Rozprawka
justynakukawka
Created on April 28, 2020
More creations to inspire you
PRIVATE TOUR IN SÃO PAULO
Presentation
SUMMER ZINE 2018
Presentation
RACISM AND HEALTHCARE
Presentation
FACTS IN THE TIME OF COVID-19
Presentation
FOOD 1
Presentation
TANGRAM PRESENTATION
Presentation
COUNTRIES LESSON 5 GROUP 7/8
Presentation
Transcript
Klikaj na ruchome elementy slajdów
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI DLA KLASY 8
Rozprawka
Słowo „rozprawka” to zdrobnienie od „rozprawy”, a więc ‘obszernej pracy naukowej, która omawia jakieś ważne zagadnienie’. Gatunek ten należy zatem do stylu oficjalnego, naukowego, w którym podejmuje się ważny problem. Rozprawka wiąże się z argumentacją i rzeczowym przedstawieniem faktów, dowodów naukowych. Zawsze wymaga, aby udowodnić jakąś myśl (tezę). Uczy poważnej, rzeczowej, przemyślanej argumentacji i racjonalnej sztuki dyskusji.
definicja
W zależności od tego, jak sformułowany jest temat rozprawki, rozróżnia się: rozprawkę z tezą; rozprawkę z hipotezą.
Kompozycja rozprawki
VS
Hipoteza
Założenie oparte na prawdopodobieństwie, wymagające sprawdzenia
Hipotezę formułujemy, gdy nie jesteśmy przekonani, czy nasze stanowisko jest zgodne z prawdą.
Aby sprawdzić hipotezę i sformułować w zakończeniu jednoznaczną odpowiedź przedstawiamy argumenty i kontraargumenty
Teza
Stwierdzenie, założenie, które ktoś zamierza uzasadnić
Tezę formułujemy jako zdanie oznajmujące, gdy jesteśmy przekonani co do słuszności zajętego stanowiska.
np. Rozwój technologiczny przyczynił się do upadku czytelnictwa
Argument zbijający inny argument
VS
Kontrargument
Argument
- Dowód potwierdzający lub obalający sąd o czymś.
- W rozprawce argumentami mogą być przywoływane: fakty np. odniesienia do treści lektur i filmów, cytaty, osobiste doświadczenia autora.
- Zasada doboru argumentów często jest określona w temacie rozprawki np. Odwołaj się do utworów literackich
Rozprawka z tezą
1. Wstęp:krótkie przedstawienie tematurozwinięcie głównej myśli, problemu, naświetlenie sprawy2. Przywołanie tezy postawionej w temacie. 3. Argumentacja potwierdzająca słuszność tezy zawartej w temacie. 4. Zakończenieogólna myśl (nawiązująca do tematu)nawiązanie do tezy spójny końcowy wniosek
Rozprawka z hipotezą
1. Wstęp:krótkie przedstawienie tematurozwinięcie głównej myśli, problemu, naświetlenie sprawy2. Ustosunkowanie się do hipotezy zawartej w temacie i w zależności od przyjętego stanowiska przygotowanie określonego wywodu argumentacyjnego. 3. Wersja A Piszący w pełni zgadza się z twierdzeniem i gromadzi argumenty „za”.Wersja B Piszący zupełnie nie zgadza się z twierdzeniem i gromadzi wyłącznie argumenty „przeciw”.Wersja C Piszący zgadza się z twierdzeniem, ale ma wątpliwości, zajmuje stanowisko „za” i „przeciw”. Gromadzi argumenty i kontrargumenty, by na końcu sformułować tezę wynikającą z jego rozważań 4. Zakończenieogólna myśl (nawiązująca do tematu)nawiązanie do hipotezy spójny końcowy wniosek
Video
Podsumowanie
Wprowadzanie cytatów, czyichś sądów, opinii
Argumentacja
Zwroty, z których warto korzystać podczas pisania rozprawki
Wstęp
W rozprawce unikaj:
1. Argumentów emocjonalnych (np. obrażających)2. Argumentów przedstawiających bardzo subiektywne sądy na temat kogoś albo czegoś jako prawdy ogólne3. Argumentów odwołujących się do prawd ogólnych (powszechnie znanych)4. Argumentów odwołujących się do czyjejś wiedzy (przekonań)5.Argumentów odwołujących się do poczucia czasu, ilości informacji itp.
Przeczytaj rozprawkę
Świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższyNa bogactwo świata składają się między innymi dziedzictwo kulturowe i przyroda,która nas otacza, zarówno ta dzika, jak i ujarzmiona przez człowieka. Ogrody stanowią istotną część tej ostatniej. Te najsławniejsze i najpiękniejsze powstały jako przejaw luksusu i choć nie są może niezbędne do życia, to odgrywają w nim znaczącą rolę. Jestem zwolennikiem stwierdzenia, że „świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższy”. Postaram się to udowodnić, odwołując się do przykładów z literatury i sztuki. Przeczytaj ciąg dalszy
W opracowaniu wykorzystano jako platformę epodreczniki.pl
Dziękuję za uwagę