Skocz do zawartości

[Olej mineralny] Kolor oleju mineralnego


easy4x

Rekomendowane odpowiedzi

Moja buteleczka (oryginał Shimano 50ml) ma już 2 lata i jest w niej jeszcze około połowy zawartości.

Zużyta połowa poszła na:

- dolewkę do hamulca (BR-M485),

- zalanie i odpowietrzenie przedniego hamulca (Saint BR-M810),

- odpowietrzenie po wymianie klamki w tylnym hamulcu.

Olej shimano w litrowej ( 1L )butli w sklepie internetowym znalazłem po 66,00 zł.

Olej Finish Line 240ml w tym samym sklepie kosztuje 61,90 zł.

LHM nigdy nie próbowałem i nie będę próbował z tego względu że nie jest przewidziane przez producenta stosowanie go w układach hamulcowych.

 

Olej Shimano kiedy jest w zbiorniczku wyrównawczym dźwigni hamulca wygląda jak przeźroczysty, jednak przy wylewaniu przez wężyk widać że ma kolor czerwony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie wiem tylko dlaczego w opisie buteleczki 50ml w sklepach internetowych/Allegro widnieje opis:

"Butelka 50 ml mineralnego oleju do hamulców tarczowych, wystarczająca do napełnienia kompletu - przód i tył - hamulców."

Z tego opisu można by wnioskować że to ilość na zalanie jednego kompletu hamulców, tymczasem starczy na 3 komplety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Śledzę ten temat z zainteresowaniem. Z racji wykształcenia i wykonywanej pracy znam Się trochę na jakości olejów i smarów. Aktualnie używam Avid Juicy 5, więc ten temat nie dotyczy mnie osobiście. Jednak z ciekawości dogadałem się ze znajomym mechanikiem i dostałem od niego trochę oleju Shimano w celu zbadania i ewentualnego dobrania zamiennika, To co mi wyszło z badania mocno mnie zdziwiło:

Lepkośc kinematyczna w 40C – ok. 8.4 mm2/s

Lepkośc kinematyczna w 100C – ok. 2,3 mm2/s

Wskaźnik lepkości – ok. 90

To nic innego jak zwykły olej hydrauliczny klasy jakościowej LH-L bądź M i lepkościowej między ISO VG 7 i 10. Warty nie więcej niż 10 zł/l.

Jedyny problem z zamiennikami to kompatybilność z uszczelkami (jak pisał Andrew).

Jeżeli ktoś szuka dobrego oleju mineralnego hydraulicznego to mogę polecić coś takiego:

Aeroshell Fluid 41

Przynajmniej warte swojej ceny ok. 40zł/l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie do końca, najpierw trzeba sprawdzić czy ten olej jest w ogóle dostępny dla przeciętnego człowieka w ilościach innych niż 20 litrów. Jeżeli nie to jest to tylko kolejna ciekawostka. Jeżeli to jest ten olej, o którym myślę to nie powinno być problemu z uszczelkami a gdyby przyszło do sprawdzenia tej kwestii to trzeba poszukać kogoś kto ma cieknący zacisk i jest skłonny poświęcić uszczelkę na eksperyment.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie jest chyba dostępny w sprzedaży w ilościach detalicznych :( Najmniej 5l. Można go "załatwić" wszędzie tam gdzie istnieje jakieś lotnictwo. Ludzie na lotniskach mogą mieć dostęp do tego. Załatwienie kilkudziesięciu ml nie powinno stanowić problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[Durny kot] Odpowiedzi są dwie:

1. Dobór klasy lepkości. Shimano nie publikuje danych o lepkościach swojego oleju. Do wczoraj też ich nie znałem. Jednak jak pisałem wyżej po zbadaniu to jest między klasą ISO VG 7 a 10.

Oleje LHM to nazwa klasy jakościowej a występują w lepkościach od 10 do 100. Jak zastosuje się jako zamiennik olej o zasadniczo różnej lepkości ( różnica 2 klas ISO VG np zamiast 10 22) zmieni się również zasadniczo charakterystykę pracy układu hydraulicznego.

2. Kompatybilność z uszczelkami. Tego nie można sprawdzić czytając specyfikacje oleju, najlepszym sposobem jest przetestować.

 

Trochę podstaw dla ciekawych:

Oleje hydrauliczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Leo1, trochę pogrzebałem, poszperałem i doszedłem do pewnego wniosku.

Lepkość kinematyczna przy 40 stopniach dla oleju Shimano wynosi wg Twoich badań 8,4 mm2/s, natomiast wg informacji od Pana Google'a ta sama lepkość dla LHMa wynosi w granicach 18 mm2/s, czyli lepkość dla LHMu jest dwa razy większa niz dla oleju Shimano. Mocno upraszczając możemy stwierdzić,że lepkosć =płynność, więc im wyższy wskaźnik lepkości oleju tym mniejsza jest jego płynność- łącząc mniejszą płynność LHMu z małym przekrojem pzrewodów i stosunkowo niskim ciśnienim wywieranym w układzie hamulcowym mozemy uzyskac wytłumaczenie na problemy pojawiające się po zalaniu hamulców LHMem. Co Ty na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[durnykot]

Nie można określić dokładnej lepkości konkretnego oleju L-HM za pomocą googla. Bo "L-HM" to grupa olejów spełniających określone wymagania tzw. jakościowe. Oprócz tego istnieje klasyfikacja tzw. lepkościowa grupująca oleje wg. lepkości kinematycznej w 40C.

Jeżeli ktoś użył oleju L-HM i niewłaściwie działał hamulec należy jeszcze uzyskać informację jakiej lepkości użył oleju.

Wskaźnik lepkości to parametr charakteryzujący zmianę lepkości wraz ze zmianą temperatury. Im wyższy tym mniejsza zmienność lepkości. Nie ma nic wspólnego z płynnością.

Każdy olej czy płyn eksploatacyjny to część zamienna, powinien odpowiadać odpowiednim parametrom. Podobnie jak np. śruba gwint powinien mieć odpowiednią średnice, rodzaj, skok, długość itd. Przy doborze jakiegokolwiek oleju jako zamiennika trzeba znać parametry oryginału i warunki pracy (temperatura) a następnie zastosować podobny zamiennik. Ponieważ Shimano nie ujawnia danych oleju, ciężko jest dobrać zamiennik tylko na podstawie rodzaju bazy (mineralna). Jednak dysponując danymi, które opublikowałem już można pokusić się o dobór zamiennika np. oleju hydraulicznego mineralne klasy lepkościowej VG 10 (częściej spotykane niż 7) oraz jakościowej L-HV (wyższy współczynnik lepkości = mniejsza zmiana lepkości z temperaturą = mniejsze zmiany charakterystyki pracy hamulca przy zmianach temperatury).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Leo1- wstepnie kończąc wywody lepkościowe....

Pisząc "lepkość=płynność" miałem na mysli to,że oleje o większej lepkości mogą/będą gorzej "płynąć " w przewodach, co zresztą wynika z tego parametru .

Czy mylę się twierdząc ,ze jeśli ktoś zastosował LHMa o parametrach takich jak w linku

http://hand-all.pl/sklep/lhm-s-1l-p-113.html

zamiast oleju Shimano ma prawo spodziewdaź się pogorszenia pracy hamulca?

Sorki,że drążę,ale jako laik próbuję sobie pewne kwestie wytłumaczyć w możliwie najprostszy sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem olej który podałeś nie nadaje się do hamulców. To nie jest zwykły olej hydrauliczny, lecz wielozadaniowy hydrauliczni-przekładniowy dedykowany wyłącznie samochodom Citroen.

Po pierwsze lepkość jest zdecydowanie za duża, po drugie tego typu oleje mogą mieć zastosowane specyficzne pakiety dodatków (budujących jakość) które muszą być kompatybilne wyłącznie z materiałami używanymi wyłącznie w samochodach Citroen.

Oleje hydrauliczne ogólnego przeznaczenia z założenia przystosowane są do pracy w wielu rodzajach urządzeń.

Wg mnie najprawdopodobniej problemem była kompatybilność z materiałami hamulców.

 

Tak swoją drogą ten olej (Shell LHM-S) byłby niezłym zamiennikiem oleju do amortyzatorów RockShox 5w.

Pod warunkiem sprawdzenia kompatybilności z uszczelkami amortyzatora.

Dane olejów do amortyzatorów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...