TRIGG Roger Hugh, ur. 14 sierpnia 1941 r., Pontypridd, Walia, brytyjski filozof religii,
antropolog filozoficzny i teoretyk poznania naukowego. W 1967 r. uzyskuje MA Uniwersytetu
O ford, w rok póź iej a t
że u iwers te ie t tuł doktora filozofii. W latach 1966-87
w kładow a Uniwersytetu Warwick, Coventry, Wielka Brytania, od 1987 profesor filozofii; w
latach 1985- 1 peł i fu k je d rektora Center for Research in Philosophy and Literature
tejże szkoł . W swoi
ogól
sta owisku filozofi z
podkreśla znaczenie poznania
rozu owego w poz a iu rze z wistoś i, tak w auka h hu a ist z
jak i w religii i et e, atakują
w każdej z t h dziedzi
h i prz rod i z h
poz aw z h sta owiska
relat wist z e i ro ią realiz u oraz podkreślają z a ze ie filozofi z e odwoł wa ia się
do ludzkiej natury.
W filozofii religii podej uje głów ie pro le at kę teoriopoz aw zą, zagad ie ia
realizmu, relat wiz u oraz stosu ku
„Reaso
a d Co
o iekt wist z e
iędzy poznaniem religijnym i rozumowym. W książ e
it e t” (1973) po raz pierwszy for ułuje w raź ie swoje
sta owisko,
argu e tują
prze iwko
Wittgeistei owi
eowittge stei owskie u podejś iu do religii, iż zaa gażowa ie religij e
powiąza e z rozu ie ie
religij
h. Atakuje ta
do odrzu e ia o e
usi
i
ć
religii, które zakłada prawdziwość al o fałsz wość twierdzeń
także relat wiz
s ste ów religij
poję iow , którego prz ję ie
ogło
prowadzić
h w kategoria h prawd i fałszu.
Po wypracowaniu, w szeregu pu lika ji książkow h, filozofii złowieka, zwłasz za
relacji
iędz ludzką aturą i kulturą oraz
auk społe z
oral oś ią, sta owią ej
iędz i
i azę dla
h, kieruje swą uwagę ku pro le at e ra jo al oś i poz a ia aukowego.
W książ e „Ratio ality a d Scie ce” 1
3
ro ią wartoś i poz a ia aukowego podkreśla
jed o ześ ie jego gra i e. Nauka ie jest w sta ie w jaś ić wsz stkiego i zostawia miejsce
a w jaś ie ie religij e. Ko t ua ji, pre za ji i o ro ie tej tez
ajważ iejsza poz ja z dziedzi
)awiera w
poświe o a jest
filozofii religii Trigga „Ratio ality a d Religio ” (1998).
iej o ro ę poz a ia religij ego prze iwko relat wiz owi, a t realiz owi i
irra jo aliz owi. Podkreśla e przez iego z a ze ie rozu u w religii przejawia się przede
wszystkim w realizmie i akcencie na wymiar poznawczy religii. Broni takiej interpretacji
religii, które wiąże ją z „ ogatą”
a t realistów w rodzaju Do
etafiz ką, w rew poglądo
Cupitta,
z
z ierzają
post oder istów,
h w kieru ku a t realiz u
eowittgei stei owski h filozofów religii jak D. Z. Phillips. Wyrazem tego jest łą ze ie przez
iego w filozofii religii ra jo alist z ej
etodologii z realist z ą, klas z ą ko ep ją
1
prawd , która tak jak i rozu
posz zegól
jest po adkulturowa, u iwersal a, przekra zają a gra i e
h gier jęz kow h, kultur z religii i
Trigg ie twierdzi, iż każd
prz padku
w ko flik ie twierdze ia i religij
oże
ożliwe jest rozstrz g ię ie sporu
i, le z sa a
h lu
iędz
ędą
i
ożliwość takiego ko fliktu wpisa a jest w
realistyczne pojmowanie poznania religij ego. W taki
prawdziwoś i twierdzeń religij
ć stosowa a do każdej z i h.
w padku ależ dąż ć do oceny
awet ał h i h s ste ów w opar iu o dostęp e
argu e t filozofi z e rozu owe , w rew )refor owa ej Episte ologii, która, zda ie
Trigga, ogranicza uzasadnienie filozofi z e do jed ie da ej trad ji religij ej, rez g ują z
podpiera ia przeświad zeń religij
h przez dostęp e wsz stki
ra jo al
świade twa i argu e t . Jako realista kładzie ak e t a rozróż ie ie
a naszym jej rozumie ie , które
iesie ze so ą w
iezależ ej od
iędz rze z wistoś ią,
ogą się utożsa iać, le z prz god ość tego sta u rze z
óg ra jo al ej d skusji, która kierowa a jest ideą o iekt w ej,
asz h teorii, prawd
stanowisko w episte ologii religii
i rze z wistoś i
etafiz z ej. To realistyczne
a swój odpowied ik w sa ej religii w posta i uz a ia
ist ie ia tra s e de t ego względe
ko t uuje w t
pod ioto
aszego poz a ia, hoć ie a solut ie, Boga. Trigg
iejs u swoje do ieka ia z książki „Rozu
i zaa gażowa ie”, gdzie
w stępują przeciwko relatywizmowi, ro i o iekt w ego poję ia Boga, któr
u rzeć, awet jeżeli społe z o – kulturowa „ś ierć” Boga stała
te u
ie
oże
się rze z wistoś ią. Dzięki
ożliwe jest spotka ie a płasz z ź ie poz aw zej teistów i ateistów, którz zdol i są
do ra jo al ej d skusji o przed io ie swoi h przeko ań, awet wów zas, gd waż e i h
przeświad ze ia ie są podziela e przez drugą stro ę d skusji.
Relatywizm, antyrealizm i takie sta owiska teist z e i ateist z e, które od hodzą
od właś iwego, zda ie
Trigga, akcentowania roli prawdy i rozumu w poznaniu religijnym,
atakowa e są jako al o sa o o alają e się, z li takie, iż i h argu e ta je
powodze ie
zastosować do i h sa
uję iu faktów religij
u iwersal ie w t
posz zegól
h trad ji religij
posługuje się podwój
h, al o jako ie z ią e zadość adekwat e u
h. Relat wiz
se sie, w jaki
usi uz awać swoje twierdze ia za prawdziwe
od awia prawdziwoś i u iwersal ej twierdze io
h, zate
al o sa
jest sta owiskie
i standardami w poz a iu. Religia ie powi
świata o iekt w ego, o dwie owie
oż a z
łęd
, al o
a pozostawiać au e
dot zą tej sa ej rze z wistoś i, co nie tylko rodzi
ożliwość ko fliktu, ale i wspiera ia jed ej przez drugą. Prz kłade
tego ostat iego jest
teistyczne uzasadnienie ra jo al oś i świata i, co za tym idzie, ra jo al oś i
ada ia
2
naukowego. Z drugiej stro
poz a ie religij e
ie powi
o ig orować poz a ia
aukowego, awet jeżeli to ostat ie jest zdol e do adekwat ego w jaś ie ia wszelki h
aspektów rze z wistoś i.
Ze względu a
etafiz z e zaa gażowa ie i atak a relat wiz , Trigg poświę a w
swoich dociekaniach wiele uwagi zagadnieniom filozoficznej teologii religii. Przeciwko
ależą
do )refor owa ej Episte ologii poglądo
religijnej hrześ ija
oże
Alsto a, iż ra jo al ość wiar
ć o ro io a przez odwoła ie się do hrześ ijańskiej prakt ki
ist z ej z li ustalo ego w prakt e społe z ej rzetel ego sposo u tworze ia przeko ań
ist z
h o Bogu, argu e tuje, iż podkreśla a, zda ie
Trigga, przez autora tej ko epcji
auto o ia prakt k tworze ia przeko ań prowadzi do podziele ia aszego poz a ia w taki
sposó , iż w daje się to u ie ożliwiać realiza ję aszego rosz ze ia do prawd o iekt w ej,
przekra zają ej posz zegól e prakt ki poz aw ze. Podo
ie, w stosu ku do teologii religii
Joh a Hi ka, argu e tuje, że odrzucenie przez tego ostatniego realizmu i kantowski punkt
widze ia w episte ologii doświad ze ia religij ego, od awia hrześ ijaństwu, jak i każdej
innej religii, prawa do twierdze ia, iż jest prawdziwą i w
podważają
agają a prz ję ia, w te sposó
sa a istotę religii. )a iast traktować wsz stkie religie jako róż e i
ieporów wal e ś ieżki złowieka do tego sa ego Rze z wistego, powi
filozofi z ie, które twierdze ia róż
h religii
ogą
o się
adać
ć uzasadnione i racjonalnie
utrzymane.
Bibliografia:
Rozu
a zaa gażowa ie, tłu . B. Chwedeń zuk, Warszawa 1
; Reason and Commitment,
Oxford 1973; Reality At Risk, Harvester 1980; The Shaping of Man, Oxford 1982;
Understanding Social Science, New York 1985; Ideas of Human Nature, Oxford 1988;
Rationality and Science, Oxford 1993; Rationality and Religion, Oxford 1998; Philosophy
Matters, Oxford 2002.
Marek Pepliński
Trigg Roger, w: T. Gadacz, B. Milerski (red.), Religia. Encyklopedia PWN, Rut – żywotność,Warszawa 2003, tom. 9.
3
Religia. Encyklopedia PWN
12.01.2004
Trigg Roger Hugh, ur. 14 VIII 1941, Pontypridd (Walia), bryt. filozof religii, antropolog filoz. i teoretyk poznania naukowego. W
1968 uzyskał tytuł doktora filozofii na uniw. w Oksfordzie. W 1966–87 wykładał na Uniw. Warwick w Coventry (W. Brytania);
od 1987 prof. filozofii; 1985–91 dyr. Center for Research in Philosophy and Literature. W swej koncepcji filoz. podkreśla
znaczenie poznania rozumowego, zarówno w naukach humanist. i przyr., jak i w religii i etyce, atakując stanowiska
relatywistyczne, broniąc realizmu oraz podkreślając znaczenie ludzkiej natury. W filozofii religii podejmuje gł. problematykę
teoriopoznawczą, zagadnienia realizmu, relatywizmu oraz stosunku między poznaniem rel. i rozumowym. W Reason and
Commitment (1973) po raz pierwszy sformułował swoje obiektywistyczne stanowisko, argumentując przeciwko poglądom L.
Wittgensteina i neowittgensteinowskiemu podejściu do religii, wg których zaangażowanie rel. musi być powiązane z rozumieniem
religii, zakładającym prawdziwość albo fałszywość twierdzeń religijnych. Zaatakował także relatywizm pojęciowy, którego
przyjęcie mogłoby prowadzić do odrzucenia oceny systemów rel. w kategoriach prawdy i fałszu. Wypracowawszy filozofię
człowieka, zwł. relację miedzy ludzką naturą i kulturą oraz moralnością, skierował swą uwagę ku problematyce racjonalności
poznania naukowego. W pracy Rationality and Science (1993), broniąc wartości poznania nauk., podkreślił jednocześnie jego
granice. Nauka nie jest w stanie wyjaśnić wszystkiego i zostawia miejsce na wyjaśnienie religijne. Usciśleniu i obronie tej tezy
poświęcił najważniejszą pozycję z dziedziny filozofii religii Rationality and Religion (1998). Zawarł w niej obronę poznania rel.
przeciwko relatywizmowi, antyrealizmowi i irracjonalizmowi. Podkreślane przez niego znaczenie rozumu w religii przejawia się
przede wszystkim w realizmie i akcentowaniu poznawczego wymiaru religii. T. broni takiej interpretacji religii, która wiąże ją z
metafizyką, wbrew poglądom postmodernistów, antyrealistów w rodzaju D. Cupitta czy zmierzających w kierunku antyrealizmu
neowittgeinsteinowskich filozofów religii, jak D.Z. Phillips. Wyrazem tego jest łączenie przez niego w filozofii religii
racjonalistycznej metodologii z realistyczną, klas. koncepcją prawdy, która tak jak rozum jest ponadkulturowa, uniwersalna,
przekraczająca granice poszczególnych gier językowych, kultur czy religii i może być stosowana do każdej z nich. T. nie twierdzi,
że w każdym przypadku możliwe jest rozstrzygnięcie sporu między pozostającymi w konflikcie twierdzeniami rel., lecz sama
możliwość takiego konfliktu wpisana jest w realistyczne pojmowanie poznania religijnego. W takim wypadku należy dążyć do
oceny prawdziwości twierdzeń rel. lub nawet całych ich systemów w oparciu o dostępne argumenty filoz. (rozumowe). Wbrew
zreformowanej epistemologii, która zdaniem T. ogranicza uzasadnienie filoz. jedynie do danej tradycji rel., rezygnuje z
podpierania przeświadczeń rel. dostępnymi wszystkim racjonalnym podmiotom świadectwami i argumentami. Jako realista kładzie
akcent na rozróżnienie między rzeczywistością a naszym jej rozumieniem. Mogą się one utożsamiać, lecz przygodność tego stanu
rzeczy niesie ze sobą wymóg racjonalnej dyskusji, która kierowana jest ideą obiektywnej, niezależnej od naszych teorii prawdy i
rzeczywistości metafizycznej. To realistyczne stanowisko w epistemologii religii ma swój odpowiednik w samej religii w postaci
uznania istnienia transcendentnego względem naszego poznania Boga. T. kontynuuje swoje dociekania z pracy Rozum i
zaangażowanie (1973, wyd. pol. 1989), w której wystąpił przeciwko relatywizmowi, i broni obiektywnego pojęcia Boga, który nie
może umrzeć, nawet jeżeli społ.-kulturowa „śmierć Boga” stałaby się rzeczywistością. Dzięki temu możliwe jest spotkanie na
płaszczyźnie poznawczej teistów i ateistów, którzy zdolni są do racjonalnej dyskusji o przedmiocie swoich przekonań, nawet
wówczas gdy ich istotne przeświadczenia nie są podzielane przez drugą stronę sporu.
Relatywizm, antyrealizm i takie stanowiska teistyczne i ateistyczne, które odchodzą od właściwego, zdaniem T., akcentowania roli
prawdy i rozumu w poznaniu rel., atakuje jako samoobalające się, czyli takie, których argumentację można z powodzeniem
zastosować do nich samych, albo jako nieczyniące zadość adekwatnemu ujęciu faktów religijnych. Relatywizm musi uznawać
swoje twierdzenia za uniwersalnie prawdziwe w tym sensie, w jakim odmawia prawdziwości uniwersalnej twierdzeniom
poszczególnych tradycji religijnych. Zatem albo sam jest stanowiskiem błędnym, albo posługuje się podwójnym standardem w
poznaniu. Religia nie powinna pozostawiać nauce świata obiektywnego, obie bowiem dotyczą tej samej rzeczywistości, co nie
tylko rodzi możliwość konfliktu, ale i wspierania jednej przez drugą. Przykładem tego ostatniego jest teistyczne uzasadnienie
racjonalności świata i, co za tym idzie, racjonalności badania naukowego. Z drugiej strony ludzkie poznanie rel. nie powinno
ignorować poznania nauk., nawet jeżeli to ostatnie jest zdolne do adekwatnego wyjaśnienia wszelkich aspektów rzeczywistości. Ze
względu na metafiz. zaangażowanie i atak na relatywizm, T. poświęcił w swoich dociekaniach wiele uwagi zagadnieniom filoz.
teologii religii. Przeciwko należącym do zreformowanej epistemologii poglądom W. Alstona, że racjonalność wiary rel.
chrześcijan może być obroniona przez odwołanie się do chrześc. praktyki mistycznej, czyli ustalonego w praktyce społ. rzetelnego
sposobu tworzenia przekonań mistycznych o Bogu, argumentuje, że podkreślana przez niego autonomia praktyk tworzenia
przekonań prowadzi do podzielenia naszego poznania w taki sposób, że wydaje się to uniemożliwiać realizację naszego roszczenia
do prawdy obiektywnej, przekraczającej poszczególne praktyki poznawcze. Podobnie w stosunku do teologii religii J. Hicka, T.
argumentuje, że odrzucenie przez tego ostatniego realizmu i kantowskiego punktu widzenia w epistemologii doświadczenia rel.,
odmawia chrześcijaństwu, jak i każdej innej religii, prawa do twierdzenia, że jest prawdziwą i wymagającą przyjęcia, w ten sposób
podważając samą istotę religii. Zamiast traktować wszystkie religie jako różne i nieporównywalne ścieżki człowieka do tego
samego Rzeczywistego Boga, powinno się wg T. badać, które twierdzenia różnych religii mogą być uzasadnione i racjonalnie
utrzymane.
Rozum a zaangażowanie, Warszawa 1989
Reality at Risk, Harvester 1980
The Shaping of Man, Oxford 1982
Understanding Social Science, New York 1985
Ideas of Human Nature, Oxford 1988
Rationality and Science, Oxford 1993
Rationality and Religion, Oxford 1998
Philosophy Matters, Oxford 2002.
Marek Pepliński
Religia. Encyklopedia PWN. T. 9
© Wydawnictwo Naukowe PWN SA
strona 1