1
Panenteizm - stanowisko filozoficzne t
go przekra za i
ierdzą e, iż ś iat za arty jest
a harakter oso o y, zęsto traktuje B.
który jest Jego iałe . Τermin po hodzi od gre ki h słó
Bogu, który
etafory z ie jako duszę ś iata,
πάν (pan) wszystko, εν (en) w i
Θεός (theos) Bóg i znaczy „wszystko (jest) w Bogu”. Ukuty przez Carla Christiana Friedericha
Krause (1781- 8
orga iz e
, u z ia Hegla i Fi htego,
ogar iają y
i
przeciwstawiany jest głó
prze i ieńst o
a oz a ze ie doktry y, że Bóg jest
e organizmy, za ierają y
aturę i
zło ieka. P.
ie deizmowi, teizmowi i panteizmowi, jako radykalnym
sporze o tra s e de ję i i
a e ję B.
ś ie ie. Deiz , od a iają
B. działal oś i za ho ują ej ś iat, przypisywanej Mu przez teizm, pojmuje Jego
transcende ję
sposó
yklu zają y
i
a e ję,
harakteryzują
się
mechanicystycznym, a nie jak p., organicystycznym pojmowaniem Jego rela ji do ś iata.
Wedle teizmu ś iat st orzo y i Bóg są real ie róż e, a B. jest tra s e de t y
ś iata, który żad ą s oją zęś ią, a i
żade i
y sposó
ie
oże yć z Nim utożsa io y.
Ś iat nie jest jednak, zau aża p., transcendentny poznawczo
sze h iedzą y i ni
ie
paradoks: oś jest poza oską
iezupeł a i iepe
a, le z
sze h iedzą y
sze h iedzą, która
usi yć przy aj
wiedzy, jak ludzka iedza o ólu i przyje
Boga. Bóg jest
usi się zgodzić
Bogie
usi zrodzić
prze i ieńst ie do ludzkiej, ie jest
iej tak pe
aii
a e t a przed ioto i
oś i. Ponadto, t. przypisują Bogu y odzą e się
ze starożyt ej gre kiej filozofii atry uty
fakty z ie od a ia
zględe
oże pozosta ać poza oską sze h iedzą, a o
także teista. Umieszczenie stworzenia poza
zględe
iez ie
oś i,
ie z oś i i
ie ierpiętli oś i,
u real ej rela ji ze ś iate . Panenteizm chce unik ąć paradoksó ,
uz ają , iż st arza y i doskonale znany B. ś iat jest Jego zęś ią. B., godny czci religijnej, nie
deter i uje ałko i ie st orze ia, które, tak jak i On, harakteryzuje się
kreaty
oś ią. Róż i się ty
od pa teiz u,
ają ego harakter deter i istyczny, zazwyczaj
aterialisty z y i aturalisty z y oraz od a iają y B. ie tylko
oso o ego. Rze zy ś iata u zest i zą
oż a też
po odu ie
aturze Boga przy aj
ó ić o tra s e de ji Boga
oże też yć o iekte
ol oś i, ale i charakteru
iej
pe
y
stop iu, ie
o e ś iata, z którym jest tożsa y. ) tego
kultu. Jed o ześ ie pa teiz , jak i fakty z ie, zdaniem
pa e teistó , sy patyzują y z deter i iz e
problem teodycei.
ol oś ią i
teiz , zy ią trud iejszy
do roz iąza ia
2
Bóg jest iespro adzal y do ś iata, ponie aż sa odziel e ist ie ie,
sze h iedza i
się Jego o
sze h o stosują się jedy ie do B., a ie do st orzeń. Niekiedy pod aża
ipote ję pa e teiz
ieprze idy al oś i. B.,
róż y
taki sposó od i
pro esual y oraz z ajo ość przyszłoś i,
spółto arzyszą y
szelkie u
ie z a i z ie
opatrz oś i skiero a ej
yto i,
o e jej
ie jest i dy iduu
y h i dy iduó , jak te róż ią się od sie ie. ) iązek ze ś iate
po oduje poja ie ie się y iaru zaso ego i z ie
pierwotna,
sze ho e ość,
a,
ego
Bogu,
który
ist ieje atura
tór a (p. procesualny). Kłopotli e dla p. jest
yjaś ie ie
a posz zegól e i dy idua, gdzie Bóg spra iał y zdarze ia
jednostkowe, przy jednoczesnym zachowaniu praw przyrody.
Do przedstawicieli p. zali za się Gusta a Theodora Fe h era 1801–1887), hinduskiego
teologa Ramanuja (1017-1137), w XX wieku Williama Pepperella Montague, Paula Weissa,
Joh a Ma Quarrie, Paula Tilli ha, Alfreda North Whiteheada, Charlesa Hartshor e’a, Arthura
Pea o ke’a, S hu erta M. Ogdena i Sallie McFague.
Bibliografia:
Fechner, Gustav Theodor. Zend-Avesta: Oder ueber die Dinge des Himmels und des Jenseits,
Vom Standpunkt der Naturbeschreibung, 5th edition. Leipzig, Germany: Leopold Voss, 1922.
Hartshorne, Charles. Man's Vision of God and the Logic of Theism, Hamden 1964.
Hartshorne, Charles. The Divine Relativity: A Social Conception of God. New Haven 1948.
McFague, Sallie. The Body of God: An Ecological Theology. Minneapolis 1993.
Peacocke, Arthur R. Theology for a Scientific Age: Being and Becoming—Natural, Divine, and
Human, 2nd edition. Minneapolis 1993.
Reese, William L., Charles Hartshorne, Philosophers Speak of God, Chicago, 1976.
Whitehead, Alfred North, Adventures of Ideas. New York 1933.
Whitehead, Alfred North, Process and Reality: An Essay in Cosmology (1929), ed. David Ray
Griffin and Donald W. Sherburne. New York: Macmillan, 1978.
Marek Pepliński