William Payne Alsto , a er kański a alit z
i ań A. Pla ti gą i N. Wolterstorffe
działują
mowa ej. Pozostaje
Ak i u, a
filozof religii, umieszczany wraz z odśród t ór ó
teologii filozofi z ej pod
pł
episte ologii religij ej, z łasz za e
e
tz . Episte ologii )refor-
Hartshor e’a i ś . To asza z
ześ iejsz
okresie - Johna Hicka. Uro-
dził się 9 listopada 1921 roku w Shrevepot, Louisiana, USA. W roku 95 uz skał stopień
doktora filozofii U i ers tetu Chi ago. W kładał
U iwersytecie Michigan, w Douglass Col-
lege Uniwersytetu Rutgers, Uniwersytecie Illinois w Urbana-Champaign oraz Uniwersytecie
Syracuse, gdzie od 1992 roku pozostaje na emeryturze. [Willia
Alsto z arł
. 9.
9
roku w Jamesville, New York.]
Do i ują
i dziedzi a i filozofii Alsto a są episte ologia (teorie wiedzy, uzasad-
nienia, percepcji, kontrowersja realiz /a t realiz
e, teoria aktó
episte ologii i
o
, filozofia jęz ka z a ze ie li g ist z-
oraz filozofia religii, gdzie jego pra e roz ijają
ątki ależą e do
etaepiste ologii poz a ia religij ego, se a t ki jęz ka religij ego oraz
teologii filozofi z ej. Porusza o także, zależ e od po
ższ h, zagad ie ia z a ze ia plura-
liz u religij ego oraz faktu zła i pro le ó filozofi z
hz i
W książ e „Per ei i g God”, 99 , określa ej
cej doś iad ze ia
ia e
ist z e uz ski a e przez hrześ ija
określo ego t pu przeko ań religij
al
. Doś iad ze ie
iez
sło ej
aj aż iejszej poz ji dot zą-
ist z ej. Bro i t ierdze ia, iż
oże dostar zać uzasad ie ia dla
h, tz . M-przeko ań, z ią i h utrz
ist z e, a któr
o -se sor
przed iotu przeko a ia,
utrz
h.
ist z ego od zasu „Jed oś i doś iad ze ia religij ego” Willia a Ja-
esa, Alsto przedsta ia s oją episte ologię per ep ji
doś iad ze ie
z iąza
się kon e truje,
ywanie racjo-
a harakter ezpośred iej i
ś iado oś i Boga. M-przekonania (od manifestowania się
se sie ja ie ia się go ko uś , to t ierdze ia uz ski a e i
a e przez oso ę u zest i zą ą
religij ej prakt e t orze ia przeko ań, dzięki
której uz skują s oje pri a-fa ie uzasad ie ie i ra jo al ość. Doty zą o e Boga ujętego
aspekcie Jego czynienia czegoś
zględe
iado oś i, prze a za ia, podtrz
sze u
łas oś i taki h jak do roć,
postrzegają ej Go oso
a ia go
p. przekaz
a ia
u
ie lu też prz sługi a ia temu pierw-
iłość, spół zu ie z
o . Czerpią
teorii poznania
religijnego z epistemologii ogól ej, Alsto opiera się a s ojej kon ep ji społe z ie ustalo ej
praktyki doksastycznej czyli czyn oś i t orze ia przeko ań o pe
ej dziedzi ie rze z
isto1
ś i. Poję ie to za dzię za iele i spira ji Lud ika Wittge stei a, z łasz za zaś To asza Reida. )e
zględu a
óg rzetel oś i
teorii uzasadnienia (reliabilizm) oraz prima – facie
charakter uzasad ie ia przeko ań po stał h
hrześ ijańskiej prakt e
ist z ej, jeżeli
ist ieją ra je pod ażają e rzetel ość tej prakt ki doksast z ej, to zerpa e z iej uzasadie ie
h
oże zostać u ie aż io e. T ierdzi, iż argu e t od ołują e się do aturalist zjaś ień doś iad zeń
fliktó z rezultata i i
ist z
h, sprze z oś i
i h
ika h z rzeko
h prakt k, jak auka i jej ekstrapola je
ą, ie d sk alifikują hrześ ijańskiej prakt ki
w przypadku do ol ej i
h kon-
etafiz kę aturalistycz-
ist z ej. O ile ie posiada
tutaj, tak jak
ej prakt ki doksast z ej, iezależ ego od iej dowodu jej rzetel-
oś i, to praktycznie racjonalne jest uczest i t o
każdej z i h, o ile jest społe z ie usta-
lona oraz nie posiadamy dostatecznych racji dla uznania jej nierzetelnoś i. B ło
tycznym nieuczestniczenie w pewnych sposo a h uz ski a ia przeko ań
ego raku ze
ętrz ego do odu, z łasz za że da a prakt ka
ile poz ala prze id
spe fi z
r se
hrześ ijański h dot zą
pro le
oże się sa a podpierać, o
raku zarzutó .
oś i lu podo ieńst a statusu epi-
„Per ei i g God” pro le u uzasad ie ia przeko ań
h Boga, prze hodzą ego
ej
oś i” o e
h i ś ie ki h patrz Pla ti ga Al i .
Alsto , o ok sta ia ego
pe
ie a ia ie i
jest argu e to a ie z ró
stemicz ego przeko ań religij
u zest i t a
o e po szech-
ać i ko trolo ać zdarze ia. Charakterystyczne dla tego nurtu episte-
ologii religij ej jest stoso a ie zasad „do
Drugi
pro le
ra jo al oś i prakt z ej
spól oto ej doksast z ej prakt e
ist z ej, roz aża także
ożli oś i posiada ia przez as iedz o Bogu. Odrzu ają i ter aliz
ce z niego założe ie, że a
dze ia, iż posiada
ieprak-
posiadać iedzę
uzasad ie ie,
kazuje
usi
i
ikają-
ć zdol i do ie rkular ego pot ier-
ożli ość posiadania przez nas wiedzy religij-
nej. Dokonuje tego w oparciu o relia ilist z ą postać ekster alist z ej teorii iedz . Wykaza ie, iż tak pojęta
iedza
a
iejs e jest pro le e
teologi z
, zego
rkular ość
epistemiczna stanowi rys charakterystyczny wszelkich dziedzin wiedzy, z naukami szczegóło
i łą z ie. Tra i się tu jed ak auto o ię episte ologii.
Po ie aż hrześ ijańska prakt ka
ist z a
dynie dla M-przeko ań i przeko ań, które są z i h
te u t ierdzeń religij
h
aga i
oże sta o ić źródło uzasad ie ia jepro adzo e, uzasad ie ie ałego s s-
h źródeł przeko ań religij
h. Alsto
skazuje a
2
ożli ość
korzystania tu rozmaitych form doś iad ze ia religij ego, O ja ie ia i teologii
atural ej,
te sposó
lują ą
o
ielu źródeł przeko ań religij
ś iad ze ia
raze
pisują się do grup filozofó preferują
osza o a iu
o
zięte, le z także jed o
u ie aż iać z iąza e z i
h argumentacje kumu-
h. Podkreśla tu role i d
idual ej i tui ji i do-
takiej argu e ta ji. Róż e źródła ie t lko z a iają się
oże dostar zać i
e u presupo o a
h przeko ań z
ątpli oś i.
Podejś ie z ierzają e do uz ska ia uzasad ie ie przeko ań religij
doś iad ze ie religij e rodzi pro le
z iąza
z ieloś ią religii, któr h prakt ki
sta o ią podsta ę uzasad ie ia prz j o a
t ierdze ia, iż ra jo al
ile ie
a
h
h
da
opar iu o
ist z e
h religia h przeko ań. Alsto
ro i
jest kontynuowanie uczestnictwa w dotychczasowej praktyce, o
ra ji u ie aż iają
h ge ero a e przez ią uzasad ie ie. Sugeruje się jed ak,
iż t ierdze ie, że t lko hrześ ijańst o jest pra dzi e pod aża rzetel ość doś iad ze ia
mistycznego w ogól oś i, po ie aż ge eruje o o zaz
zaj fałsz
e przeko a ia. Sła oś ią
tego zarzutu jest wedle Alstona niedostrzega ie, iż uzasad ie ie o któr
ter pri a fa ie, o jest spój e z jego
przeko ań róż
h religii jest
tłu a z ć po hodze ie
ożli
o a,
u ie aż ie ie . Nie jest tak, iż
a harakiększość
sprze z oś i ze so ą, ato iast ist ieją e róż i e da się
przeko ań od i
y-
h iż doś iad ze ie religij e źródeł. Prze i ko
ka to skie u roz iąza iu sugero a e u przez Joh a Hi ka argu e tuje, iż jede i ten
sa
przed iot
oże
ć fakt z ie postrzega
przez ludzi róż
h trad ji religijnych, mi-
o, iż się ie zgadzają o do jego atur .
Autor,
i o iż sa
korz stuje rezultat ogól ej teorii iedz i teorii uzasad ie ia,
z ra a u agę a ko ie z ość ra ia pod u agę spe fiki episte ologii religij ej. Przeja ia
się o a
ko ie z oś i ada ia uzasad ie ia t ierdzeń religij
ś i i iezgod
h po iędz i d
oś i/ ątpli oś i sa
az a az
pł
o do rozstrzyg ięć, ieloś i źródeł i pro le ó , które
e, róż i episte i z
pe
h
słe
h ier
idua i, zaró
o ierzą
h. Wresz ie iara i i tui ja,
ają ej z ątpli o-
uszą
ć u zględnio-
i i ie ierzą
i, jak i
a iąza iu do Ne
a-
iosko a ia, peł i tutaj ie agatel ą rolę.
W dziedzinie semantyki poznania religijnego zajmuje stano isko realist z e, zarówo
opoz ji do a t realiz u jak i
o e ie
orzekania o Bogu jako bycie niecielesnym, pe
ożli oś i dosło
ego, ie etafor z ego
h atr utó . I teresują go tu z łasz za te
3
stosowalne t lko i
łą z ie do osó oraz prz pis
sko interpretują o e pred kat
a ie Bogu działań. Roz ija to sta owi-
ś ietle fu k jo aliz u
jęz ka ps hologi z ego, gdzie orzeka się fu k ję pe
ziętego jako teoria znaczenia
ego sta u ps hi z ego, a ie jego
aturę. Nasta ie ie antypozytywistyczne, antyscjentystyczne i antynaturalistyczne przejaia się
jego odrzu e iu er fika jo iz u,
Nato iast
roz ait h for a h tegoż.
teologii filozofi z ej ro i spój oś i ko ep ji Boga, któr
so ie złożo ość, pote jal ość, prz god ość, e
cześ ie a solut ie dosko ał , sze h o
só
ie
ol
st arzają
ś iat e
ędą przed iedzą
ętrz ą rela ję do st orze ia, jest jed o-
, ie ieles , poza zasowy, niezmienny i w spo-
ihilo. Wsze h iedza Boga
ie rodzi pro le u
ludzkiego dialogu. A alizują tz . i duk j
iesz zą
klu za ia
ś ietle jego poza zaso os i
ol oś i zło ieka z
argu e t ze zła za ieist ie ie
Boga
je jego ieskute z ość poprzez o ro ę t ierdze ia, iż s tua ja episte i z a
znajdujemy - nasze zdol oś i poz a
ze
raz z posiada
oskokazu-
jakiej się
i i for a ja i oraz złożo oś ią
zagadnienia – nie pozwala na dostate z e uzasad ie ie t ierdze ia, iż ist ieją prz padki
niepotrzebnego cierpie ia, którego zajś iu Bóg
ógł zapo ie
ez strat
iększego do ra
lub dopusz ze ia iększego zła.
Bibliografia:
Perceiving God, Ithaca 1991. Divine Nature and Human Language, Ithaca 1989. "The Distinctiveness of the
Epistemology of Religious Belief", w: The Rationality of Theism, ed. Godehard Brü trup & Ro ald K. Ta elli,
Dordrecht 1999, ss. 237-254. "Knowledge of God", w: Faith, Reason, and Skepticism, ed. M. Hester, Philadelphia 1992, ss. 6-49. "The Inductive Argument from Evil and the Human Cognitive Condition", Philosophical Perspectives, 5 (1991), ss. 29-67. Thomas D. Senor, ed., The Rationality of Belief and the Plurality of
Faith: Essays in Honor of William P. Alston, Ithaca i Londyn 1995. Mark s. McLeod, Rationality and Theistic
Belief, Ithaca 1993.
Wersja skrócona i zredagowana przez PWN opublikowana została jako Alston William P., w: Religia. T. Gadacz, B. Milerski (red.), Encyklopedia PWN, Warszawa 2001, tom.1, s. 165-166. Plik z tekstem poniżej.
4
Religia. Encyklopedia PWN
12.01.2004
Alston [o:lst
̣ n] William, 29 XI 1921, Shreveport (stan Luizjana), amer. analityczny filozof religii; zaliczany wraz z A. Plantingą
i N. Wolterstorffem do twórców tzw. epistemologii zreformowanej; prof. uniw. Michigan, Rutgers University, University of
Illinois w Urbana–Champaign oraz uniw. w Syracuse, gdzie 1992 przeszedł na emeryturę. W teologii filoz. pozostaje pod
wpływem św. Tomasza z Akwinu i Ch. Hartshorne’a, w epistemologii rel., zwł. we wcześniejszym okresie — J. Hicka.
Dominującymi dziedzinami filozofii A. są: epistemologia, filozofia języka oraz filozofia religii, w której rozwija wątki należące do
epistemologii i metaepistemologii poznania rel., semantyki języka rel. oraz teologii filoz.; zajmuje się także znaczeniem pluralizmu
rel. oraz faktem zła i związanych z nim problemów filozoficznych.
W Perceiving God (1991) przedstawił swoją epistemologię percepcji mistycznej. A. broni twierdzenia, iż doświadczenia
mistyczne chrześcijan, mające charakter bezpośredniej i niezmysłowej świadomości Boga, mogą dostarczać uzasadnienia dla
określonego typu przekonań rel., tzw. M-przekonań; uznaje je zatem za racjonalne. M-przekonania to twierdzenia uzyskiwane i
utrzymywane przez osobę uczestniczącą w rel. praktyce tworzenia przekonań, dzięki której uzyskują one uzasadnienie i
racjonalność; dotyczą Boga w aspekcie jego działania skierowanego na postrzegającą go osobę (np. przekazywanie jej
wiadomości, udzielanie przebaczenia, podtrzymywanie w bycie). A. opiera się na swojej koncepcji społecznie ustalonej praktyki
doksastycznej, czyli czynności tworzenia przekonań o pewnej dziedzinie rzeczywistości. Pojęcie to zawdzięcza inspiracji L.
Wittgensteina, zwł. zaś T. Reida. Uzasadnienie czerpane z chrześc. praktyki mistycznej może jednak zostać unieważnione, gdyż
jest podważalne (typ uzasadnienia prima-facie). Miałoby to miejsce wówczas, gdyby istniały argumenty wykazujące, iż ta
praktyka doksastyczna nie jest rzetelna, czego wymaga reliabilistyczna teoria uzasadnienia. A. twierdzi, iż argumenty odwołujące
się do naturalistycznych wyjaśnień doświadczeń mistycznych, sprzeczności w ich wynikach czy rozbieżności z rezultatami innych
praktyk, jak nauka i jej ekstrapolacje w metafizykę naturalistyczną, nie dyskwalifikują chrześc. praktyki mistycznej. Nie
posiadamy bowiem, podobnie jak w przypadku każdej innej praktyki doksastycznej, niezależnego od niej dowodu jej rzetelności.
Dlatego racjonalne jest uczestnictwo w każdej z tych praktyk, o ile jest ona społecznie ustalona oraz brak dostatecznych powodów
uznania jej za nierzetelną. Charakterystyczne dla tego nurtu epistemologii rel. jest stosowanie zasady „domniemania niewinności”
wobec braku zarzutów. Drugim specyficznym rysem jest argumentowanie z równości lub podobieństwa statusu epistemicznego
przekonań rel. i świeckich.
Obok uzasadnienia przekonań chrześc. dotyczących Boga, które przechodzi w zagadnienie racjonalności praktycznej
uczestniczenia w pewnej wspólnotowej doksastycznej praktyce mistycznej, A. rozważa także problem możliwości posiadania
przez człowieka wiedzy o Bogu. Pozytywne rozstrzygnięcie tego problemu także dokonuje się na podstawie koncepcji
reliabilizmu, tym razem w teorii wiedzy. Wykazanie, że istnieje tak pojęta wiedza, jest problemem teologicznym. Czyniąc to,
wikłamy się w koło epistemiczne (nie można stwierdzić rzetelności pewnej praktyki poznawczej bez założenia pewnych jej
rezultatów). Takie koło charakteryzuje jednak wszelkie dziedziny wiedzy, z naukami szczegółowymi włącznie, i nie można z tego
powodu stawiać zarzutów chrześc. praktyce mistycznej. Uzasadnienie całego systemu twierdzeń rel. wymaga innych źródeł niż
percepcja mistyczna. A. wskazuje na możliwość wykorzystania w tym celu rozmaitych form doświadczenia rel., objawienia i
teologii naturalnej. Uzasadnienie przekonań rel. na podstawie doświadczenia rel. rodzi jednak problem związany z wielością
religii, których praktyki mistyczne stanowią podstawę uzasadnienia przyjmowanych w danych religiach przekonań. A. broni
twierdzenia, że racjonalne jest kontynuowanie uczestnictwa w dotychczasowej praktyce, o ile nie istnieją racje unieważniające
generowane przez nią uzasadnienie. Większość przekonań różnych religii nie pozostaje — wg A. — w sprzeczności, natomiast
istniejące różnice da się wytłumaczyć pochodzeniem przekonań od innych niż doświadczenie rel. źródeł. Przeciwko rozwiązaniu
kantowskiemu, sugerowanemu przez Hicka, argumentuje, iż ten sam przedmiot może być faktycznie postrzegany przez ludzi
różnych tradycji rel., mimo że nie zgadzają się oni co do jego natury.
W dziedzinie semantyki poznania religijnego A. zajmuje stanowisko realist., zarówno w opozycji do antyrealizmu, jak i w
pozytywnej ocenie możliwości dosłownego, niemetaforycznego orzekania pewnych atrybutów o Bogu jako bycie niecielesnym.
Interesują go zwł. przymioty stosowane wyłącznie do osób oraz działania. A. rozwija swe stanowisko, interpretując owe predykaty
w świetle funkcjonalizmu rozumianego jako teoria znaczenia języka psychol., gdzie orzeka się funkcję pewnego stanu
psychicznego, a nie jego naturę. Cechujące go nastawienie antypozytywistyczne, antyscjentystyczne i antynaturalistyczne
przejawia się m.in. w jego odrzuceniu weryfikacjonizmu.
W teologii filoz. broni spójności koncepcji Boga, który będąc w sobie złożony, potencjalny, przygodny, pozostający w wewn.
relacji do stworzenia, jest jednocześnie absolutnie doskonały, wszechmocny, niecielesny, pozaczasowy, niezmienny i w sposób
wolny stwarzający świat ex nihilo. Wszechwiedza Boga, ujęta w świetle jego pozaczasowości, nie jest przedwiedzą i dlatego nie
rodzi problemu wykluczania wolności człowieka czy bosko-ludzkiego dialogu.
Divine Nature and Human Language, Ithaca 1989
Knowledge of God, w: Faith, Reason and Skepticism, ed. M. Hester, Philadelphia 1992.
M. McLeod Rationality and Theistic Belief, Ithaca 1993
The Rationality of Belief and the Plurality of Faith: Essays in Honor of William P. Alston, ed. Th.D. Senor, Ithaca–London 1995.
Marek Pepliński
Religia. Encyklopedia PWN. T. 1
© Wydawnictwo Naukowe PWN SA
strona 1