22 maja 1980 r. w jednym z tokijskich salonów gier pojawił się automat z nieznaną wcześniej grą. Jej celem było przeprowadzenie żółtego stworka przez labirynt. Bohater gry musiał "zjeść" wszystkie rozsiane po planszy białe kulki, unikając przy tym krążących po labiryncie duchów.
Twórcą Pac-Mana, bo o tej grze mowa, był 25-letni japoński programista pracujący dla koncernu Namco. Po latach, w rozmowie ze stacją CNN Toru Iwatani wspominał, że chciał stworzyć grę która wyróżniałaby się na tle innych produkcji ze święcących wówczas triumfy salonów gier:
Gdy pod koniec lat 70. zacząłem pracować nad swoim projektem, salony gier były smutnymi miejscami, w których pojawiali się jedynie chłopcy. Chciałem ożywić te miejsca i sprawić, że będą je odwiedzać również kobiety oraz pary
Co ciekawe, na japońskim rynku gra zadebiutowała jako "PuckMan". Nazwa ta miała nawiązywać do japońskiego określenia "Paku paku taberu", które oznacza "pożeranie czegoś" i nawiązywało wprost do przebiegu rozgrywki. Dlaczego "PuckMan" stał się w USA i Europie "Pac-Manem"?
Wszystko za sprawą amerykańskich tłumaczy, którzy uznali japońską nazwę za nieodpowiednią. Obawiali się oni, że dzieci będą masowo zeskrobywać z automatów z grą mały fragment litery "P", zmieniając ją na "F", przez co w nazwie pojawiłoby się słynny anglojęzyczny wulgaryzm.
Zmiana nazwy nie zaszkodziła Pac-Manowi, który szybko stał się sprzedażowym hitem. Tylko w latach 1981-1987 Namco sprzedało ponad 300 tys. automatów z grą. W kolejnych latach Pac-Man doczekał się również udanych konwersji na komputery (np. Atari 2600, Commodore 64, PC) oraz na domowe konsole (Sega Game Gear, NES, SNES czy też Nintendo Gameboy).
Rekord świata w grze Pac Man został ustanowiony 3 lipca 1999 r. i należy do Billy'ego Mitchella. Zdobył on 3 333 360 punktów, kończąc 255 poziomów i zdobywając maksymalną liczbą punktów na planszy numer 256. Dokonał tego w 6 godzin. Warto dodać, że rekordu Mitchella nie można pobić, a to za sprawą błędu programistycznego, który uniemożliwia ukończenie poziomu 256.
Z okazji 40 urodzin Pac-Mana nVidia postanowiła odtworzyć kultową produkcję, wykorzystując do tego technologię GameGAN. Rozwijana przez Amerykanów sieć neuronowa przeanalizowała 50 tysięcy rozgrywek w Pac-Mana, co pozwoliło jej w całości zrekonstruować silnik gry.
nVidia podkreśla, że technologia GameGAN może zostać wykorzystywana zarówno do tworzenia nowych gier, jak i do automatycznego generowania poziomów w już istniejących produkcjach. Firma obiecuje również że jeszcze w tym roku udostępni graczom nową wersję Pac-Mana.