Want to make creations as awesome as this one?

Transcript

Klikaj na ruchome elementy slajdów

POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI DLA KLASY 8

Rozprawka

Słowo „rozprawka” to zdrobnienie od „rozprawy”, a więc ‘obszernej pracy naukowej, która omawia jakieś ważne zagadnienie’. Gatunek ten należy zatem do stylu oficjalnego, naukowego, w którym podejmuje się ważny problem. Rozprawka wiąże się z argumentacją i rzeczowym przedstawieniem faktów, dowodów naukowych. Zawsze wymaga, aby udowodnić jakąś myśl (tezę). Uczy poważnej, rzeczowej, przemyślanej argumentacji i racjonalnej sztuki dyskusji.

definicja

W zależności od tego, jak sformułowany jest temat rozprawki, rozróżnia się: rozprawkę z tezą; rozprawkę z hipotezą.

Kompozycja rozprawki

VS

Hipoteza

Założenie oparte na prawdopodobieństwie, wymagające sprawdzenia

Hipotezę formułujemy, gdy nie jesteśmy przekonani, czy nasze stanowisko jest zgodne z prawdą.

Aby sprawdzić hipotezę i sformułować w zakończeniu jednoznaczną odpowiedź przedstawiamy argumenty i kontraargumenty

Teza

Stwierdzenie, założenie, które ktoś zamierza uzasadnić

Tezę formułujemy jako zdanie oznajmujące, gdy jesteśmy przekonani co do słuszności zajętego stanowiska.

np. Rozwój technologiczny przyczynił się do upadku czytelnictwa

Argument zbijający inny argument

VS

Kontrargument

Argument

  • Dowód potwierdzający lub obalający sąd o czymś.
  • W rozprawce argumentami mogą być przywoływane: fakty np. odniesienia do treści lektur i filmów, cytaty, osobiste doświadczenia autora.
  • Zasada doboru argumentów często jest określona w temacie rozprawki np. Odwołaj się do utworów literackich

Rozprawka z tezą

1. Wstęp:krótkie przedstawienie tematurozwinięcie głównej myśli, problemu, naświetlenie sprawy2. Przywołanie tezy postawionej w temacie. 3. Argumentacja potwierdzająca słuszność tezy zawartej w temacie. 4. Zakończenieogólna myśl (nawiązująca do tematu)nawiązanie do tezy spójny końcowy wniosek

Rozprawka z hipotezą

1. Wstęp:krótkie przedstawienie tematurozwinięcie głównej myśli, problemu, naświetlenie sprawy2. Ustosunkowanie się do hipotezy zawartej w temacie i w zależności od przyjętego stanowiska przygotowanie określonego wywodu argumentacyjnego. 3. Wersja A Piszący w pełni zgadza się z twierdzeniem i gromadzi argumenty „za”.Wersja B Piszący zupełnie nie zgadza się z twierdzeniem i gromadzi wyłącznie argumenty „przeciw”.Wersja C Piszący zgadza się z twierdzeniem, ale ma wątpliwości, zajmuje stanowisko „za” i „przeciw”. Gromadzi argumenty i kontrargumenty, by na końcu sformułować tezę wynikającą z jego rozważań 4. Zakończenieogólna myśl (nawiązująca do tematu)nawiązanie do hipotezy spójny końcowy wniosek

Video

Podsumowanie

Wprowadzanie cytatów, czyichś sądów, opinii

Argumentacja

Zwroty, z których warto korzystać podczas pisania rozprawki

Wstęp

W rozprawce unikaj:

1. Argumentów emocjonalnych (np. obrażających)2. Argumentów przedstawiających bardzo subiektywne sądy na temat kogoś albo czegoś jako prawdy ogólne3. Argumentów odwołujących się do prawd ogólnych (powszechnie znanych)4. Argumentów odwołujących się do czyjejś wiedzy (przekonań)5.Argumentów odwołujących się do poczucia czasu, ilości informacji itp.

Przeczytaj rozprawkę

Świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższyNa bogactwo świata składają się między innymi dziedzictwo kulturowe i przyroda,która nas otacza, zarówno ta dzika, jak i ujarzmiona przez człowieka. Ogrody stanowią istotną część tej ostatniej. Te najsławniejsze i najpiękniejsze powstały jako przejaw luksusu i choć nie są może niezbędne do życia, to odgrywają w nim znaczącą rolę. Jestem zwolennikiem stwierdzenia, że „świat pozbawiony piękna ogrodów byłby uboższy”. Postaram się to udowodnić, odwołując się do przykładów z literatury i sztuki. Przeczytaj ciąg dalszy

W opracowaniu wykorzystano jako platformę epodreczniki.pl

Dziękuję za uwagę