RADA NAUKOWA
Artur Dobosz (Poznań), Tadeusz Gadacz (Kraków), Adam Grzeliński (Toruń), Brigitte Huber
(Monachium), Marek N. Jakubowski (Toruń), Sabina Kruszyńska (Gdańsk), Dariusz Łukasiewicz
(Bydgoszcz), Anna Pałubicka (Poznań), Roger Pouivet (Nancy), Marek K. Siwiec (Bydgoszcz),
Werner Stark (Marburg), Marek Szulakiewicz (Toruń), Ireneusz Ziemiński (Szczecin), Mirosław
Żelazny (Toruń) – przewodniczący
RECENZENCI
prof. dr hab. Bolesław Andrzejewski, dr hab. Krzysztof Brzechczyn, prof. dr hab. Tadeusz Buksiński, dr
hab. Andrzej Chmielecki, prof. dr hab. Stanisław Czerniak, prof. dr hab. Zbigniew Drozdowicz, dr
hab. Jan Grad, prof. dr hab. Andrzej Kaniowski, dr hab. Ryszard Kleszcz, prof. dr hab. Jerzy Kmita, prof.
dr hab. Barbara Kotowa, prof. dr hab. Marek Kwiek, dr hab. Norbert Leśniewski, dr Anna Malitowska, dr
hab. Ryszard Mordarski, prof. dr hab. Ilona Lorenc, dr hab. Włodzimierz Lorenc, dr hab. Robert Marszałek,
prof. dr hab. Jacek Migasiński, prof. dr hab. Jadwiga Mizińska, dr hab. Bogusław Paź, dr hab. Jarosław
Rolewski, prof. dr hab. Jan Such, prof. dr hab. Andrzej Szahaj, prof. dr hab. Lech Witkowski, prof. dr
hab. Marian Wesoły, prof. dr hab. Wojciech Wrzosek, dr hab. Zbigniew Tworak, prof. dr hab. Włodzimierz
Tyburski, dr hab. Paweł Zeidler, prof. dr hab. Krystyna Zamiara, dr hab. Jolanta Żelazna, prof. dr hab.
Bogusław Żyłko
KOMITET REDAKCYJNY
Mateusz Bonecki, Grzegorz A. Dominiak, Elżbieta Łukasiewicz, Marek Pepliński
REDAKTOR NACZELNY
Grzegorz A. Dominiak
REDAKCJA NAUKOWA TOMU
Marek Pepliński
REDAKCJA JĘZYKOWA
mgr Kamila Dominiak (j. polski), dr Elżbieta Łukasiewicz (j. angielski),
mgr Andrzej Mikulski (j. niemiecki)
PROJEKT OKŁADKI I ILUSTRACJE
Waldemar Kakareko
Publikacja dofinansowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Instytut
Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Oficynę Wydawniczą
Epigram. Redakcja dziękuje za pomoc w wydaniu „Filo-Sofiji”
© Contributions: Authors, 2011
ISSN 1642-3267
Za publikację tekstu w Filo-Sofiji otrzymuje się 9 pkt. zgodnie z ministerialną oceną czasopism
dla potrzeb oceny parametrycznej jednostek naukowych (nr na liście ministerstwa – B 483).
Przygotowanie edytorskie
Oficyna Wydawnicza Epigram
Adres internetowy do korespondencji
grzegorz.a.dominiak@post.pl
www.filo-sofija.pl
www.epigram.eu
Rozpowszechnianie
Oficyna Wydawnicza Epigram
ul. J. Bielawskiego 1/17
85-796 Bydgoszcz
tel. 608 44 50 77
Druk i oprawa
TOTEM, 88-100 Inowrocław, ul. Jacewska 89
tel. (+48 52) 350 400 40
fax (+48 52) 56 101 43
e-mail: totem@totem.com.pl
Spis treści
Contents ...................................................................................................................... 806
Noty o Autorach ........................................................................................................... 807
Metafizyka ifilozofia religii
Od redakcji – Metafizyka i filozofia religii (Marek Pepliński) .................................... 813
Bogusław Paź, Ontologia versus metafizyka. Geneza, rozwój i różne postaci
nowożytnej teorii bytu ................................................................................... 817
Tadeusz Szubka, Główne typy metafizyki analitycznej ....................................... 849
Sebastian Kołodziejczyk, O związkach między wielością dyskursów metafizycznych
a pojęciem bytu .................................................................................................... 865
Martyna Koszkało, Franciszka Suareza problematyka jednostkowienia bytów ............. 881
Dariusz Łukasiewicz, Koncepcja istnienia według Franciszka Brentana ...............899
Józef Herbut, Filozofia religii: jej problematyka i odmiany ......................................... 911
Marek Pepliński, Analityczna epistemologia religii ostatnich pięciu dekad ................. 919
Adam Świeżyński, Filozoficzna analiza pojęcia cudu jako „zdarzenia niezwykłego” ..... 939
Robert Adams, Teorie aktualności (przeł. R. Koszkało) ............................................... 963
Alvin Plantinga, Traktując przekonanie, że Bóg istnieje
jako zdanie podstawowe (przeł. M. Pepliński) .................................................. 981
Antony Kenny, Historia moich idei (przeł. R. Mordarski) .......................................... 1001
P o e z j a i Filo-sofija
Wiersze ks. Jana Sochonia .............. .......................................................................... 1027
Stanisław Czerniak, Filozofia Kazimierza Hoffmana? Refleksje na marginesie książki
Poznawanie Kazimierza Hoffmana ............................................................ 1038
Recenzje iomówienia
Arlie Russell Hochschild, Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, ss. 286 (Maciej Musiał) (s. 1047); Andrzej
Przyłębski, Etyka w świetle hermeneutyki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010, ss. 212
(Daniel Sobota) (s. 1050)
Contents
Contributions .............................................................................................................. 807
Metaphysics and Philosophy of Religion
Preface – Metaphysics and Philosophy of Religion (Marek Pepliński) ....................... 813
Bogusław Paź, Ontology versus Metaphysics. Genesis, Development and Different
Forms of the Modern Theory of Being ......................................................... 817
Tadeusz Szubka, Main Varieties of Analytic Metaphysics ....................................... 849
Sebastian Kołodziejczyk, On the Mutual Relationship between the Concept
of Being and the Plurality of Metaphysical Discourses .................................... 865
Martyna Koszkało, Francis Suárez’s Concept of the Individuation of Beings
Compared to Medieval Thought .......................................................................... 881
Dariusz Łukasiewicz, The Theory of Existence according to Franz Brentano ...............899
Pr. Józef Herbut, Directions and Problems in the Philosophy of Religion ................... 911
Marek Pepliński, Analytic Philosophy of Religion in the Last Fifty Years ................. 919
Pr. Adam Świeżyński, Philosophical Analysis of the Concept of Miracle as an
“Extraordinary Event” ......................................................................................... 939
Robert M. Adams, Theories of Actuality (tr. R. Koszkało) ......................................... 963
Alvin Carl Plantinga, On Taking Belief in God as Basic (tr. M. Pepliński) ................ 981
Anthony John Patrick Kenny, History of my ideas – What I Believe
(fragment of the book) (tr. R. Mordarski) .......................................................... 1001
P o e t r y a n d Filo-sofija
Poems Pr. Jan Sochoń .............. ................................................................................ 1027
Stanisław Czerniak, Can We Rightly Speak about “Kazimierz Hoffman’s
Philosophy”? (Some remarks concerning the publication Poznawanie
Kazimierza Hoffmana) ................................................................................ 1038
Recenzje iomówienia
Arlie Russell Hochschild, Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, ss. 286 (Maciej Musiał (s. 1047); Andrzej
Przyłębski, Etyka w świetle hermeneutyki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010, ss. 212
(Daniel Sobota) (s. 1050)
Noty o Autorach
R o b e r t M e r r i h e w A d a m s , ur. 8 września 1937 roku w Filadelfii w Pensylwanii,
USA. Od 2009 r. Distinguished Research Professor of Philosophy na Uniwersytecie Północnej
Karoliny w Chapel Hill, wcześniej wykładający filozofię na Uniwersytecie Michigan w Ann
Arbor (1968–1972), Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (1972–1994). Od 1993 r.
jest profesorem filozofii i studiów religijnych w Uniwersytecie Yale aż do roku 2003, w latach
2004–2009 Visiting Professor of Philosophy na Uniwersytecie Oxfordzkim. Amerykański
filozof analityczny zajmujący się metafizyką (zwł. ontologią modalności, koncepcjami istoty
i identyczności), filozofią religii (problem zła, etyka bożych nakazów), etyką i metaetyką oraz
historią filozofii nowożytnej, ceniony znawca myśli Leibniza i Kierkegaarda. Od 10 czerwca
1966 r. małżonek znanej filozof Marilyn Ann McCord, obecnie M.A. McCord Adams. Autor
ponad stu trzydziestu publikacji filozoficznych, zazwyczaj wielokrotnie przedrukowywanych.
Do najważniejszych prac Adamsa należą książki: The Virtue of Faith and Other Essays in
Philosophical Theology, New York: Oxford University Press. 1987; Leibniz: Determinist, Theist,
Idealist, New York: Oxford. 1994; Finite and Infinite Goods, New York: Oxford University
Press. 1999; A Theory of Virtue: Excellence in Being for the Good, Oxford: Clarendon Press.
2006 oraz autor artykułów: Must God Create the Best?, “Philosophical Review”, 81: 317-332,
1982; A Modified Divine Command Theory of Ethical Wrongness, [w:] Gene Outka and John
P. Reeder, Jr., eds., Religion and Morality (Doubleday Anchor, 1973): 318-347; Theories of
Actuality, “Noűs”, 8: 211-231, 1974; Motive Utilitarianism, “Journal of Philosophy”, 73: 467481, 1976; Middle Knowledge and the Problem of Evil, ”The American Philosophical Quarterly”,
14 (1977): 109-117; Primitive Thisness and Primitive Identity, “Journal of Philosophy”, 76:
5-26. 1979; Involuntary Sins, “Philosophical Review”, 94: 3-31, 1985; Things in Themselves,
“Philosophy and Phenomenological Research”, 57 (1997): 801-25; The Priority of the Perfect in
the Philosophical Theology of the Continental Rationalists, [w:] Michael Ayers, ed., Rationalism,
Platonism and God: A Symposium on Early Modern Philosophy (Oxford: Oxford University
Press, 2007): 91-116.
S t a n i s ł a w C z e r n i a k – ur. w 1948 w Mikołowie. Profesor doktor habilitowany, historyk
filozofii, od wielu lat związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie, gdzie
aktualnie kieruje Zespołem Badawczym Antropologii Filozoficznej i Filozofii Społecznej.
W okresie 1994–2006 współpracował także z Instytutem Filozofii UMK w Toruniu, gdzie
wykładał antropologię filozoficzną i prowadził seminarium magisterskie. Stypendysta Fundacji
im. A. von Humboldta w latach 1980/81 i 1992. Główne obszary zainteresowań: antropologia
filozoficzna, historia filozofii niemieckiej XX w., socjologia wiedzy. Jest m.in. współredaktorem
naukowym dwóch tomów pism filozoficznych Maksa Schelera, antologii Problemy socjologii
wiedzy i Postmodernizm a filozofia oraz wydawanej przez UMK serii Studia z Filozofii Niemieckiej. Jako poeta debiutował w 1967 r. Laureat ogólnopolskiego konkursu na książkowy
debiut poetycki w 1986 r. – nagrodzony tom Samowiedza (1990). Kolejne książki poetyckie to:
Wnętrze (1991), Impas (1991), Nagie że (2009). Publikował wiersze w „Filo-Sofiji” (2010/2).
Publikacje filozoficzne: Socjologia wiedzy Maxa Schellera (1981); Pomiędzy socjologią wiedzy a teologią negatywną. Filozofia Maxa Horkheimera (1990); Lorenz, Plessner, Habermas.
Dylematy antropologiczne filozofii współczesnej (2002); Wokół klasyków socjologii wiedzy.
808
NOTY O AUTORACH
Studia z pojęciowego pogranicza filozofii i socjologii (Toruń 2005); Kontyngencja, tożsamość,
człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku (Warszawa 2006); Cielesność, kompensacja, mimesis. Wokół pojęciowego instrumentarium współczesnej antropologii filozoficznej
(wraz z R. Michalskim) (2008).
k s . J ó z e f H e r b u t – emerytowany prof. zw., były kierownik Katedry Metodologii
Filozofii na Wydziale Filozoficznym KUL. Zajmuje się metodologią dyscyplin filozoficznych
i logiką języka religijnego. Najważniejsze publikacje: Hipotezy w filozofii bytu (Lublin 1978)
(analizuje w niej hipotezy w typowym języku metafizykalnym przy pomocy pojęć współczesnej
metodologii nauk); Metoda transcendentalna w metafizyce (Opole 1987) (w pracy tej wykazuje,
że taka metoda stale była stosowana do uzasadniania podstawowych zasad filozoficznych);
Elementy metodologii filozofii (Lublin 2007); autor artykułów opisujących semiotyczne role
wypowiedzi religijnych oraz sposoby uzasadniania religijnych wypowiedzi opisowych. Jest
redaktorem naukowym Leksykonu filozofii klasycznej (Lublin 1997) oraz autorem licznych jego
haseł, a także współredaktorem Słownika terminów naukoznawczych (Lublin 2007).
K e n n y S i r A n t h o n y J o h n P a t r i c k , ur. 16 marca 1931 r., Liverpool, filozof zajmujący
się filozofią umysłu, filozofią religii oraz historią filozofii, szczególnie filozofią Arystotelesa,
Tomasza z Akwinu, Kartezjusza. Znawca filozofii Ludwika Wittgensteina, który wywarł nań
największy wpływ, głównie w filozofii umysłu. Jego dociekania istotnie przyczyniły się do
rozwoju tzw. tomizmu analitycznego. Wykładał na Uniwersytetach Liverpool, Manchester oraz
Oxford. Autor licznych artykułów i książek. Do najważniejszych należą: Action, Emotion and
Will (1963); The Five Ways: St. Thomas Aquinas’ Proofs of God’s Existence (1969); Wittgenstein
(1973); Will, Freedom and Power (1975); The Aristotelian Ethics: A Study of the Relationship
between the Eudemian and Nicomachean Ethics of Aristotle (1978); The God of the Philosophers
(1979); Aquinas (1980); A Stylometric Study of the New Testament (1986); The Metaphysics
of Mind (1989); What is Faith?: Essays in the Philosophy of Religion (1992); Aristotle on the
Perfect Life (1993); Aquinas on Mind (1993); Frege: An Introduction to the Founder of Modern
Analytic Philosophy (1995); Aquinas on Being (2002) oraz czterotomowa A New History of
Western Philosophy (2004–2007).
S e b a s t i a n T o m a s z K o ł o d z i e j c z y k – dr, adiunkt w Zakładzie Ontologii Instytutu
Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, autor książki Granice pojęciowe metafizyki (Monografie
FNP, Wrocław 2006), redaktor serii „Przewodniki po filozofii” i w jej ramach autor Przewodnika
po metafizyce. Redaktor naczelny czasopisma Polish Journal of Philosophy. Autor kilkudziesięciu artykułów w językach angielskim i polskim. Stypendysta Funduszy Stypendialnych UJ,
Fundacji “Polityka”, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Rządu Szwajcarskiego. Studiował
i przebywał na stażach naukowych w Aberdeen University, Bristol University, City University
of New York, Geneva University oraz Oxford University. W najbliższym czasie ukaże się jego
nowa książka Idea metafizyki.
M a r t y n a K o s z k a ł o – dr, adiunkt w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania badawcze: historia filozofii starożytnej i średniowiecznej, filozofia Boga, Jan Duns
Szkot, problem jednostkowienia, etyka średniowieczna. Autorka monografii Indywiduum
i jednostkowienie. Analiza wybranych tekstów Jana Dunsa Szkota (Towarzystwo Naukowe
KUL, Lublin 2003), artykułów dotyczących metafizyki i etyki Jana Dunsa Szkota, scholastyki
nowożytnej, haseł encyklopedycznych z zakresu filozofii średniowiecznej w Powszechnej Encyklopedii Filozofii i tłumaczeń z łaciny. Adres e-mail: filmko@univ.gda.pl .
NOTY O AUTORACH
809
D a r i u s z Ł u k a s i e w i c z – dr hab., prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
dyrektor Instytutu Filozofii UKW, autor ponad 70 publikacji w tym m.in. książek: Stany rzeczy
i prawda. Szkice filozoficzne (2002), Filozofia Tadeusza Czeżowskiego (2002), Actions, products
and things. Brentano and Polish Philosophy (ed. with A. Chrudziński) (2006), Sąd i poznanie
w fenomenologii Edmunda Husserla (2008), Scientific Knowledge and Common Knowledge (ed.
with R. Pouivet) (2009), Rozumieć cierpienie. Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość
chrześcijaństwa (red. z M.K. Siwcem, S. Warzyńskim) (2010). Zainteresowania naukowobadawcze: filozofia austriacka (Bolzano, Brentano, Meinong), filozofia niemiecka (Husserl
i fenomenologia), szkoła lwowsko-warszawska, filozofia analityczna (analityczna metafizyka
i metaetyka, filozofia religii).
R y s z a r d M o r d a r s k i – dr hab., prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Zajmuje się etyką, filozofii polityki i filozofią religii. Opublikował m.in. Klasyczny racjonalizm
polityczny w ujęciu Leo Straussa (2007).
B o g u s ł a w P a ź – dr hab., profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracuje w Instytucie
Filozofii UWr. Autor m.in. dwóch monografii: Epistemologiczne założenia ontologii Christiana
Wolffa (2002) oraz Naczelna zasada racjonalizmu. Od Kartezjusza od wczesnego Kanta (2007)
i około 80 innych publikacji naukowych (artykułów, tomów zbiorowych, haseł encyklopedycznych, etc.). Stale zajmuje się filozofią nowożytną, zwłaszcza spuścizną Wolffa i Leibniza. Do
głównych obszarów jego zainteresowań wchodzą takie systematyczne zagadnienia i kategorie,
jak: klasyczny racjonalizm, zasada racji, teoria refleksji. Od kilku lat interesuje się problemem
kłamstwa i prawdy w kontekście historiografii i prób stosowania w niej zasad postmodernizmu,
którego jest radykalnym krytykiem. Tym ostatnim zagadnieniom poświecił redagowany przez
siebie tom zbiorowy Prawda historyczna a prawda polityczna w badaniach naukowych. Ludobójstwo na kresach południowo-wschodniej Polski w latach 1939–1946 (2011).
M a r e k A n d r z e j P e p l i ń s k i – dr, adiunkt w Zakładzie Metafizyki i Filozofii Religii,
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się
w filozofii religii, epistemologii i metaetyce. Autor ponad pięćdziesięciu publikacji, artykułów,
haseł, tłumaczeń, w tym: Trzy koncepcje racjonalności przekonania o istnieniu Boga. Analiza
argumentacji Alvina Plantingi, „Kwartalnik Filozoficzny”, 28 (2000), l, s. 25-50; Argumentacja
z ewolucjonizmu przeciwko naturalizmowi, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, 2 (2001), s.
111-120; O cenności racjonalności w poznaniu religijnym, „Roczniki Filozoficzne”, 51 (2003),
z. 1, s. 219-244; Cele teologii naturalnej i filozoficznej a preferencje wartości poznawczych,
„Przegląd Religioznawczy”, (2004), 2, s. 3-11; Is there one unique set of epistemic desiderata?,
[w:] D. Łukasiewicz, R. Pouivet (eds.), Scientific and Common Knowledge, Bydgoszcz 2008,
s. 25-33; Alvina Plantingi koncepcja racjonalności przekonań religijnych na tle głównych
stanowisk w XX-wiecznej analitycznej epistemologii religii, w: A. Chmielecki (red.), Rozum
i przestrzenie racjonalności, Gdańsk 2010, s. 99-127.
A l v i n C a r l P l a n t i n g a , ur. 15 września 1932 r., Ann Arbor, Michigan; amerykański
filozof religii, logik, metafizyk i epistemolog; pochodzenia fryzyjskiego, wyznania kalwińskiego,
należący do Reformed Church, podkreślającego znaczenie religii w edukacji. Wykładał w Yale,
Uniwersytecie Stanowym Wayne, Calvin College oraz Uniwersytecie Katolickim Notre Dame,
Indiana, gdzie zajmował stanowisko John A. O’Brien Professor of Philosophy (1982–2010),
od 2010 r. przeszedł na emeryturę i objął jako pierwszy filozof stanowisko Jellema Chair in
Philosophy w Calvin College. Prezydent American Philosophical Association, Western Division,
810
1981–1982, prezydent Society of Christian Philosophers 1983–1986, wybrany członkiem American Academy of Arts and Sciences w 1975 r. W filozofii wykorzystuje wypracowane przez siebie
teorie metafizyczne – teorię światów możliwych i epistemologiczne – teorię uprawomocnienia
epistemicznego i teorię gwarancji epistemicznej do obrony racjonalności przekonań chrześcijańskich, rozwoju teologii filozoficznej oraz teodycei. W zakresie filozofii religii największe
znaczenie miało wypracowanie przez niego oryginalnej postaci modalnego argumentu ontologicznego, obalenie w teodycei argumentu stwierdzającego domniemaną sprzeczność istnienia
Boga i faktu zła, sformułowanie programu filozofii chrześcijańskiej inspirującego licznych
filozofów analitycznych, wypracowanie tzw. reformowanej epistemologii religii oraz obrona
twierdzenia o kompatybilności ewolucjonizmu i teizmu oraz niekompatybilności ewolucjonizmu i naturalizmu. Autor licznych artykułów i książek, w tym: God and Other Minds (1967);
The Nature of Necessity (1974); God, Freedom, and Evil (1974); Does God Have A Nature?
(1980); Warrant: the Current Debate (1993); Warrant and Proper Function (1993); Warranted
Christian Belief (2000); Essays in the Metaphysics of Modality (ed.) (2003); Knowledge of God
(współautor Michael Tooley) (2008); Science and Religion (współautor Daniel Dennett) (2010);
Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism (2011).
T a d e u s z S z u b k a – dr hab., profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, filozof analityczny,
specjalizujący się w analitycznej filozofii języka, epistemologii, metafizyce, filozofii umysłu
i metafilozofii. Wybitny znawca filozofii Petera Fredericka Strawsona i Michaela Dummetta.
Pracował na Wydziale Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie się doktoryzował
i habilitował. Od 2003 r. pełni funkcję dyrektora Instytutu Filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego.
Jest członkiem prezydium Komitetu Nauk Filozoficznych PAN. Przebywał na stażach naukowych
w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Australii i Holandii. Jego bogaty dorobek naukowy
w języku polskim i angielskim obejmuje m.in. cztery monografie książkowe: Metafizyka analityczna P.F. Strawsona (Lublin 1995); Antyrealizm semantyczny. Studium analityczne (Lublin
2001); Filozofia analityczna. Koncepcje, metody, ograniczenia (Wrocław 2009). Jest laureatem
nagrody Premiera za wybitne osiągnięcia naukowe (2010) oraz programu „Mistrz” Fundacji
na rzecz Nauki Polskiej (2011). Obecnie pracuje nad zagadnieniami z zakresu metodologii
filozofii oraz drugim wydaniem antologii Metafizyka w filozofii analitycznej.
k s . A d a m Ś w i e ż y ń s k i – dr; pracuje w Katedrze Filozofii Przyrody, Instytut Filozofii
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Zainteresowania badawcze: filozofia cudu, żydowska filozofia przyrody, zagadnienie śmierci człowieka w ujęciu filozoficznym,
problematyka relacji między naukami przyrodniczymi a teologią. Najważniejsze publikacje (od
najnowszych): Filozofia cudu. W poszukiwaniu adekwatnej koncepcji zdarzenia cudownego –
książka w druku, zapowiedziana przez Wydawnictwo UKSW na początek 2012; The Philosophy
of Nature, Chance, and Miracle, “American Journal of Theology and Philosophy”, 32 (2011),
no. 3; W poszukiwaniu żydowskiej filozofii przyrody, w: Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa
i filozofii przyrody, t. 20, red. A. Lemańska, M. Lubański, A. Świeżyński, Wydawnictwo UKSW,
Warszawa 2011; Is chance an “element” of miracle? In search for common aspect of miraculous and chance events, “Studia Philosophiae Christianae”, 46 (2010), no. 2; Majmonidesowe
rozumienie zdarzeń cudownych a współczesna filozofia cudu, „Studia Judaica”, 12 (2009), nr
1-2 (23-24); Nowożytne przemiany idei samorództwa, „Roczniki Filozoficzne”, 57(2009), nr
1; Philosophy of Human Death. An Evolutionary Approach, Wydawnictwo UKSW, Warszawa
2009; The Evolutionary Concept of Human Death, “Forum Philosophicum. International Journal
for Philosophy”, 13 (2008), no. 1. Adres strony www: www.pustelnik.org.pl
Metafizyka
i
filozofia
religii
Od Redakcji – metafizyka i filozofia religii
Wiek XX ubogacił filozofię zachodnioeuropejską rozmaitymi nurtami,
kierunkami i ideami. Były wśród nich kierunki i szkoły nieprzychylne wobec
filozofii metafizycznej, były także i takie, które przyczyniły się do odnowienia
i rozwoju myśli metafizycznej. Rozprawy zgromadzone w niniejszym numerze
„Filo-Sofiji” były pisane z intencją jasnego i wyraźnego zaprezentowania omawianych stanowisk i badanych argumentacji. Mimo, że zapewne nie wszyscy autorzy
artykułów zgodziliby się na nazwanie ich filozofami analitycznymi, to ze względu
na sposób podejmowania i prezentowania problematyki filozoficznej można w tych
tekstach dostrzec wyraźny wpływ metody filozofowania, której przejawy można
znaleźć w starożytności i średniowieczu, zarówno u Kartezjusza, jak i Brentana,
zwłaszcza zaś u współczesnych filozofów analitycznych.
Podanie adekwatnej definicji filozofii analitycznej, ujętej jako całość tego
nurtu filozofowania lub nawet tylko uwzględniającej jego pewne postacie, nie jest
sprawą łatwą i zazwyczaj rezultaty dokonanych prób budzą wątpliwości i dyskusje.1
Zamiarem moim nie jest dokonywanie kolejnej takiej próby. Chcę tylko zwrócić
uwagę, że jeden ze sposobów charakteryzowania filozofii analitycznej polegał na
odwołaniu się do wykorzystania wypracowanych w niej narzędzi logicznych,
pojęć i twierdzeń należących do filozofii języka oraz epistemologii, do podejmowania na nowo i rozwiązywania klasycznych zagadnień filozoficznych. Filozofię
analityczną często charakteryzowano jako nieprzyjazną myśli metafizycznej. Gdy
1
W polskiej literaturze filozoficznej najbardziej wyczerpujące ujęcie zagadnienia znajdujemy w książce
Tadeusza Szubki, Filozofia analityczna. Koncepcje, metody, ograniczenia, Wrocław 2009. Interesujące myśli
zawiera też debata zatytułowana „Czy zmierzch filozofii analitycznej?” przeprowadzona przez czasopismo „Diametros” w dniach 18–20 listopada 2005 r. Dobrym przykładem jednego z wielu sporów na temat rozumienia
postaci i stanowisk dwudziestowiecznej filozofii analitycznej jest tekst Galena Strawsona, The depth(s) of the
twentieth century, “Analysis”, (2010), 70, 4, s. 607 i odpowiedź na niego dana przez P.M.S. Hackera, The heights
of the twentieth century, “Analysis”, (2011), 71, 2, s. 211-216.
814
OD REDAKCJI – METAFIZYKA I FILOZOFIA RELIGII
weźmiemy pod uwagę całość dziejów filozofii analitycznej, to widać wyraźnie, że
obraz ten jest mylący, choć niewątpliwie mieszczą się w nim także filozofowie,
których stanowiska można by tak określić. Tak jednak, jak początki filozofii analitycznej, choć charakteryzowały się krytycznym podejściem do metafizyki idealistycznej, nie były antymetafizyczne z zasady, tak też z upływem czasu stopniowo
problematyka ontologiczna i metafizyczna zdobywała sobie u analityków coraz
większe zainteresowanie. Tym samym jednak filozofia analityczna podejmująca
klasyczne zagadnienia filozoficzne podchodziła do nich już nie tylko wykorzystując
logikę, filozofię języka czy epistemologię i etykę, lecz także właśnie ontologię
i metafizykę. Fakt ten ma wielkie znaczenie dla drugiego, oprócz metafizycznego,
zbioru problemów omawianych w pracach zawartych w niniejszym numerze, tj. dla
zagadnień z filozofii religii. Analityczna filozofia religii szeroko ujęta, rozpada się
na dwie wielkie grupy zagadnień – na filozofię religii w ścisłym sensie, zajmującą
się religią w jej rozmaitych aspektach i jej przejawach oraz na teologię filozoficzną.
Ta z kolei stara się środkami filozoficznymi wypracować rozumienie Boga, którego
teologiczne pojmowanie zawarte w rozmaitych doktrynach czy koncepcjach religii
teistycznych rozkwita dzięki myśli filozoficznej zmierzającej ostatecznie (choć czy
skutecznie?) do przekroczenia bariery języka i osiągnięcia poznania Absolutu
jako takiego. Ogromną rolę w tym wysiłku odgrywa metafizyka. Ma to miejsce
także dlatego, że w zagadnieniach filozofii religii, która niekiedy bywa traktowana
jako gorsza część filozofowania, splatają się wątki myślowe głównych dyscyplin
filozoficznych. Jeżeli pojmujemy filozofię religii, przy szerokim jej rozumieniu,
jako zmierzającą do osiągnięcia zrozumienia teoretycznego swoich przedmiotów,
to nie da się jej uprawiać, nie dokonując rozstrzygnięć należących do metafizyki,
epistemologii, logiki, filozofii języka i semiotyki, etyki i metaetyki. Dotyczy to nie
tylko filozofowania o religii, lecz także teologii filozoficznej dostarczającej modeli
dla różnych doktryn religijnych, które w zamierzeniu ich twórców mają opisywać
Boga objawiającego się człowiekowi. Stąd filozofia religii zawdzięcza niezwykle
wiele innym dyscyplinom filozoficznym i należy też, ze względu na swoją złożoność i charakter syntezy, do najtrudniejszych, i najbardziej inspirujących części
filozofowania teoretycznego. Dlatego też istnieje żywotna więź między metafizyką,
jej sukcesami i niepowodzeniami a sukcesami i porażkami filozofii religii. Przeświadczenie o istnieniu tego związku stanowiło motyw zebrania razem obecnych
tutaj tekstów z metafizyki i filozofii religii, jak i miejmy nadzieję, znajdzie ono
w tym zbiorze swoje przynajmniej częściowe uprawomocnienie.
Zaprezentowane artykuły zawierają zarówno dociekania historyczne, jak
i systematyczne. Artykuł Bogusława Pazia Ontologia versus metafizyka. Geneza
rozwój i różne postaci nowożytnej teorii bytu opisuje zarówno proces przekształcania się metafizyki w ontologię, jak i założenia filozoficzne leżące u jego podstaw.
Tekst Tadeusza Szubki pt. Główne typy metafizyki analitycznej przedstawia losy
metafizyki w filozofii analitycznej, pokazując, że traktowanie jej jako nieprzychylnej dociekaniom metafizycznym jest wybiórcze i ostatecznie nie do utrzymania.
815
OD REDAKCJI – METAFIZYKA I FILOZOFIA RELIGII
Artykuł Sebastiana Kołodziejczyka, O związkach między wielością dyskursów
metafizycznych a pojęciem bytu poświęcony jest dociekaniom metafilozoficznym.
Prezentuje oryginalne wyjaśnienie natury myślenia metafizycznego i jego wewnętrznego zróżnicowania. Dwa pozostałe artykuły polskich autorów: Martyny
Koszkało, Franciszka Suareza problematyka jednostkowienia bytów i Dariusza
Łukasiewicza, Koncepcja istnienia według Franciszka Brentana podejmują
priorytetowe klasyczne zagadnienia jednostkowienia oraz pojęcia istnienia, ujęte
w krytycznej perspektywie historycznej, a ich rezultaty mają konsekwencje dla dalszego myślenia systematycznego. Część poświęconą filozofii religii otwiera artykuł
Józefa Herbuta, Filozofia religii: jej problematyka i odmiany, który w syntetyczny
sposób pokazuje naturę, problematykę i uwarunkowania filozofii religii. Kolejny
tekst Analityczna epistemologia religii ostatnich pięciu dekad proponuje kryteria,
które pozwalają na uporządkowanie wielości stanowisk w analitycznej epistemologii religii ostatnich kilkudziesięciu lat. Szczegółowe zagadnienie sposobu
rozumienia cudu prezentuje artykuł Adama Świeżyńskiego pt. Filozoficzna analiza
pojęcia cudu jako „zdarzenia niezwykłego”. Teksty polskich autorów dopełnione
są przekładami interesujących i znanych prac filozofów analitycznych. I tak, numer
zawiera dokonane przez Roberta Koszkało tłumaczenie artykułu Roberta Adamsa
pt. Teorie aktualności, na którego przedruk życzliwą zgodę wyraził autor oraz ze
strony wydawnictwa Wiley-Blackwell Paulette Goldweber. Poruszana w nim problematyka tego, co aktualne, należy w filozofii analitycznej wraz z innymi zagadnieniami do ontologii światów możliwych, niezwykle często wykorzystywanej do
rozwiązywania klasycznych zagadnień należących do metafizyki, lecz i do innych
dziedzin filozofowania, jak np. problemu zła mieszczącego się w filozofii religii.
Do ostatniej dziedziny należy również przetłumaczony artykuł Alvina Plantingi
O uznawaniu przekonania o istnieniu Boga jako przekonania podstawowego,
przedrukowanego za zgodą autora oraz wydawnictwa University Press of America, wyrażoną przez Patricię Zline, a zawierającego obronę kontrowersyjnej tezy
Plantingi, iż wiara w Boga może być racjonalnie uznawana bez posiadania przez
nią uprawomocnienia w argumentacji filozoficznej. Wykorzystuje on aparaturę
pojęciową XX-wiecznego sporu o strukturę epistemicznego uprawomocnienia
przekonań, która służy ujaśnieniu i rozwiązywaniu zagadnienia racjonalności
przekonań religijnych. Zbiór zamyka interesujący fragment autobiografii filozoficznej znanego i wybitnego analitycznego filozofa religii Antony’ego Kenny’ego
pt. Historia moich idei w przekładzie Ryszarda Mordarskiego, rzucający światło
m.in. na krytykę teologii naturalnej dokonaną przez tego filozofa. Redakcja serdecznie dziękuje za zgodę na tłumaczenie i przedruk tych materiałów zarówno
życzliwym autorom, jak i wydawnictwom.
Marek Pepliński
M ETAFIZYKA I FILO ZOFIA RELIGII
Robert Adams, Teorie aktualności (przeł. R. Koszkało)
Te nierozwiązane problemy z pewnością muszą być zaliczone, przynajmniej
obecnie, do wad teorii aktualności prawdziwej-historii. Aczkolwiek ma ona także
dwie ważne zalety. Pierwszą jest to, że zawiera pogląd umiarkowanego aktualisty,
iż istnieje w pewnym sensie wiele w pełni określonych światów możliwych, ale że
są one logicznie skonstruowane z cech aktualnego świata. Sądzę, że aktualizm
w ogólności, a umiarkowany aktualizm w szczególności, są intuicyjnie bardzo atrak
cyjne. Drugą zaletą jest to, co mam nadzieję pokazałem, że jeśli trudności /. teorią
sądów uda nam się rozwiązać, to teoria prawdziwej historii dostarczy bardzo zado
walającego rozwiązania problemu aktualności - bardziej zadowalającego, jak sądzę,
niż jakiekolwiek rozwiązania posybilisty.
Alyin Plantinga, O uznawaniu przekonania, te Bóg istniejejako przekonania pod
stawowego (przeł. M. Pepliński)
|B|ycie oczywistym w sobie, niekorygowalnym lub oczywistym zmysłowo
nie jest koniecznym warunkiem poprawnego akceptowania przekonania jako pod
stawowego. Idąc dalej, ktoś. kto utrzymuje, że przekonanie, że Bóg istnieje jest
poprawnie uznawane jako podstawowe, nie zobowiązuje się przez to do idei. żc jest
ono bezpodstawne, bezzasadne czy pozbawione uprawomocniających je okolicz
ności. A nawet jeżeli brakuje mu generalnego kryterium poprawnej akceptacji prze
konań jako podstawowych, nie jest zobligowany do przypuszczenia, żc po prostu
dowolne, lub prawie, że dowolne przekonanie [...] jest poprawnie akceptowane
jako podstawowe.
A ntony Kenny, Historia moich idei (przel. R. Mordarski)
Gdy zastanawiamy się nad właściwym sposobem, w który przypisujemy pre
dykaty mentalne, takie jak „wiedzieć”, „wierzyć”, ..myśleć”, „planować”, ..kontro
lować” do bytów ludzkich, to uświadamiamy sobie ogromne trudności w stosowaniu
ich do domniemanego bytu, który jest niematerialny, wszechobecny i wieczny. Nie
jest tylko tak, że nie wiemy i nie możemy wiedzieć, co dzieje się w Boskim umyśle;
to jest tak, że nie możemy naprawdę opisać, czym w ogóle jest Boski umysł. Język,
którego używamy do opisu zawartości umysłów ludzkich, działa w sieci powią
zanej z. zachowaniem ludzkim i instytucjami życia społecznego. Gdy próbujemy
zastosować ten język do istoty znajdującej się poza światem naturalnym, której
zakresem działania jest cały wszechświat, sieć ta załamuje się i nic wiemy już do
kładnie. co mówimy.
ISSN 1 6 4 2 - 3 2 6 7
9 7 7 1 6 4 2 326001