Academia.eduAcademia.edu
Syndereza [gr. υν ή η ι (synteresis) zachowanie, utrzymanie] – wodzona, naturalna zdolność umysłu do poznania pierwszych zasad porządku praktycznego, intuicyjna i dlatego odróżniana od sumienia, które może mieć charakter dyskursywny i deliberatywny. Termin wprowadzony do teologii łacińskiej przez św. Hieronima jako część interpretacji czterech stworzeń z wizji Ezechiela (Ezechiel 1,10): lwa, wołu, człowieka i orła, jako odpowiadających trzem częściom duszy: gniewliwej, pożądliwej i rozumnej. τrzeł ma reprezentować znajdującą się nad nimi iskrę sumienia [łać. scintilla conscientiae (scintilla konscjencje)], rozumienie dobra i zła, które jest nietknięte przez grzech pierworodny czy przez upadek w pożądanie. W średniowieczu habitualną koncepcję s. głosił Aleksander z Hales, którego myśl rozwinął św. Bonawentura, wiążąc s. z wolą. Twierdził, że tak, jak dzięki sumieniu intelekt może wydawać słuszne sądy praktyczne, tak dzięki s. wola odrzuca zło i skłania się ku dobru. Albert Wielki i św. Tomasz z Akwinu uznawali, że s. mieści się w porządku poznawczym, przypisując jej znajomość pierwszych zasad prawa naturalnego, przy czym pierwszy uważał ją za władzę, a drugi za cnotę intelektu praktycznego. W przeciwieństwie do sumienia, które, będąc osądem, polega na aplikacji zasad prawa naturalnego do niepowtarzalnych okoliczności i może być błędne, s. jest bezbłędną naturalną skłonnością umysłu ludzkiego do niedyskursywnego, bezpośredniego poznania pierwszych zasad praktycznych. Hollenbach. M. W. , Synderesis, w: New Catholic Encyclopedia. Vol. 13, Detroit 2002, ss. 679-681. Davies, Brian. The Thought of Thomas Aquinas. Oxford: Oxford University Press, 1993. SUMIENIE, NORMY MORALNE, INTELEKT, INTUICJA, CNOTA