Raport digital i mobile na świecie w 2020 roku

Sprawdź dane z raportu „Digital 2020” na świecie, obejmujące statystyki korzystania z internetu, mobile’a (aplikacji), serwisów streamingowych, mediów społecznościowych i e-commerce.

Digital, mobile, social media w 2020

Najnowszy raporty Digital 2020 opublikowany przez serwis WeAreSocial we współpracy z Hootsuite po raz kolejny pokazuje, że media cyfrowe, mobilne i społecznościowe stanowią nieodzowną i coraz większą część codziennego życia ludzi na całym świecie. Lokalne raporty za 2020 rok (dotyczące poszczególnych krajów, w tym dla Polski) pojawią się wkrótce, o czym również napiszę.

Ponad 4,5 miliarda ludzi na świecie korzysta z internetu, a liczba użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła już 3,8 miliarda. Prawie 60% światowej populacji jest już online, a najnowsze trendy sugerują, że ponad połowa światowej populacji będzie korzystać z mediów społecznościowych do połowy 2020 roku.

Jednocześnie wciąż jest wiele do zrobienia, aby zapewnić wszystkim ludziom na całym świecie sprawiedliwy i równy dostęp do zmieniającej życie łączności cyfrowej.

Dzięki wykresom i diagramom z ponad 200  globalnych i lokalnych raportów, tegoroczne wydanie Global Digital 2020 jest jednym z najbardziej wszechstronnych badań współczesnego świata internetu. Z pełnym globalnym raportem Digital 2020 możesz zapoznać się w osadzonym poniżej pokazie slajdów SlideShare. Wcześniej jednak przeczytaj podsumowanie najważniejszych trendów i liczb z tegorocznego raportu.

Niektóre z podstawowych źródeł i metodologii raportowania dla niektórych podstawowych danych zmieniły się od zeszłego roku, więc części statystyk Digital 2020 nie da się precyzyjnie porównać z danymi z poprzednich raportów.

Sprawdź także jak wyglądały statystyki w poprzednich latach:

Najważniejsze statystyki w obszarze mobile i digital na świecie w 2020 roku

  • obecnie na świecie jest 7,75 mld ludzi, z czego 55% mieszka w miastach,
  • 5,19 mld unikalnych użytkowników korzysta z telefonów komórkowych, co oznacza 67-proc. udział całej populacji, liczba użytkowników wzrosła o 124 mln (2,4%) w ciągu ostatniego roku,
  • liczba internautów wyniosła 4,54 mld, co stanowi 59% populacji – wzrost o 7% (298 mln nowych użytkowników ↑) w porównaniu ze styczniem 2019 roku,
  • z mediów społecznościowych korzysta 3,8 mld użytkowników – 49% ludności na świecie. Liczba użytkowników wzrosła o ponad 9% (+321 mln nowych użytkowników ↑) od ubiegłego roku.

Digital i mobile na świecie w 2020 roku (podsumowanie)

Digital, mobile i social media na świecie – najciekawsze dane(styczeń 2020)

Rola cyfryzacji w naszym życiu osiągnęła nowy poziom. Więcej osób spędza online więcej czasu, robiąc tam więcej rzeczy niż kiedykolwiek wcześniej. Przeciętny użytkownik internetu codziennie spędza 6 godzin i 43 minuty online. Wprawdzie to o 3 minuty mniej niż w ubiegłym roku, ale nadal oznacza to ponad 100 dni rocznie. Jeśli pozwolimy sobie na sen około 8 godzin dziennie, oznacza to, że spędzamy online ponad 40% naszego życia na jawie.

W Polsce internauci surfują  troszkę krócej niż średnia na świecie, bo średnio 6 godzin i 26 minut dziennie. Najdłuższy średni czas odnotowany został na Filipinach (9 godz. i 45 min!) a najkrótszy w Japonii (4 godz. i 22 min).

Czas spędzany w internecie na świecie wg krajów (styczeń 2020)

Ciekawymi danymi są statystyki dotyczące płci osób korzystających z social mediów na świecie. Na poniższej mapie widać, w których rejonach przeważają kobiety (pomarańczowy kolor), a w których mężczyźni (czerwony kolor).

Mapa przedstawiająca udział użytkowników social mediów wg płci w styczniu 2020 roku

Połowę czasu w internecie spędzamy na urządzeniach mobilnych!

Z danych GlobalWebIndex wynika, że ruch z telefonów komórkowych stanowi obecnie ponad połowę czasu spędzanego online i zwiększając swój udział o 50,1%.

Udział mobilnych systemów operacyjnych na podstawie ruchu na stronach WWW:

Udział mobilnych systemów operacyjnych (wg ruchu internetowego) – styczeń 2020

W ciągu roku wzrost odnotował jedynie mobilny system operacyjny iOS firmy Apple – urządzenia z tym systemem operacyjnym stanowiły 25% ruchu online, jednak liderem pozostaje Android z 74-proc. udziałem. Pozostałe mobilne systemy operacyjne nie przekraczają 1% udziału w ruchu internetowym na świecie

  1. Android (Google): 74% (-1,4% ↓)
  2. iOS (Apple): 25% (+13% ↑)
  3. KAI OS: 0,4% (-69% ↓)
  4. Samsung OS: 0,2% (-38% ↓)
  5. pozostałe systemy: 0,6% (-62% ↓)

Udział mobile'a w czasie spędzanym w internecie 4Q 2014 - 4Q2019

Pomimo wszechobecności urządzeń mobilnych trzy czwarte internautów w wieku od 16 do 64 lat nadal korzysta z internetu za pośrednictwem laptopów i komputerów stacjonarnych. Dane ze Statcounter ujawniają, że około 53%, wszystkich odwiedzin stron internetowych pochodzi z telefonów komórkowych, jednak komputery stanowią nadal 44% całości.

Udział urządzeń w ruchu internetowym na świecie (styczeń 2020)

Udział poszczególnych rodzajów urządzeń w ruchu internetowym na świecie:

  • telefony komórkowe: 53,3% (+8,65)
  • laptopy i komputery: 44% (-6,8%)
  • tablety: 2,7% (-27%)
  • pozostałe urządzenia (m.in. konsole): 0,07% (-30%)

Dane udostępnione przez AppAnnie pokazują, że na korzystanie z aplikacji mobilnych poświęcamy obecnie 10 z każdych 11 minut, które spędzamy na urządzeniach mobilnych. Przeglądanie stron internetowych odpowiada tylko za 9% naszego czasu mobilnego.

Biorąc pod uwagę liczbę i możliwości dostępnych aplikacji mobilnych, nie powinno nas to dziwić. Dane z GlobalWebIndex pokazują, że używamy aplikacji w prawie każdym aspekcie naszego życia, bez względu na to, czy pozostajemy w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi, relaksujemy się na kanapie, zarządzamy finansami, nabieramy formy, czy szukamy miłość.

Użycie aplikacji mobilnych wg kategorii (styczeń 2020)

Użycie aplikacji mobilnych wg kategorii:

  • komunikatory mobilne: 89%
  • social media: 89%
  • rozrywka i aplikacje wideo: 65%
  • gry mobilne (wszystkie typy):47%
  • aplikacje zakupowe: 66%
  • mobilne aplikacje muzyczne: 52%
  • mapy i nawigacja: 65%
  • bankowe aplikacje mobilne: 35%
  • aplikacje randkowe: 11%
  • zdrowie i fitness: 26%

Nowy raport State of Mobile 2020 od AppAnnie ujawnia również, że gry stanowią największy odsetek pobrań aplikacji mobilnych – więcej niż 1 na 5 pobranych aplikacji to gra i generują 70% wydatków na aplikacje mobilne. Gry nie są jednak największą kategorią, jeśli chodzi o udział w całkowitym czasie spędzonym na korzystaniu z telefonów komórkowych.

Ranking popularności aplikacji mobilnych według kategorii, sklepu i systemu (styczeń 2020)

Czas spędzany w aplikacjach mobilnych według kategorii:

  • średni dzienny czas korzystania z urządzeń mobilnych: 3 godz. 40 min,
  • udział czasu spędzanego w aplikacjach społecznościowych: 50%,
  • udział czasu spędzanego w aplikacjach ze streamingiem wideo i rozrywką: 21%,
  • udział czasu przeznaczonego na gry mobilne: 9%,
  • udział czasu w pozostałych rodzajach aplikacji: 19%.

Czas spędzany w aplikacjach mobilnych wg kategorii (styczeń 2020)

Na urządzeniach mobilnych i komputerach (wg GlobalWebIndex ), spędzamy obecnie średnio 2 godziny i 24 minuty dziennie w mediach społecznościowych, to 2 minuty dziennie więcej niż w ubiegłym roku.

Po raz kolejny inaczej to wygląda w zależności od kraju. Filipińczycy są nadal najbardziej „społecznościowymi” osobami na świecie, a przeciętny internauta w tym kraju (w wieku od 16 do 64 lat) spędza prawie 4 godziny dziennie na platformach społecznościowych. Internauci w Japonii spędzają średnio zaledwie 45 minut dziennie, korzystając z mediów społecznościowych.

Polacy plasują się mniej więcej w połowie stawki ze średnim czasem równym 2 godziny.

Średni czas spędzany w social mediach wg kraju na świecie (styczeń 2020)

Wideo (streaming) jest nadal najpopularniejszym rodzajem treści online generującym największy ruch

Najnowsze dane z firmy Ericsson sugerują, że użytkownicy  internetu mobilnego na świecie zużywają ponad pół biliona gigabajtów danych mobilnych rocznie, z czego około dwie trzecie tej wykorzystywane jest do strumieniowego przesyłania i pobierania treści wideo. Ciekawostka: jeśli chciałbyś przechowywać wszystkie te dane na dyskietkach 3½”, potrzebujesz stosu dysków rozciągających się od Słońca do Jowisza.

Filmy to nie tylko zużycie danych. GlobalWebIndex informuje, że 90% internautów w wieku od 16 do 64 lat ogląda filmy online każdego miesiąca, co przełożyłoby się na ponad połowę całkowitej populacji na świecie.

  • oglądanie wideo online: 90%
  • oglądanie vlogów: 51%
  • słuchanie muzyki w serwisach streamingowych: 70%
  • słuchanie radia internetowego: 47%
  • słuchanie podcastów: 41%

Najpopularniejsze treści online na świecie w styczniu 2020 roku

Liczba osób streamujących filmy i seriale przez internet również rośnie. Najnowsze dane GlobalWebIndex pokazują, że 67% użytkowników internetu w wieku od 16 do 64 lat ogląda teraz te treści za pośrednictwem jakiejś formy subskrypcji (np. Netflix).

Udział użytkowników korzystających z VOD wg kraju (styczeń 2020)W Polsce aż 63% internautów ogląda filmy lub seriale (telewizja internetowa) każdego miesiąca.

Na jakich urządzeniach najczęściej gramy w 2020 roku?

Granie w gry wg urządzeń (styczeń 2020)

  • dowolne urządzenie: 81%
  • smartfony: 69%
  • PC (laptop/komputer): 41%
  • konsole: 25%
  • tablety: 21%

Zobacz wszystkie dane dotyczące aktywności online na komputerach i urządzeniach mobilnych, w tym rozszerzone statystyki dotyczące popularnych serwisów społecznościowych (Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, LinkedIn, i inne) oraz dane e-commerce:

Jeśli nie widzisz pokazu slajdów, przejdź na stronę: Digital 2020 Global Digital Overview (January 2020)

źródło: WeAreSocial