawienia. Jest to pewien paradoks, ponieważ w przeciwieństwie do wielu innych ustaw „branżowych”, regulujących obrót różnymi produktami, Prawo farmaceutyczne zawiera definicję reklamy leku, a więc z założenia pozwala na ustalenie, czy dany materiał lub komunikat jest reklamą, czy nie

Odróżnienie reklamy leku od informacji medycznej może stanowić spore wyzwanie
Odróżnienie reklamy leku od informacji medycznej może stanowić spore wyzwanie Fot.: Arkadiusz Ziolek / East News

Podziel się

Obserwuj nas Google News

Z czego zatem wynika kłopot? I dlaczego rozróżnienie reklamy od informacji o leku jest tak ważne? Zatrzymajmy się najpierw na tej ostatniej kwestii. Reklama produktów leczniczych podlega daleko idącym ograniczeniom i szczegółowym wymogom. Przepisy Prawa farmaceutycznego oraz Rozporządzenia w sprawie reklamy leków precyzują, czego w reklamie leku mówić nie wolno, do kogo reklama o danej treści nie może być adresowana, jakie powinna zawierać szczegółowe elementy, itp. Kłopotem może być nawet przekazanie w reklamie informacji bardzo obiektywnej i zgodnej z prawdą, dotyczącej na przykład najnowszych badań dla leku czy objęcia go refundacją, jeżeli w jednym lub drugim przypadku chodzi o wskazanie czy właściwości leku spoza Charakterystyki Produktu Leczniczego – to jest zakazane.

Podziel się

Obserwuj nas Google News
leki medycyna branża farmaceutyczna prawo

Wypróbuj aplikację mobilną Forbes

alt
  • pełen dostęp do subskrypcji
  • powiadomienia o najważniejszych wydarzeniach
  • e-wydanie szybciej niż w kiosku, w czytniku PDF