Odstąpienie od umowy: zwrot kosztów przesyłki
2011-03-17 11:52
Przeczytaj także: Odstąpienie od umowy a zwrot kosztów wysyłki towaru
Konsumentowi trzeba oddać za przesyłkęPolska ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów przewiduje, że w razie odstąpienia od umowy przez konsumenta, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi, który powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni (art. 7 ust. 3 ustawy). W przepisie posłużono się ogólnym sformułowaniem, że zwrotowi podlega "to, co strony świadczyły", bez uszczegółowienia, czy chodzi tylko o cenę, czy również o zapłacone koszty wysyłki.
Zdecydowana większość sklepów internetowych interpretuje ten przepis w korzystny dla siebie sposób i nie zwraca konsumentom kosztów przesyłki w razie odstąpienia przez nich od umowy.
ETS broni konsumentów
W dyrektywie 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady zapisano, że z tytułu wykonywania swego prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość konsument nie może ponosić żadnych kosztów poza bezpośrednimi kosztami zwrotu towarów (art. 6 ust. 1 dyrektywy). W przypadku gdy konsument wykonuje swoje prawo odstąpienia od umowy, dostawca jest zobowiązany do zwrotu wpłaconych kwot bez dodatkowych kosztów.
Termin na wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość to 10 dni od otrzymania towaru.
Państwa członkowskie muszą te zasady wprowadzić do krajowego prawa - stąd wskazane wcześniej zapisy polskiej ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) w wyroku C-511/08 uznał, że dyrektywa nakłada na dostawcę, w razie odstąpienia od umowy przez konsumenta, ogólny obowiązek zwrotu, obejmujący wszelkie kwoty wpłacone przez tego ostatniego w związku z umową, niezależnie od podstawy ich zapłaty. ETS stwierdził, że nie chodzi tu wyłącznie o cenę wpłaconą przez konsumenta, ale o wszystkie poniesione przez niego koszty, w tym koszty wysyłki. Ponieważ krajowe uregulowania muszą być zgodne z dyrektywą, nie mogą one przewidywać obciążania konsumentów odstępujących od umowy kosztami wysyłki. Konsument powinien płacić tylko za odesłanie towaru do przedsiębiorcy.
Rezygnacja bez podania przyczyny
Klient będący konsumentem, który dokonał zakupów w sklepie internetowym, ma 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Termin ten liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od takiej umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępnego).
Nie tylko sklepy internetowe
Omówione regulacje dotyczą nie tylko zakupów w sklepach internetowych, ale i innych rodzajów umów zawieranych na odległość, jeśli przedsiębiorca tak zorganizował swoją działalność, że zawiera umowy bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W grę wchodzą więc np. zamówienia składane przy wykorzystaniu katalogów wysyłkowych, publikowanych w prasie formularzy zamówienia czy tzw. telezakupy.
oprac. : Gazeta Podatkowa
Przeczytaj także
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
-
Szczególne uprawnienia konsumenta a odstąpienie od umowy
-
Umowa na odległość: o czym warto pamiętać?
-
Sklepy internetowe zwrócą pieniądze z odsetkami
-
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
-
Prawo odstąpienia od umowy zawartej przez Internet
-
Umowa ubezpieczenia zawierana na odległość
-
Bezpieczne zakupy w sieci
-
Zakupy online a odstąpienie od umowy