• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczne tramwaje i letnie rozkłady jazdy

Krzysztof Koprowski
29 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Charakterystyczny hałas oraz ręczne sterowanie tramwajem Konstal N nadaje podróży niesamowity klimat.


Już od soboty na gdańskie torowiska wyruszą historyczne tramwaje - Konstal N oraz "stodwójka". Kursować będą na turystycznej linii w każdy weekend do końca wakacji. My już dzisiaj prezentujemy przejazd pierwszym z nich.



"Stodwójka" zawiezie turystów ze Śródmieścia do latarni morskiej w Nowym Porcie. "Stodwójka" zawiezie turystów ze Śródmieścia do latarni morskiej w Nowym Porcie.
Tramwaje jeździć będą dwiema trasami. Charakterystyczny czerwony Konstal N, wyprodukowany w 1952 r., pojedzie ze Śródmieścia al. Zwycięstwa przez Operę Bałtycką, a następnie wzdłuż stoczni z powrotem do centrum miasta. Kurs trwać będzie ok. 25 minut, a jedyne przystanki na trasie zlokalizowane są przy Urzędzie Miejskim (przystanek początkowy Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska oraz końcowy Urząd Miejski zobacz na mapie Gdańska).

- Dodatkową atrakcją tego przejazdu jest podróż razem z przewodnikiem, który podczas jazdy będzie opowiadał o mijanych zabytkach i atrakcjach turystycznych - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Konstal N z przystanku przy Urzędzie Miejskim odjeżdżać będzie w każdą sobotę i niedzielę o godzinach: 11:15, 11:50, 12:30 oraz 13:40. Tramwaj z racji swoich niewielkich rozmiarów jest w stanie przewieźć jednorazowo do czterdziestu pasażerów.

Czy jechałeś(aś) kiedyś Konstalem N lub "stodwójką"?

W weekendy na trasy wyruszy również Konstal 102Na z 1970 r., którym turyści dojadą ze Śródmieścia do latarni morskiej w Nowym Porcie. Tramwaj ten podobnie, jak N-ka startuje z przystanku Nowe Ogrody, a następnie jedzie bez zatrzymań przez al. Zwycięstwa - al. Hallera do Nowego Portu, do przystanku Latarnia Morska zobacz na mapie Gdańska. Stąd do latarni pasażerów dzieli ok. pięciominutowy spacer. Po zwiedzeniu obiektu, do Śródmieścia (przez ul. Marynarki Polskiej - Jana z Kolna) będzie można wrócić ponownie tramwajem na wcześniej zakupionym bilecie.

"Stodwójka" z przystanku Nowe Ogrody wyruszy w soboty i niedziele o godz. 11 oraz 13, zaś z Nowego Portu pojedzie o 12:25 oraz 14:25. Niestety, na jej pokładzie nie będzie przewodnika turystycznego, ale z pewności jego brak zrekompensuje uśmiechnięty motorniczy.

Koszt przejazdu na obu liniach wynosi 6 zł (bilet normalny), 4,50 zł (bilet ulgowy), dzieci do lat 4 - przejazd bezpłatny. Istnieje również możliwość zakupu biletu rodzinnego za 15 zł, który uprawnia do przejazdu maks. pięciu osób (dwóch dorosłych i trójka dzieci).

Wakacyjne zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w Gdańsku

Wraz z rozpoczęciem wakacji, od soboty wprowadzone zostaną letnie rozkłady jazdy. Obejmą one linie autobusowe: 108, 118, 174, 178 i 188. Zawieszone zostaną natomiast linie: 205, 264, 574 i 578.

30 czerwca uruchomiona będzie również pospieszna linia 606 z dworca głównego do Twierdzy Wisłoujście oraz Westerplatte. Autobusy na tej linii zatrzymują się wyłącznie na przystankach: Dworzec Główny, Brama Wyżynna, Twierdza Wisłoujście (n/ż), Przystań Żeglugi i Westerplatte.

Od soboty przez wszystkie dni tygodnia zwiększona zostaje częstotliwość kursowania tramwajów linii 8 do pętli Stogi Plaża, szczególnie w godzinach późnowieczornych.

Ponadto, we wszystkie soboty, niedziele i święta zostaną uruchomione nowe sezonowe linie tramwajowe 62 i 68. Tramwaje linii 62 pojadą z Siedlec przez Dworzec Główny - Operę Bałtycką do pętli Brzeźno Plaża, a linia 68 połączy Stogi Plażę z Łostowicami trasą przez Przeróbkę - Armii KrajowejChełm. Tramwaje linii 62 oraz 68 będą kursować z częstotliwością co ok. 20 minut.

Dodatkowo, od poniedziałku trasa wybranych kursów linii 3 w dni powszednie, soboty, niedziele i święta zostanie wydłużona do Stogów Plaży (zamiast tylko do pętli Stogi Pasanil).

Po raz kolejny zdecydowano się także na uruchomienie popularnej tramwajowej linii nocnej N0. Rozpocznie ona kursowanie od nocy 6/7 lipca i będzie jeździć we wszystkie noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę. Trasa przejazdu to: Łostowice Świętokrzyska - Chełm - Brama Wyżynna - Dworzec Główny - Opera - Zaspa - Oliwa. Kursy będą wykonywane z częstotliwością co 40 minut.

Na nowych liniach: 62, 68 i 606 obowiązuje taryfa normalna (nie trzeba kupować specjalnych biletów). Podróżując linią N0 należy skasować bilety nocne.

Miejsca

Opinie (106) 7 zablokowanych

  • ... (3)

    ale super...

    • 55 1

    • (2)

      bo super, ale potraficie tylko narzekac

      • 3 9

      • lol, nikt nie narzeka (1)

        jw

        • 11 0

        • A dlaczego nocny tak rzadko ..

          • 0 0

  • zapraszam w każdy dzień powszedni na przejazd (11)

    ze stogów do jelitkowa zabytkowym tramwajem. W lecie przeciąg, z zimie mróz z braku ogrzewania, w deszcz leje się woda przez dach, trzęsie, śmierdzi, lepi się - a ludzie mówią że 30 lat SKM nie wymieniany - zapraszam do 105-tek.

    • 54 23

    • oczywiście 35 nowych fabrycznie Swingów i 45 modernizowanych Duewagów nie ma w Gdańsku (5)

      nie dociera do ciebie, że są dzielnice gorsze i lepsze? i gorsze mają gorszy tabor - bo nie warto wysyłać tam nic nowego

      • 18 19

      • burak jesteś (4)

        A że nowe tramwaje nie docierają do Stogów to wina miasta. Obiecane było, że do Euro nie będzie jeździc żadna stara 105, tylko nówki. Obiecanki i tu dotrały i sie nie spełniły

        • 14 8

        • Obiecane:):)
          Wiesz gdzie to slowo maja radni z tym oblesnym typem na czele ? W d*pce:)

          • 16 3

        • (2)

          Było obiecane, że do EURO 2012 nie będzie jeżdzić, żadna 105Na z wyjątkiem linii nr 4. Jednak plany zostały zmienione ze względu na budowę linii na Łostowice. Wcześniej było 98 zadań (czyli było potrzebnych 98 tramwajów) 45 Dortmundów+35 PES+ 9 Pozostałych niskopodłowych+ 4 Konstale 105Na. Pozostałe 5 tramwajów miało być dokupione zamiast linii na Łostowice. Co do tramwajów na Stogi. Tam Pesy i Sokoły nie mają wjazdu ze względu na stan Mostu Siennickiego remontowanego w 1988, czyli zaledwie 24 lata temu. Na tak częste modernizacje to nawet Niemcy nie stać.

          • 8 2

          • jakie tramwaje to Sokoły? (1)

            • 0 1

            • NGd99

              • 2 0

    • Hmmm - no cóż (2)

      Jaka dzielnica - takie tramwaje ...

      • 9 7

      • (1)

        to niech będzie cena inna - jakosc usługi powinna miec wpływ na cenę biletu!!! Dopłacamy do luksusowych miejskich tramwaji a jeździmy na naszą wioskę "wozem drabiniastym z budką" w tej samej cenie biletu czyli gorsze dzielnice sponsorują te lepsze?!?

        • 13 1

        • na prawdę uważasz, że tam ktoś kasuje bilety (z małymi wyjątkami)?

          • 3 4

    • Pojedz chlopie do Wawy lub Poznania.. tam masz jeszcze bardziej "zabytkowe" tramwaje ktore regularnie kursuja.

      • 9 1

    • nikt przecież nie zmusza ;P

      To źle, że ktoś wychodzi z inicjatywą i proponuje atrakcje?
      Jak ci zimno to jedź PESĄ. Nikt nie zmusza. :)

      • 3 1

  • Się przejadę i będzie fajnie (2)

    • 21 2

    • wygląda rzeczywiście fajnie :)

      • 5 0

    • sie sprzedaję.....

      • 0 0

  • To ZTM a nie ZKM (3)

    decyduje o rozkładzie jazdy, cenach biletów itp. ZKM to tylko przysłowiowi chłopcy do bicia.

    • 20 13

    • (1)

      ZTM to jest organizator komunikacji miejskiej, tej dotowanej z budżetu.
      ZKM to jest przewoźnik, właściciel tego tramwaju. ZKM może uruchomić dodatkowe przewozy komercyjne bez pytania się ZTMu. Po prostu ZTM im za te przewozy nie zapłaci. W zamian za to ZKM może wydawać swoje bilety.

      • 5 1

      • 123

        Po pierwsze tory tramwajowe nie należą do ZKM i nie może ich sobie używać jak chce. A po drugie ZKM jest zakładem samorządowym i nie może jak im się tylko podoba ustalać linii.

        • 0 0

    • Ztm....

      pierdzi w stołek...i tyle.A uzasadnia potrzebę swojego istnienie.Tam pracują ludzie wywaleni z ZKM-u.

      • 0 2

  • A zabytkowa była zajezdnia na Pomorskiej i łąkowej niszczeje. (1)

    Widocznie wszelkie instytucje mające wpływ na ratowanie zabytkowych obiektów maja to w nosie.

    • 36 6

    • a ty marudzisz i nic wiecej nie robisz

      docen to co jest, artykul nie dotyczy zajezni tylko zabytkowych tramsów, wiecznie niezadowolony polakuuuu

      • 6 5

  • Dziekuje ale.... (8)

    chyba juz nie potrafię jezdzic tramwajem...

    • 5 20

    • (5)

      może czas spróbować?

      • 5 1

      • (4)

        Dziękuję nie skorzystam.
        Będę stał w korku nawet godzinę a nie wsiądę do tramwaju gdzie jedzie obszczany zawszony bezdomny czy inna pijana łajza.
        O nie myjących się niby normalnych ludziach nie wspominając.

        • 5 12

        • (3)

          racja! łatwej narzekac niż sprawdzić

          • 8 1

          • a może sprawdził, skąd wiesz? (2)

            jakiś czas temu zepsuł mi się samochód, musiałam jechać autobusem. czas dojazdu wydłużył mi się z 15 min. do 1 h (30 min. czekania na przystanku - 2 autobusy nie przyjechały + 30 min. w korku w autobusie - samochodem jeżdżę mniej uczęszczanymi ulicami). z jednej strony siedziała gruba pani, która zajmowała 1,5 siedzenia, z drugiej spocony pan, z trzeciej kaszląca na wszystkich pani, a naprzeciwko nastolatka, uraczająca cały autobus "umcy-umcy". nigdy więcej!!!

            • 8 8

            • To wszystko nic,

              gdybyś trafił na bezdomnego zgniłka śmierdzącego na kilometr,cały czas się drapiącego i rozgniatającego to co na sobie złapie to wtedy byś wyskoczył oknem w czasie jazdy:D

              • 9 0

            • trzeba było trzymać rękę na głowie, żeby Ci miły Panie korona z głowy nie spadła :)

              W tramwaju można poczytać książkę, gazetę, spotkać czasem kogoś znajomego, a nawet zapoznać żonę lub męża (znam takie przypadki!:))

              Pozdrawiam słonecznie :)

              • 9 0

    • kolega z pracy jedzie tramwajem i autobusem taki sam odcinek jak ja tylko z innej strony miasta i zajmuje mu to 50 minut a mi autem 15minut...i zawsze jedzie na stojaka....tak ze i ja za komunikacje miejska dziekuje

      • 2 1

    • ale jesteś biedny, nie wiesz ile tracisz

      • 2 0

  • bilet (2)

    "Bilet rodzinny uprawnia do przejazdu max 5 osob-dwojki doroslych i pieciorga dzieci." Czegos nie kumam 2+5=5.Ktos chyba nie mysli:):)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 10 4

    • 2 dorosłych i 3 dzieci, problemy robicie

      • 3 3

    • a umiesz czytać?

      • 1 1

  • Mam problem matematyczny... (3)

    "Istnieje również możliwość zakupu biletu rodzinnego za 15 zł, który uprawnia do przejazdu maks. pięciu osób (dwóch dorosłych i pięciorga dzieci)".

    2 dorosłych i 5 dzieci to razem 7 ;), a bilet rodzinny jest dla 5 ;))

    A tak poważnie, to szczerze polecam podróż tymi wspaniale odrestaurowanymi pojazdami. Dzieciaki są zachwycone, a rodzicom sentymentalna łza się w oku zakręci!

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 14 0

    • pewnie chodzi o 2 osoby dorosłe i 3 dzieci

      • 3 0

    • Zapomnieli dodać, że dwójka dzieci poniżej 4 lat

      A tylko dwójka, bo więcej nie ogarną.

      • 2 0

    • bilet

      czytania ze zrozumianiem to sztuka. pisze wyraźnie 5 osób 2 dorosłe i trójka dzieci.

      • 1 1

  • kto nie jest osobą? (2)

    "Istnieje również możliwość zakupu biletu rodzinnego za 15 zł, który uprawnia do przejazdu maks. pięciu osób (dwóch dorosłych i pięciorga dzieci)." dwóch dorosłych czy dwoje dzieci nie zalicza się do osób?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 6 0

    • ilu z was jeszcze bedzie przezywac te 5 osób?

      Ale sensacja, normalnie nie moge zaraz nie wytrzymam ,

      • 3 3

    • pewnie chodzi o dwie osoby dorosłe i trójkę dzieci

      • 2 0

  • Największą atrakcją w gdańskich tramwajach są śmierdzące,brudne menele. (5)

    Przed wojną jak i po niej w każdym tramwaju był konduktor i nie dochodziło do przykrej sytuacji gdy normalni ludzie musieli podróżować w towarzystwie obszczanego pijanego lumpa bez biletu.
    Proponuje najpierw zrobić coś w tej kwestii,bo nawet panowie z Renomy się do nich nie zbliżają.

    • 50 3

    • (1)

      to chyba nie jest "atrakcja" tylko gdańskich tramwajów ;)

      • 9 1

      • To prawda.

        Ale artykuł jest o gdańskiej komunikacji to do niej się odniosłem.

        • 9 1

    • Ciekawe ,która opcja jest w rzeczywistości tańsza?

      Zatrudnienie konduktorów z prawdziwego zdarzenia , czy płacenie przestępcom z renomy za robienie obław na i łapanek, za co i tak odpalają sobie niezłą działkę . A ha i to co dostajemy od nich za brak biletu to nie jest mandat tylko wezwanie do zapłaty. sic!

      • 4 1

    • Menele (1)

      "Renoma" jest od kontroli biletów! Nic po za tym.

      • 3 1

      • Konduktor

        Powinien jeździć w tramwaju. pilnować mienia publicznego i sprawdzać bilety "podejrzanym" typom. Może przekształcić Straż Miejską w taką słuzbę? Połowę na takich konduktorów, a tych lepszych do Policji.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane