PRZEWODNIK
PO
FILOZOFII RELIGII
nurt analityczny
Redakcja
Janusz Salamon
WYDAWNICTWO WAM
Kraków 2016
Spis treści
Janusz Salamon: Wstęp
7
Rozdział 1: NATURA BOGA
Dariusz Łukasiewicz: Atrybuty Boga
Piotr Moskal: Byt
Jan Andrzej Kłoczowski: Świętość – morfologia sacrum
Martyna Koszkało, Marek Pepliński: Wszechmoc
Dariusz Łukasiewicz: Wszechwiedza
Marek Piwowarczyk: Wszechobecność
Martyna Koszkało, Marek Pepliński: Prostota
Dariusz Łukasiewicz: Wolność
Marek Pepliński: Dobroć
Ryszard Mordarski: Wieczność
Marek Piwowarczyk: Konieczność
Jacek Wojtysiak: Bezcielesność
Jacek Wojtysiak: Osobowość
Karol Klauza: Piękno
11
19
27
37
61
75
87
109
121
141
155
165
177
191
Rozdział 2: ARGUMENTY ZA ISTNIENIEM BOGA
Stanisław Wszołek: O dowodzeniu i argumentach na istnienie Boga
Maciej Nowicki: Dowód ontologiczny św. Anzelma
Tomasz Jarmużek: Dowody ontologiczne po św. Anzelmie:
Kartezjusz, krytycy oraz współcześni kontynuatorzy
Piotr Moskal: Argument kosmologiczny – historia i interpretacja
Jacek Wojtysiak: Argument kosmologiczny – ujęcie analityczne
199
207
219
231
241
Spis treści
6
Tadeusz Pabjan: Argument teleologiczny
Jacek Wojtysiak: Argument moralny
Mieszko Tałasiewicz: Argument z cudów
Zbigniew Wolak: Pięć dróg św. Tomasza z Akwinu
Wojciech Załuski: Zakład Pascala
Stanisław Wszołek: „Zaniedbany Argument” Charlesa Sandersa Peirce’a
Jan Sochoń: Szósta droga Jacques’a Maritaina
Miłosz Hołda: Argumenty epistemologiczne w kontekście nauki
255
271
285
299
315
331
343
353
Rozdział 3: PRZEKONANIA RELIGIJNE: RACJONALNOŚĆ,
SENSOWNOŚĆ, PLURALIZM
Michał Heller: Teologia i nauka: perspektywa katolicka
Michał Heller: Bóg i kosmologia
Jacek Rodzeń: Religia a technika
Paweł Polak: Teizm i ewolucja
Marek Pepliński: Analityczna filozofia religii i teologia filozoficzna
Kazimierz Kondrat: Racja rozumu i racja wiary
we współczesnej filozofii analitycznej
Janusz Salamon: Etyka przekonań, świadomość aksjologiczna i wolność sumienia
Marek Pepliński: Wartość kognitywna języka religijnego: perspektywa analityczna
Józef Bremer: Niekognitywny język religijny w filozofii Ludwiga Wittgensteina
Janusz Salamon: Epistemologia reformowana, pluralizm religijny i etyka solidarności
Janusz Salamon: Problem zła społecznego, godność osoby i racjonalność teodycei
367
389
403
421
437
459
493
519
527
547
577
Indeks osób
599
Indeks rzeczowy
614
Informacje o autorach
627
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
Analityczna filozofia religii i teologia filozoficzna
A ality z a filozofia religii for uje się
Poszukują jej korzeni
lata h zterdziesty h i pięćdziesiąty h.
ależy jednak of ąć się do lat trzydziestych, kiedy to, niejako
a ty ypują póź iejszą o d ie dekady eksplozję dyskusji ad se se
języka religii, pojawił
się artykuł Henry'ego Habberley Price a Logical Positivism and Theology (1935) oraz książka
Alfreda Julesa Ayera Language, Truth, and Logic (1936). Price jako pierwszy pokazał
konsekwencje założeń se ioty z y h i teoriopoznawczych logicznego pozytywizmu,
poddają
je krytyce z przyj o a ej przezeń perspektywy ak eptują ej
ystępo a ie
doś iad ze ia religij ego. Pozyty iś i logi z i Koła Wiedeńskiego kiero ali s ój progra
demarkacjonistyczny prze i ko trady yj ej
auko ą od aspirują y h do
etafizy e, usiłują oddzielić rzetel ą
ia a iedzy rezultató do iekań filozofó . Jed ak to łaś ie
Ayer przyj ują y i h założe ia teoretyczne otwarcie zaatako ał trady yj ą
etafizykę,
etykę i przekonania religijne. We wspomnianej książ e sfor uło ał zarzut o se so
szelki h ypo iedzi
etafizy z y h,
a doty zą y h tra s e de t y h
Stworzyciela. I to głó
iedzę
ty
zględe
ypo iedzi for uło a y h
oś i
obszarze religii,
doś iad ze ia z ysło ego ytó , jak np. Boga
ie Ayer, a także
odpo iedzial y i za iekiedy spotyka y, ró
pe
ej
ierze ‘ussell, są filozofa i
ież dzisiaj, pogląd, że filozofia a ality z a jest
negatywnie nastawiona do religii.
I te sy
y roz ój a ality z ej filozofii religii
iał
pięćdziesiąty h. ) iąza e to yło, z jed ej stro y, z asile ie
iejsce dopiero w latach
się dyskusji dotyczą y h
wspomnianego już neopozytywistycznego zarzutu o e języka uży a ego
i spiro a ego także
yślą Karla R. Poppera, co
drugiej strony, oraz
iększą rolę za zęły
pro le e
zła, zastępują e zarzut
ó
iało
religii, zarzutu
iejsce w przypadku Antony Flew. Z
zas odgry ać do ieka ia i ad logi z y
o se so
oś i. Te
pierwszy zarzut dotyczył
rzekomego braku znaczenia poznawczego języka religijnego. Twierdzo o, że o ile
ypo iedzi religij e posiadają se s, to ie
ogóle
ają o e se su opiso ego i ie peł ią fu k ji
deskryptywnej, którą u aża się za zasad i zą dla języka. Zgodnie z neopozytywistyczną
teorią z a ze ia każde
iea ality z e, logi z ie przygod e t ierdze ie
weryfiko al e przez doś iad ze ie, którego to
aru ku,
usi
yć
edle sta iają y h zarzut, język
1
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
religij y ie speł ia. Dla ypo iedzi doty zą y h Boga al o i
da się, u aża o, z aleźć doś iad zeń, które
Waż ą
ty
y h ytó
ogły y je pot ierdzić.
ko tekś ie pozy ją książko ą yły yda e
Philosophical Theology, z ierają e de atę to zą a się
oraz póź iejsze odpo iedzi
a
etafizy z y h ie
roku New Essays in
lata h
ią. Na iązują do sły
a ła a h University
-
ego artykułu Joh a Wisdoma
Bogowie z lat czterdziestych Flew zau ażył, iż przekonania teistyczne, w konfrontacji z
da y i, które
ogły y je sfalsyfiko ać, opatry a e są ko e tarza i i zastrzeże ia i tak
z ie iają y i i h se s, iż stają się o e ałko i ie
pozbawione z a ze ia poz a
zego, „u ierają ś ier ią tysią a zastrzeżeń .
Do połowy lat sześćdziesiąty h
al o przyj o ało
zarzut
ielu filozofó
eopozyty isty z ą
zego. Było tak
a ality z y h zaj ują y h się religią
ersję e piryz u, al o przy aj
eryfika jo isty z y za sta o ią y po aż e
religijnego. W rezulta ie al o od a ia o i
poz a
iefalsyfiko a e, a tym samym są
yz a ie
o e użytko
iej uz a ało
ikó
języka
se su ałko i ie, al o też od a ia o i
se su
i o faktu, iż już pod ko ie poprzed iej dekady zasada eryfikacji
do zekała się szeregu mocnych pod ażają y h ją argumentó , a do głosu do hodziła już
filozofia póź ego Wittge stei a, odrzu ają a tz . o razko ą teorię z a ze ia i preze tują a
od ie
filozofó
y,
iej restryk yj y
iż weryfikacjonizm, sposó
religii, podobnie jak Ayer uz a ała, że
poj o a ia języka. Część
ypo iedzi religij e są
poz a
zo i peł ią ewentualnie jedy ie fu k je ekspresy
użytko
ika języka. Inni, kontynuowali w ten czy inny sposó
e,
o se so
yrażają
e
e o je
yśle ie za arte
odpowiedzi na zarzut zaproponowanej przez Richarda Mervyn Hare a, sugerują ej, iż
ierzą ego od ie ierzą ego róż i pe ie , iezależ y od da y h e piry z y h, czynnik
pły ają y a sposó postrzega ia ś iata, adają y se s
Hare'a był to religij y „ lik , z iąza y z taki i a ie i
o się
ydarzy i po iągają y pe ie
sposó
ypo iedzio
y i o zeki a ia i
religij y . Dla
zględe
tego,
postępo a ia. Z kolei Richard Bevan
Braithwaite, zasadniczo ak eptują e pirysty z ą ko ep ję z a ze ia yrażeń, przypisy ał
jednak wypowiedziom religijnym sens polegają y na
sposó ży ia, deklara ji pe
ego sposo u działa ia. ) tego po odu, t ierdził, pomimo
pewnych róż i , przypo i ają o e
tacy, którzy uz ają
religij y
yrażeniu zaa gażo a ia w pewien
ypo iedzi
oral e. Trze ią grupę filozofó
agę yz a ia posta io ego przez pozyty iz
starali się dostar zyć odpo iedzi ań
empiryzmu. Wśród autoró , którzy uz a ali, iż
t orzyli
logi z y przeko a io
du hu ogól ej ak epta ji szeroko pojętego
yraże ia religij e
ają pewnego rodzaju
2
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
poznawcze znaczenie empiryczne z ajdo ali się Ia Cro
ie, Ian Thomas Ramsey i John
Hick. Ostatni posługi ał się ideą poś iert ej eryfika ji es hatologi z ej.
O ile
spo
ia i filozofo ie to zą y spór o sens poznawczy wypowiedzi religijnych
pozostawiali pod pły e
grupę autoró
założeń eopozyty iz u, o tyle od ie
a iązują y h do rozprzestrze iają y h się idei doty zą y h języka oraz
filozofii za arty h
ko ep je for
póź y h pis a h Lud ika Wittge stei a. Chodzi tu z łasz za o jego
ży ia i gier języko y h. For y języka są zęś ią for
przez filozofa i te
ie po i ie przekształ ać
analizy logicznej, konstrukcyjnej,
zor e
opisy ać jego fu k jo o a ie. Od ie
for
ży ia
e założe ia i spiro ały
ają
łas e reguły,
poddane krytyce ze
ypo iedzi języka w duchu np. Russella
zy ią ej język logiki for al ej, a jedynie
e for y dyskursu ędą e zęś ia i od ie
or y i ra jo al ość. “a e for y ży ia
ie
y h
ogą
yć
ętrz ej, po ie aż poję ia rze zy istoś i, ra jo al oś i
zrozu iałoś i są zrelaty izo a e do i h, a ie ze
ętrz e i o iekty
uprzywilejowanego punktu widzenia czy dyskursu, który
u i ersal ej krytyki. ) a zy to, że przeko a ia religij e
tylko z punktu
ży ia, które zasta e są
idze ia pe
zy
e. Nie ma bowiem
ógł y dostar zyć takiej
ogą yć rozu ia e i o e ia e
ej praktyki religij ej i z „ e
ętrz ego pu ktu
idze ia
dyskursu religijnego.
Oddziały a ie
eryfika yj ego kryteriu
z a ze ia stop io o się z
iejszało,
aczkolwiek dyskusje na ten temat, w niewielkim stopniu, toczono jeszcze w póź y h latach
60-ty h i
a po zątku lat siede dziesiąty h. Powodem tego osła ie ia zai tereso a ia
weryfikacjonizmem yła krytyka róż y h zaproponowanych postaci zasady weryfikacji, która
ostate z ie dopro adziła
iększość filozofó
do praktycznego porzucenia tej zasady wraz z
programem pozytywizmu logicznego. Niektórzy filozofo ie, jak Mi hael Marti czy w pewnej
mierze Bede Rundle do dziś a iązują w swoich krytykach religii do neopozytywizmu. Jednak
ge eral e z ia y za hodzą e
cech ujętej
ty
filozofii języka dopro adziły do
aspek ie aktualnej analitycznej filozofii religii. Po pier sze, z łasz za
brytyjskiej filozofii analitycznej, dyskusje
z a ze ia dla zagad ie ia se so
iększość filozofó
pojęty
ykształ e ia się dwó h
filozofii języka
ie
ają obecnie wielkiego
oś i języka religijnego czy filozofii religii. Po drugie,
a ality z y h ie utożsa ia dziś łas ej
e piryz e , a ra zej ze sposo e
etody filozofo a ia z
filozofo a ia polegają y
ąsko
a apliko a iu
osiąg ięć filozofii języka, filozofi z ej logiki, epistemologii i metafizyki do tradycyjnych
zagad ień filozofi z y h,
ty
zagad ień filozofii religii.
3
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
Pro le
filozofó
aż y
se so
oś i języka religij ego ie ył jedy y
a ality z y h zaj ują y h się religią
pro le e
ył pro le
a teiz , zastępują y po oli
zła, pod który
ygasają y
pro le e , który urto ał
pier szy
to
ia e
okresie tej filozofii. ‘ó
krył się od ie
ie
y rodzaj ataku
eryfika jo iz . Fakty z ie pro le
zła został
poruszony już, w duchu metody analitycznej, w 1935 roku przez Johna Wisdoma w jego
artykule God and Evil. ‘ó
ież u aż e przyjrze ie się falsyfika jo isty z ej argu e ta ji
Flew pozwala dostrzec, iż z a z a jej zęść polegała fakty z ie a argu e ta ji prze i ko
ist ie iu Boga przez od oła ie się do faktu zła. Jed ak to artykuł Evil and Omnipotence
y ołał
(1955) Johna Mackie,
za hodze ie
sprze z oś i
urzli ą dyskusję. Zawarta tam argumentacja za
iędzy ist ie ie
stro y li z y h filozofó i spar ie
Boga a ist ie ie
zła spotkała się z krytyką ze
ze stro y innych, z czasem jednak odpowiedzi Nelsona
Pike a (1965) i Alvina Plantingi (1967, 1974) zostały przez
iększość filozofó
uz a e za
de ydują e o odrzu e iu tak z a ego logi z ego pro le u zła, a przy aj
iej uwaga
krytykó
teiz u skiero ały się ku i
y
argu e to
ze zła. Aktual ie dyskuto a e są
róż e posta ie pro a ilisty z ego, e ide jal ego i egzyste jal ego pro le u zła. Jako
odpo iedź a ie propo o a e jest ałe spektru
roz iązań teody eal y h, od roz iązań
epistemologicznych sceptycznego teizmu Stephena Wykstra, poprzez klasy z ą teody eę
“ i
ur e a, róż e posta ie tz . soul- aki g theodi y , który h pier o zore
ireneuszowa teody ea Hi ka, aż po roz iąza ia a iązują e do
z teologii, jak
a to
iejs e
a se sie sło a Bóg oraz postępują e przesu a ie się
teiz u od zagad ień se ioty z y h ku argu e to
istnieniu Boga spo odo ało już
podję ie przez filozofó
odeli Boga za zerp ięty h
yśli Marylin McCord Adams.
Ko e tra ja a alitykó
zai tereso a ia krytykó
yła
prze i ko
lata h siede dziesiąty h otwarcie perspektyw na
a ality z y h zagad ień przy ależą y h do teologii atural ej i
teologii filozofi z ej. W sposó
iejako atural y reak ja a
eryfika jo isty z ą krytykę
języka religij ego dopro adziła do z iększe ia zai tereso a ia poję iem Boga i
przysługują y h
religij ego
u tzw. atry utó . O zy iś ie, zagad ie ia doty zą e se su języka
ie zostały zupeł ie porzu o e. Przykłado o,
do ieka ia doty zą e języka religii leżą
aj aż iejszy h rytyjski h filozofó
egują e realiz
adal u podsta
etafizy z y
filozofowania jednego z
religii, Dewi Zephaniah Phillipsa, ko ty uują ego
yśl
póź ego Wittge stei a. )god ie z jego pogląda i złożo e i logi z ie dopra o a e
argumenty w filozofii religii nie
ają wielkiego znaczenia, bowiem prawda filozoficzna jest
4
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
pra dą gra aty z ą i trakto a ie od ie
yjaś ień zy pot ierdzeń ist ie ia
iezrozu ie ie
y h teorii filozofi z y h jako opozycyjnych
iezależ ej od języka rze zy istoś i religij ej jest
atury tego języka. Odmienne iż typowe, dla dzisiejszych realistycznie
nastawionych a alitykó , neowittgensteinowskie pojmowanie filozofii przez Phillipsa
skutkuje jednak
rakie
aślado
sposo u sta ia ia pro le ó
głó
ie jako
ó , zaś jego kryty z e podejś ie do trady yj ego
filozofii religii przy zy ia się do łęd ego postrzegania go
yśli iela kryty z ego wobec analitycznej filozofii religii.
W z iązku z
a rote
zai tereso a ia zagad ie ia i teologii
filozoficznej, w lata h siede dziesiąty h filozofia religii upra ia a yła
paradyg ata h. Pier szy
ak e te
przez
ył, prze ijają y już, progra
a ykazy a ie o se so
yśl ko ty uatoró
oś i poz a
atural ej i
trze h od ie
y h
pozytywizmu logicznego, z
zej języka religii. Drugi yz a zo y ył
póź ego Wittge stei a, odrzu ają y h zaró
o pozyty isty z e
roszczenia do interpretowania religii przez kryteria nauk przyrodniczych, jak i, naiwne ich
zdaniem, od zyty a ie języka religij ego przez pryz at perspekty y
realizmu. Trze i paradyg at
ada ia i
ad se se
ystępo ała zaró
yz a zała grupa filozofó
etafizy z ego
zai tereso a y h pozyty
ymi
i pra dzi oś ią t ierdzeń religii, z łasz za monoteiz u, która
o prze i ko krytyce religii dokonywanej przez pozyty istó logi z y h,
jak i akog ity isty z ie asta io y h i oskarża y h o fideiz
ittge stei istó . Zwrot ku
klasycznej problematyce teistycznej filozofii religii ie ył jed ak prostym powrotem do
teologii atural ej i filozofi z ej z przeło u XIX i XX
mierze,
sposó
zróż i o a y u posz zegól y h
filozofii auki, jaki doko ał się
XX ieku,
ieku. U zględ iał o
yśli ieli, roz ój
raz z uś iado ie ie
z a z ej
etodologii nauk i
so ie pluraliz u
etod
naukowych i pły ą ą stąd z ia ą sposo u rozumienia ra jo al ości. Brał pod u agę
rezultaty rozwijanej logiki filozoficznej, metafizyki, epistemologii, filozofii nauki i etyki. “tarał
się
resz ie u zględ ić i przy aj
iej zęś io o odpo iedzieć
a zarzuty i postulaty
stawiane przez filozofó religii d ó h pozostały h paradyg ató . “po odo ało to, iż już u
po zątkó
re esa su teologii filozofi z ej i
zróż i o a ie
atural ej poja iło się
yśli przedsta i ieli tego urtu, przeja iają e się
od ie
e
ętrz e
ej
etodzie
filozofii religii i odmiennych rezultatach.
Trzy wspomniane paradygmaty, krytycznie skoncentrowane na dyskusji o
poznawczym wymiarze religii, przyj o ały od ie
e założe ia oraz wymogi semiotyczne i
teoriopoznawcze, a także ie zgadzały się, co do speł ie ia o y h
y ogó
przez dyskurs
5
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
osó
ędą y h
yz a
zapatry ali się
a i religii. Dlatego też przedsta i iele ty h
od ie
a spór o ra jo al ość poz a ia religij ego, który już
sześćdziesiąty h stał się o o iązują y
ędzie o
kształto ać sposó
lata h
iej przez
ad hodzą e trzy kolej e
domino ać nad innymi zagadnieniami tej dziedziny filozofii religii i
i h podej o a ia, jak to
doś iad ze ia religij ego, uj o a ego zęsto
a
iejs e
przypadku pro le u
perspekty ie ra jo al oś i przeko ań
religijnych. Pozyty iś i logi z i i teolodzy atural i zgadzali się, że trakto a ie
religij y h jako real ej propozy ji rozu ie ia ś iata
warunki se so
ie
a ality z ej filozofii religii zagad ie ie
epistemologicznym. Należy podkreślić, że przy aj
dekady
urtó
ierzeń
y aga, a y speł io e yły pe
e
oś i yrażeń religij y h. Muszą one też yć odpo ied io uzasadnione, tak
a y i h pra dzi ość została uprawomocniona. Jed akże pozyty iś i logi z i u ażali, że
do ód ich pra dzi oś i, zy to
do przeprowadzenia, zaś
for ie deduk yj ej zy też i duk yj ej, jest ie ożli y
ypo iedzi religij e są poz a io e z a ze ia poz a
Natomiast teolodzy natural i, podo
odrzu ali
ąskie kryteria se so
ie jak pozyty iś i zaj ują posta ę ra jo alisty z ą,
oś i
eryfika jo iz u i
wypowiedzi religijnych, przedsta iali argu e ty
yraża y h przez
zego.
ie t ierdzeń. ) kolei
ro ią
poznawczego sensu
ają e ykazać pra dzi ość i ra jo al ość
ittge stei iś i,
eopozyty ista i przeko a ie o raku se su teorety z ego
gru ie rze zy podzielali z
ypo iedzi religij y h, sa ą
jed ak ideę trakto a ia dyskursu religij ego jako dyskursu teorety z ego, o e ia ego przez
pryz at kryterió
ra jo al oś i harakterysty z y h dla auki u ażali za iezrozu ie ie
„logiki tego języka. Nie tylko język atural y zięty ge eral ie, ale i język religii składa się z
ielu gier języko y h,
ie
który h ystępują e yraże ia języko e peł ią odmienne funkcje i
oż a i h spro adzać do jed ego uprzy ilejo a ego rodzaju języka i jed ej
uprzy ilejo a ej fu k ji, jak ro ili to
eopozyty iś i. Z tego samego powodu
nieporozumieniem jest dowodzenie, czy uj ują spra ę szerzej, uzasadnianie prawdzi oś i
teiz u zy i
ej doktry y religij ej za po o ą argu e ta ji filozofi z ej, al o też
y óg
opar ia przeko ań religij y h a argu e ta h auko y h lu filozofi z y h, w celu uznania
ra jo al oś i
iary. Wiara religij a posiada z a ze ie z iąza e z jej y ie
zęś ią religij ej for y ży ia i ie powinna yć o e ia a przez pryz at ze
formie praktyk, takich jak filozofia i
zaró
o teolodzy
ko stytuty
ą
ętrz y h, tej
auki sz zegóło e. )god ie z pogląda i Phillipsa
atural i jak i pozyty iś i logi z i
religij a, iara i przeko a ia z i i z iąza e,
ie rozu ieją zy
jest posta a
yl ie i terpretują i h aturę.
6
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
Celem wiernego oddania zróż i o a ia poglądó
filozoficznych,
astępuje z
ależy jed ak zau ażyć, iż od pe
iejsza ie z a ze ia trady yj ego,
ego
teologó
zasu w filozofii analitycznej
łaś i ego dla XIX i po zątkó
sposobu poj o a ia rodzaju argu e ta ji filozofi z ej i jej fu k ji
religijnych. Doty zy to tak k estii ra jo al oś i
Już
atural y h i
zględe
XX wieku,
t ierdzeń
iary, jak i zagad ień teologii filozoficznej.
lata h siede dziesiąty h za zęto od hodzić od do i ują ego przez długi okres zasu
dedukcyjnego paradygmatu w pojmowaniu argumentacji filozoficznej za lub przeciwko
istnieniu Boga. Mocne standardy dowodu na istnienie Boga, wiąza e aj zęś iej z
teologii
yślą
atural ej d udziesto ie z ego to iz u, i spirują ego się śred io ie z y i
ko ep ja i rozu o a ia
poja iały się także
argu e ie ze zła
aukot ór zego za zerp ięty i od ś . Tomasza z Akwinu
tak z a y
logi z y , apriory z y
zy
łaś ie dedukcyjnym
o e ist ie ia Boga. Było to z iąza e, jak się u aża, z uczynieniem
tomizmu naturalnym celem ataku ateistycznie i agnostycznie nastawionych analitycznych
filozofó
religii, którzy dostrzegali, w
yśli kontynuatoró
filozofowania ś . To asza z
Akwinu, pokre ieńst o intelektualne przeja iają e się w racjonalnej koncepcji filozofii.
Dlatego niejako automatycznie przyjmowali
popra
lu
iektóre tomistyczne zasady doty zą e
oś i argumentacji za istnieniem Boga. )god ie z ty
ieist ie ia Boga trady yj ego teiz u jest
podejś iem kwestia istnienia
zasadzie rozstrzygal a za po o ą jed ego
argumentu. Podejś ie to zostało zak estio o a e jesz ze
lata h sześćdziesiąty h przez
Al i a Pla ti gę, preze tują ego w trzecim i nowatorskim rozdziale s ojej książki God and
Other Minds (1967),
az a ej
aj ardziej
(Edward Wierenga), tak z a y argu e t z ró
wiary w Boga. Od oły ał się o
pły o ą
filozofii religii książką dekady
oś i ("parity argument") za ra jo al oś ią
do takiego sa ego, jak t ierdził Pla ti ga, statusu
episte ologi z ego przeko a ia o ist ie iu Boga i przeko a ia o ist ie iu i
Każde z i h jest ra jo al e, jed ak ra jo al ość ta ie jest po hod ą
y h u ysłó .
o ego argumentu o
dedukcyjnej strukturze jednoznacznie rozstrzygają ego pra dzi ość uzasad ia y h
t ierdzeń, le z mniej efektywnych rozu o ań jedy ie zęś io o pot ierdzają y h te
t ierdze ia. ) kolei
paradygmatu
lata h siede dziesiąty h i osie dziesiąty h zak estio o a ie
deduk jo isty z ego
ra jo alisty z y h filozofó
zostało
doko a e,
z
rytyjski h jak Basil Mit hell i “ i
jednej
strony
przez
ur e, preze tują y h
ku ulaty isty z e ersje uzasad ie ia teiz u i przeko ań religij y h, z drugiej stro y przez
argu e ta ję ateistó , od hodzą y h
teody ei od argumentu logicznego w kierunku
7
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
iededuk yj y h for
argu e tó
pro a ilisty z y h i e ide jal y h prze i ko ist ie iu
Boga.
Teoretykie
ku ulaty
ego uzasad ie ia ra jo al oś i teiz u stał się Basil George
Mit hell, filozof rytyjski, który zastąpił
roku Ia a ‘a seya a prestiżo y
dla
filozofa religii stanowisku Nolloth Profesor of Christian Religion w Oriel College, Oxford,
piastowa y
odtąd przezeń do
roku. W teorii poz a ia religij ego Mit hell ależał do
urtu sła ego e ide jaliz u, z a ego
rationalism
iekiedy u iarko a y
U ażał, że przeko a ia religij e po i
y i
ra jo aliz e
ogą posiadać ra jo al e
uzasad ie ie. W książ e The Justification of Religious Belief
uzasad ie ia o se so
ersja h zasady
oś i poz a
eryfika ji zy falsyfika ji są u ikła e
jest
przypadku przed iotó
yklu za ide tyfika ji
hrześ ijański ie
przypadku
argu e tuje, iż
zej twierdzeń religij y h opierają e się a róż y h
rzeko e do ody ko ie z ej fałszy oś i teiz u są
dyskusyj e. Błęde
„soft
ątpli e założe ia. Podo
ieko kluzy
ie
e, a i h założe ia są
y aga ie ide ty z ego sposo u od iesie ia ide tyfikują ego
fizy z y h i Boga, który ie jest określo y przestrze
zasoprzestrze
ej akty
oś i
ie, o ie
oskiej, po ie aż, o ile teizm
ija się z pra dą, to ist ieli ludzie doś iad zają y działa ia Boga. Jednak
iększoś i ludzi sło o Bóg uzyskuje se s dzięki deskryp ji dostar zają ej
yróż iają ej Boga harakterystyki jako spe yfi z ego Bytu Tra s e de t ego, róż ego od
wszelkich innych ytó . “pór
dyskusji
iędzy krytykie
teiz u a teistą wymaga zate
stro ę argu e tó za i prze i ko teiz o i. Jed akże teiz
ie
przesu ię ia
oże zostać a i
obalony ani potwierdzony przez jakiegokolwiek rodzaju argument o formie dedukcyjnej czy
i duk yj ej
uj ują ej
formalnie
pra dopodo ieńst o
argu e ta ji deduk yj ej jest k estia pe
ato iast
przypadku tak
ist ie ia
Boga.
“ła oś ią
oś i lu
a et pra dzi oś i przesła ek,
ielki h i złożo y h z ioró
hipotez metafizycznych, jak teizm
hrześ ijański, nie istnieje pro edura poz alają a
sposó
for al y osza o ać
pra dopodo ieńst a jej sa ej lu jej alter aty . ) łasz za zaś ie jest to
po o ą pojedy zego argu e tu. Błęde
ożli e za
jest zoro a ie uzasad ie ia teiz u a reguła h
rządzą y h auka i deduk yj y i zy i duk yj y i auka i przyrod i zy i. Po i
ra zej rać przykład ze sposo ó o e y dostęp y h a
hipotez zy i terpreta ji, tak jak
to miejsce w naukach humanistycznych czy nawet w rozumowaniach pra
detekty ó . Dostęp e a
argu e ty za ist ie ie
iś y
ikó
a
i
Boga dostar zają jak y do odó
poszlakowych za teizmem, i hoć żade z nich nie wystarcza do uzyskania przekonania, to ich
8
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
ku ula ja, o ile są
ystar zają o li z e i odpo ied io do re, jest
ateista stara się każdy z fe o e ó
ystar zają a. Jeżeli
skazują y h a ist ie ie Boga, jak elo ość ś iata,
przygod ość, doś iad ze ia religij e zy ist ie ie a solut y h o o iązkó
potrakto ać iezależ ie i po kolei łą zyć
je jako
spierają e się
klu zo y
zaje
oral y h,
aturalisty z y ś iatopogląd, to teista traktuje
ie i podpierają e tę sa ą hipotezę. )agad ie ie
jest ustale ie reguł oceny przekonania utworzonego pod pły e
zate
argumentacji
kumulatywnej. Podobnie jak w przypadku poszukiwania najlepszej interpretacji tekstu,
a et gdy żad e o e i for a ję ie są a
spra ą s aku a i też
przeko a ie ie
da e, o e a i
y ór i terpreta ji ie są
ie są irra jo al e. Wbrew skrajnemu racjonalizmowi dane
usi yć od razu odrzu a e
sytua ji, gdy rakuje dlań uzasad ie ia al o
gdy istnieją argumenty pod ażają e je. W ko tekś ie ś iatopoglądo y
miejsce w filozofii i religii,
o ie , jak ma to
ależy długo spra dzać da ą hipotezę,
ie poddają
się
fluktuacjom braku czy faktu uzasadnienia. Dlatego też ie za hodzi tu ie ezpie zeńst o, iż
pe
ość
odróż ić
iary zostanie zrelaty izo a a do dostęp ego uzasad ie ia. Należy
iędzy filozofi z y
uzasad ie ie
iary propozy jo al ej, a pe
o ie
oś ią
iary
pojętej jako zaufanie Bogu. Na e e tual ą h iej ość arażo a yło y jedy ie przeko a ie
o pra dzi oś i pewnego credo. Kontynuatorem Mitchella w sposobie rozumienia
uprawomocnienia teiz u hrześ ijańskiego jest William Abraham.
Basil Mit hell, który po ysł ku ulaty
kardy ało i Ne
a o i,
ego uzasad ie ia teiz u sam przypisuje
oże yć słusz ie uz a y za ar hitekta tego typu rozumowania.
Jednak nie on przy zy ił się istotnie do faktycznego roz i ię ia argu e ta ji o a ia ego
rodzaju. Ty , który to u zy ił ył Richard Swinburne, którego filozofia poszła w nieco innym
kieru ku iż sugero ał to Mit hell, roz ijają przy ty
w XX wieku apologety z ą argu e ta ję za teiz e
pu lika ji i orygi al y h argu e tó
aj aż iejszy , aj ardziej płod y
aj ardziej i po ują ą roz a he
hrześ ijański . Pod
rytyjskim filozofem religii. Jest o także zoło y
przeko ań religij y h. W ter i ologii a gielskiej filozofó
e ide jalista i od ter i u „e ide e , który ależy,
jako ra ja, argu e t, ś iade t o, a oz a zają ego
ają y języko y
przy zy iają y się do
iloś i
uzasad iają y h przeko a ia religij e jest on
przedstawicielem stanowiska niededukcjonistycznego ra jo aliz u
poznawczy,
zględe
k estii ra jo al oś i
ra jo alisty z y h z ie się
zależ oś i od ko tekstu, tłu a zyć
episte ologii religii do ol y zy
yraz, propozy jo al y lu
ik
iepropozy jo al y harakter, a
skaza ia pra dy lu pra dopodo ieńst a pe
ego t ierdze ia.
9
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
E ide jaliś i, zaró
o zaj ują y sta o isko ateisty z e, jak M. Scriven czy agnostyczne,
jak B. Russell czy Anthony Kenny, jak i owi przekonani o powodzeniu teologii naturalnej, jako
głó
y
el filozofii religii traktują do ieka ie ra jo al y h posta
)ai tereso a ie i h z iąza e jest z do
rosz ze ie
ie a y
poz a
zy
iary religij ej.
y iare
religii, z
do pra dzi oś i jej t ierdzeń o rze zy istoś i tra s e de t ej. ) tego po odu
aj aż iejsza ześć filozofii religii og iskuje się
okół róż y h, le z po iąza y h ze so ą
pro le atyk pra dzi oś i/fałszy oś i przeko ań religij y h oraz i h ra jo al oś i. W
z a z ej
ierze tego też doty zyły trzy
zes e książki “ i
ur e a,
iesz zą e się a
skrzyżo a iu pro le atyki teologii atural ej i episte ologii religii.
W trylogii The Coherence of Theism (1977), The Existence of God (1979) i Faith and
Reason (1981) Swinburne argumento ał, iż zarzuty
o se so
oś i języka religij ego
oż a odrzu ić, pokazują z jed ej stro y trud oś i stoją e przed e pirysty z ą teorią
z a ze ia, z drugiej
ypra o ują ,
a iąza iu do trady ji, realistyczne, metaforyczno –
analogiczne i kognitywne uję ie wypowiedzi języka religii. Celem jego filozofii religii jest
wykaza ie, iż teiz
jest ra jo al y
i spój y
sposo e
yjaś ia ia rze zy istoś i.
“pój ość teiz u daje się pokazać przy odpo ied i
z odyfiko a iu atry utó
przypisywanych Bogu. )daje o so ie spra ę, że teista ędą y hrześ ija i e
wiary jako utrzy y a ej te taty
argu e tó
i ś iade t
eutral ego sta o iska
hrześ ijańskiego
ie hipotezy, o e ia ej przez pryz at dostęp y h
e piry z y h. Jed ak filozofia religii upra ia a z perspekty y
usi o e ić zakres
jaki
tezy
etafizy z e teiz u zy teiz u
ogą zostać uzasad io e filozofi z ie. W The Existence of God krytycznie
porusza pro le atykę argu e tó
iędzy ist ie ie
ie traktuje
ś iata a
a ist ie ie Boga. Jakkol iek ie za hodzi sprze z ość
ieist ie ie
dowody teisty z e rozstrzygają e pozyty
siłę posz zegól y h argu e tó
Boga i
ie ist ieją ko kluzy
ie zagad ie ie, to
ist ie ie Boga jest
e dedukcyjne
oż a pokazać, iż ku ulują
ardziej pra dopodo
e
iż jego
nieistnienie. Pra dopodo ieńst o hipotezy teisty z ej o e ia się uży ają
te h ik
formalnych logiki pro a ilisty z ej,
sz zegól oś i twierdzenia Bayesa. Zgodnie z tym,
hipoteza istnienia Boga o określo ej
aturze jest najlepszym ostate z y
yjaś ie ie
ist ie ia i atury rze zy róż y h od Boga, z łasz za zaś elo oś i ś iata, przeja iają ej się
uporządko a iu atury, której kauzal ość podda a jest reguło , repreze to a y
pra a auko e. A zkol iek ostate z e
“ i
ur e
ie odrzu a języka
yjaś ie ie
yjaś ie ia
przez
a harakter kauzal y i perso al y,
o ologi z ego. Wyjaś ie ie teisty z e,
10
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
ter i a h oso o ego Boga jest prostszy
duchu fizykalisty z ego
yposażo y h
yjaś ie ie
auko e i terpreto a e
aturaliz u, postulują ego złożo y układu prosty h
iele
azo y h
zbiorem przygod y h pra
Wsze hś iata Bóg ie
iż
łas oś i i zdol oś i, a rządzo y h
ie yjaś ial y
fizyki. W prze i ieńst ie do do agają ego się
ają y po zątku i posiadają y istot ie
yjaś ie ia
szystkie s oje atry uty
maksymalnym stopniu ie rodzi pyta ia o Jego przy zy ę. Łat iejsze jest także
w termina h oso o y h ś iata ieoso o ego iż
ógł yt orzyć oso y z
aterii. Teiz
ytó
yjaś ie ie
yjaś ie ia jak ieoso o y sze hś iat
ie tylko yjaś ia ś iado ość ge eral ie, ale także
nadaje się do i terpreta ji taki h da y h e piry z y h, jak przekonania moralne,
doś iad zenia religijne i cuda. Z drugiej stro y pró y pod aża ia teiz u za po o ą
argu e tó
od ołują y h się do zła
y agają
ypra o a ia teodycei, bowiem nawet
jeżeli ist ie ie zła ie zy i teiz u iepra dopodo
przeciwko ist ie iu Boga, przy aj
Existence of God “ i
a iązuje
iej o
y , to sta o i pri a fa ie argu e t
iżają y pra dopodo ieńst o teiz u. O ile
ur e preze tuje ge eral ą teody eę, to
teody ei do idei hrześ ijański h, tak jak zy i to aktual ie
analitycznych. W póź iejszy h s oi h książka h “ i
ależą y h do sfery
ur e
Providence of God
iększość teody ei
ypra o ał szereg zagad ień
hrześ ijańskiej teologii filozofi z ej, jak pro le
, oskiego O ja ie ia i jego środkó
Responsibility and Atonement,
The
Odkupie ia
Revelation (1991),
Trój y ” iętej, Wcielenia i Zmartwychwstania The Christian God (1994), The Resurrection of
God Incarnate (2003), Was Jesus God? (2008). Poglądy za arte
“ i
ty h pozy ja h usytuo ały
ur e a jako ko ty uatora trady ji teologii atural ej i filozoficznej sięgają ej Butlera i
Paleya. T orzy o też, wraz z Johnem Hickiem, upra iają y
łą zą y dyskusje pro adzo e
ogól ą filozofię religii, tandem
rytyjskiej a ality z ą filozofii religii z to zo y i przez
iodą y h filozofó a erykański h. Mimo olbrzymiego dorobku oraz liczby prac naukowych
poś ie o y h jego filozofii, “ i
ur e
zasadzie ie z alazł wielu ko ty uatoró ,
zy
przypomina nieco innego Brytyjczyka D. Z. Phillipsa.
)agad ie ie rodzaju argu e tu uzasad iają ego t ierdze ia religij e
anality z ej filozofii religii
ystępuje
d ó h ko teksta h. Pier szy t orzą teologia filozoficzna i
teologia atural a, który h ele
jest
ypra o a ie spój ego filozofi z ego
odelu Boga i
jego działa ia oraz, po upora iu się z ko trargu e ta i, uzyska ie iezależ ego od
pot ierdze ia lu
do odu Jego ist ie ia. Poja ia się tu jed ak od ie
metafizycznego i etycznego aspekt epistemologicz y, zgod ie z który
iary
y od
e e tual e
11
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
argumenty i modele o e ia e są pod kątem dostarczania teizmowi, czy wierze religijnej,
racjonalnego uprawomocnienia. Problematyka argumentacji filozoficznej dostęp ej i
y aga ej przez filozofię religii przy ależy ie tylko do zagad ień
ależy sa a do jej dziedzi y jako dział
dyscypliny, ale
ia e
etodologi z y h tej
iesz zą y się pod tradycyjnym
rela ji iary i rozu u, zy jak się to dzisiaj zęś iej określa zagad ie ia ra jo al oś i
iary religij ej, prze hodzą ego nieraz w zagadnienie czy wiara religijna ma charakter
wiedzy.
Właś ie
ko tekś ie wspomnianej dyskusji, w episte ologii religii opró z sta o isk
racjonalistycznych (ewidencjalistycznych) poja iły się sta o iska a tye ide jalisty z e,
hoć iekoniecznie antyracjonalistyczne. Nastawienie antyewidencjalistycz e iosła ze so ą
już
eo ittge stei o ska filozofia religii, prze i
a ra jo alisty z e u
y ogo i
ufundowania religii na rozumie naukowym i filozoficznym. Jednak z racji koncentracji na
religii, jako
a spe yfi z ej for ie ży ia, z
wittge stei o ski fideiz
poglądo
ogółu
uzyskał
ydź ięk
łaś i y i jej gra i języko y i,
iekog ity isty z y, daleki od
łaś i ego
ierzą y h metafizycznego realizmu i ostate z ie ie zrealizo ał przez to
programu opisu religii taką, jaką o a jest. Tymczasem, a przeło ie lat siede dziesiąty h i
osie dziesiąty h, w Stanach Zjednoczony h yło iła się realisty z a, antyewidencjalistyczna
filozofia religii, upra ia a przez
hrześ ijański h,
aj zęś iej
zrastają a szy ko
li z ie i z a ze iu grupę filozofó
yz a ia kal ińskiego, skupio ą
okół Alvina Plantingi,
Nicolasa Wolterstorffa i Williama P. Alstona. Poglądy i h, z łasz za d ó h pier szy h,
i spiro a e są z jed ej stro y teologią kal ińską, sta o ią filozofi z ą i terpreta ję
za artego ta
uję ia rela ji iary i rozu u, z drugiej a iązują do
Thomasa Reida, a z
spół zes y h filozofó
Wittge stei a i
Hi ka. )róż i o a e argu e ty tej grupy filozofó
ęższy, u iezależ ie ie uz a ia ra jo al oś i
yśli episte ologi z ej
zes ej posta i poglądó
iały d a głó
e, łą zą e i h ele:
iary hrześ ijańskiej od z ajo oś i przez
ierzą ego do ry h argu e tó teologii atural ej, fu dują ej jego przeko a ia religij e, a
nawet od istnienia taki h argu e tó ; ogól iejszy, o ro a iary religij ej przed rozmaitymi
zarzutami epistemologi z ej
iepopra
oś i, z łasz za ty h, które i spiro a e
pogląda i przedstawicieli Oś ie e ia. Cele
osiąg ię ia tego
spo
yły
ia i autorzy
pod ażają założe ia epistemologiczne ewidencjalistycznych krytyk przeko ań teisty z y h
czy wiary religijnej. W przypadku Alstona i Pla ti gi
póź iejszy , ekster alisty z y
a y także do zy ie ia z ypra o a ą
okresie i h filozofii, argu e ta ją, iż ra jo al ie jest
12
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
przyjąć, że
iara religij a jest
iedzą o Bogu. ) drugiej stro y, jakkol iek o a ia a tu tak
zwana, episte ologia zrefor o a y h jest sta o iskie
episte ologi z y , to z łasz za
w przypadku Plantingi z iąza a jest o a z propozy ją upra ia ia filozofii religii z
perspekty y
ierzą ego
hrześ ija i a,
o de yduje o rodzaju argu e ta ji, do orze
problematyki i ustale iu adresata rezultató
tego
yśle ia, który
zęsto jest ie tyle
spól ota filozofó akade i ki h, o spól ota ierzą y h.
Podsta o y
ele
Pla ti gi
yło
ykaza ie, iż fałszy y
przyjmowane w racjonalistycznej etyki przekonań, t ierdzą e że
ierzą y
jest założe ie
a o o iązek
episte i z y al o upra o o ie ia s oi h przeko ań religij y h przez ufu do a ia
argumencie filozoficznym albo też odrzu e ia i h. )ałoże ie to, zda ie
Pla ti gi, ierze się
z
fundamentalizmem
łęd ej
teorii
struktury
uzasad ie ia,
zwanej
klasycznym
episte ologi z y , deter i ują ej poję ie ra jo al oś i przeko a ia. Nie tylko jest tak, iż
skraj y
fu da e taliz
episte ologi z y
jest
iespój y
z
arzu a y i przezeń
y aga ia i, ale też ge eruje a surdal e ko sek e je od a ia ia ra jo al oś i
rodzajo
artoś io y h poz a
ielu
zo przeko ań pozareligij y h, jak zdro orozsądko e
przeko a ia o ist ie iu tr ają y h
zasie rze zy, zy osó odrę
y h od oso y poz ają ej.
Łat o też pokazać, iż i terpreto a y przez pryz at i ter alisty z ej etyki przeko ań
y óg episte i z ego upra o o ie ia przeko ań religij y h jest do speł ie ia przez
ierzą ego dyspo ują ego pe
religij e ugru to a e
ego rodzaju doś iad ze ie
ekster alisty z e pojęty
ra jo al e, ale, t ierdzi Pla ti ga,
doś iadczeniu religijnym nie tylko są
ały głó
y trzo
przezeń credo, ma charakter wiedzy, o ile jest
yt ore
poz a
zy h, który h ele
jest
ierzeń
popra
hrześ ijański h, z a y
ie fu k jo ują y h
ładz
yt arza ie pra dzi y h przeko ań. Pla ti ga sadzi, iż
tak jest, oraz pod aża filozofi z ie argu e ty
religijnych. W póź iejszy
religij y . Przeko a ia
ają e
ykazać irra jo al ość przeko ań
okresie Pla ti ga roz i ął s oją argu e ta ję
ekster alisty z y , t ierdzą , iż o ile jedy y
po aż y
przeko ań hrześ ijański h jest zarzut Marksa i Freuda, iż są o e
zarzute
du hu
iera jo al oś i
yt arza e przez
ładze,
które al o ie są skiero a e ku pra dzie al o dysfu k jo ują, to zarzut te przesądza
spra ę zakładają
pra dzi ość, ie
fałszy ość
iary
hrześ ijański h. To zaś, jak i i h e e tual a
oże yć filozofi z ie rozstrzyg ięte.
Z kolei Wolterstorff, już
fundamentalizmu epistemologicznego
lata h siede dziesiąty h podej ują y krytykę
astęp ej dekadzie roz ija argu e ta ję
13
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
przeciwko uznaniu zasady propor jo al oś i stop ia uznania danego twierdzenia do
posiada ego dlań uzasad ie ia za jedy e kryteriu
twierdzenia. Jego zda ie
ra jo aliz
ra jo al oś i ak epta ji da ego
y odzą y się od J. Lo ka i I. Kanta, uz ają y, że
ierzą y utrzy uje ra jo al ie s oje przeko a ia religij e tylko ó
zas, gdy są o e przez
iego ś iado ie i odpowiednio ufundowane w poznaniu przyrodzonym, jest nie do
utrzymania. Proponuje też
się do episte i z ej
Natomiast Alston
łas e kryteriu
łas oś i a alogi z ej z ety z y
ypra o ał
uzasadnienia i racjonalnoś i pe
yśli
do
ie a ie
łas ą episte ologię per ep ji
t ierdze ia, iż doś iad ze ie
które ma na
ra jo al oś i pod iotu ak epta ji, od ołują e
isty z e uzyski a e przez
ie i
oś i.
isty z ej. Bro i w niej
hrześ ija
jest podsta ą
ego typu przeko ań religij y h, Doś iad ze ie
isty z e,
a harakter ezpośred iej i iez ysło ej ś iado oś i Boga. Uzyskane
w nim przekonania, to twierdzenia wytwarzane i utrzy y a e przez oso ę u zest i zą ą
religijnej prakty e t orze ia przeko ań, dzięki której uzyskują s oje pri a-facie
uzasad ie ie i ra jo al ość. Doty zą o e Boga ujętego
względe
aspek ie Jego zy ie ia zegoś
postrzegają ej Go oso y. )e zględu a y óg rzetel oś i
oraz prima – facie harakter uzasad ie ia przeko ań po stały h
teorii uzasad ie ia
hrześ ijańskiej prakty e
isty z ej, jeżeli ist ieją ra je pod ażają e rzetel ość tej praktyki doksasty z ej, to
zerpa e z
iej uzasad ie ie
oże zostać u ie aż io e. Alston t ierdzi, iż argu e ty
od ołują e się do aturalisty z y h yjaś ień doś iad zeń
y ika h
zy rzeko y h ko fliktó
ekstrapola je
etafizykę
z rezultata i i
aturalisty z ą,
isty z y h, sprze z oś i
y h praktyk, jak
ie dysk alifikują
i h
auka i jej
hrześ ijańskiej praktyki
mistycznej. O ile nie posiadamy tutaj, tak jak w przypadku dowolnej innej praktyki
doksasty z ej, iezależ ego od iej do odu jej rzetel oś i, to prakty z ie ra jo al e jest
u zest i t o
każdej z
i h, o ile jest społe z ie ustalo ą oraz nie posiadamy
dostate z y h ra ji dla uz a ia jej ierzetel oś i.
Grupa antyewidencjalistycznych episte ologó
Calvin College, raz z i
y i filozofa i stała się
religii z iąza ych po zątko o z
spółzałoży iela i The Society of Christian
Philosophers, które ależy do najliczniejszych grup filozofó
zrzesza y h przez American
Philosophical Association. Działal ość tego to arzyst a, w tym wydawanie od 1983 roku
kwartalnika Faith and Philosophy, podej ują ego
ogatą pro le atykę filozofii religii,
pły ęła istot ie a roz ój tej dyscypliny w Stanach Zjednoczonych, zy ią ją jed ą z
aj ardziej dy a i z ie roz ijają y h się działó filozofii.
14
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
Jak
a alitykó
oż a to yło zau ażyć
zapreze to a ej doty h zas pro le aty e, podejś ie
do religii e huje się dużą ś iado oś ią
pro le atyki teologii
atural ej z u zględ ie ie
etodologi z ą, podej o a ie
logiki filozofi z ej i episte ologii.
) iąza e to jest z ieloaspekto oś ią teologii atural ej i filozofi z ej, która z jed ej stro y
ma harakter
dąże ie
etafizy z ego
yjaś ia ia rze zy istoś i w perspektywie teistycznej, z
do roz i ię ia spój ej hipotezy teisty z ej, z atry uta i Boga jako “t ór y ś iata
harakteryzują ego się
ależy ie
yekspliko a y i atrybutami. Z drugiej te same
rozumowania potraktowane jako argumenty na istnienie Boga oraz zagadnienia
poznawczego charakteru wypowiedzi religijnych czy posiadania dobrych racji przeciwko
ist ie iu Boga, od ołują y h się do ludzkiego doś iad ze ia zła
iesz zą się
o rę ie
tradycyjnej problematyki relacji między iarą i rozu e .
Nie
oż a jed ak zapo i ać, że tr ałe
także od ie
iejs e
a ality z ej filozofii religii
ają
e zagad ie ia episte ologi z e. Chodzi tu o zagad ie ia doś iad ze ia
religij ego, które ada e yło przez a alitykó
uzasad iają ej i rzetel oś i poz a
aspek ie jego atury, rodzajó
zej. Obok typowego podejś ia traktują ego fakt
doś iad ze ia religij ego jako da ej, ędą ej ś iade t e
ardziej ge eral e uję ie
adają e
o
za ist ie ie
Boga, znajdujemy
uzasad iają ą doś iad ze ia religij ego
uprawo o ie iu przeko ań religij y h, które spotykamy u “ i
Davis i Keitha Yandella, oraz od ie
oraz siły
ur e a, Caroline Frank-
e podejś ie a tye ide jalistó . Moż a tu
skazać
z łasz za Alstona z jego eksternalistyczną epistemologią doś iad ze ia religij ego,
traktują ego je jako gru t przeko ań religij y h oraz od ołują ego się do ko ep ji
społe z ie ustalo ej praktyki t orze ia przeko ań. ) kolei już od póź y h lat
sześćdziesiąty h problem i terpretują ego doś iad ze ia
seei g as’), z o e ą
i
ieloś ią se só , w tym sensu religijnego, podejmuje John Hick, co owocuje z czasem
zaproponowaniem przezeń hipotezy pluralistycznej w teologii religii, stanowiska, iż róż e
ielkie religie sta o ią od ie
e i
zasadzie ró
ie do re drogi do tego samego,
ostatecznie niepojmowalnego Realnego. )agad ie ie pluraliz u religij ego jest po iąza e
ze spore
Waż y
iędzy realiz e
podejś ie
przez a alitykó
i a tyrealiz e
od oś ie poz a ia religij ego i teologi z ego.
w epistemologii religii i kwestii relacji wiary do rozumu jest szeroko
dyskuto a a etyka przeko ań, z roz aity i propo o a y i i
krytykowanymi stanowiskami, w tym, z jednej strony, ewidencjalistycznymi, jak i
antyewidencjalistycznymi, jak epistemologia reformowanych oraz znacznie od niej
15
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
ześ iejszy
prag atycznym stanowiskiem Willia a Ja esa ro ią y
Wielu filozofó
ada
pra a do
iary.
artość innego pragmatycznego argumentu za ra jo al oś ią
iary
religijnej – zakładu Pascala, niekiedy, jak ma to miejsce w przypadku Jeffa Jordana, łą zą
oba argumenty. Dyskutuje się i plika je przeko ań religij y h dla episte ologii ogól ej.
Coraz
iększy
zai tereso a ie
ieszy się tradycyjny pro le
przyrod i zy i i hu a isty z y i a religią. Nie
rela ji
ędzie przesad y
analityczna epistemologia religii sta o i jed ą z i te sy
iędzy auka i
st ierdze ie, iż
iej roz ija y h dziedzin filozofii
religii.
Wra ają do przed ioto o ujętej teologii filozofi z ej trze a zau ażyć, że dość
ześ ie,
o
póź y h lata h sześćdziesiąty h, z ko ty ua ją tego w latach
siedemdziesiąty h i póź iej, wraca tradycyjna pro le atyka atry utó
Petera Geach a, Nelsona Pike a, Anthony Kenny'ego i Richarda “ i
z łasz za
sze h o i
Boga w pracach
ur e a. Dyskuto a e są
sze h iedza, ato iast do roć Boga sa a
so ie ie z ajduje
po zątko o odpo ied iego zai tereso a ia, ędą o a ia ą
ko tekś ie pro le u zła.
A zkol iek porusza się pro le
sze h o y, dostęp y h
dosko ałe u yto i, propo ują
gra i
sze h iedzy i
iekiedy, jak to zy ił Gea h, modyfikacje ich rozumienia,
to mimo braku powsze h ego ko se susu, ie rodzą o e zasad i zy h ko tro ersji. Mniej
przychylni wszechmo y iż a ality y są
I a zej rze z się
z ajdują
a z krytyko a y i
o y h o roń ó
także Bria a Lefto a,
hodzą y z nimi w dyskusje filozofowie procesu.
ie z oś ią i prostotą Boga, jednak obydwa atrybuty
oso a h Eleo ory “tu p i Nor a a Kretz a
astęp y “ i
prostoty Boga pod hodzą Willia
Ma
ur e a
Oriel College. Przychylnie do koncepcji
oraz William F. Vallicella, roz iązują y
pro le ó
przypisywanych tej doktrynie. K estia gra i
pro le e
opatrz oś i i
co do możli oś i połą ze ia deter i iz u z
ist ieją ego
posiadać
teorii
iększość
iedzy Boga jest z iąza a z
ożli oś i posiada ia przez Boga uprzed iej
rze zy istoś i ol y h ludzki h działań iedzy o i h. W ty
li ertariańskiego
a, a pierwszy
stosu ku do
ko tekś ie poja iają się spory
ol oś ią. ) łasz za przyję ie sta o iska
ol y h działań ko plikuje k estię z ajo oś i, przez Boga
zasie, przyszły h ludzki h działań. ‘ó
ież poza zaso y Bóg
oże
ie
iedzy pośred iej zyli zupeł ego, ieo yl ego poz a ia tego, co dowolna wolna
istota u zy iła y
sposó
ol y
każdej
o ą ko ep ję opatrz oś i, podo
teodycealne deter i iz
ożli ej sytua ji. Taka
ie jak rodzą y
teisty z y iąza y z Kal i e
ty
iedza poz alała y a
ko tekś ie pro le y
i Lutre , jed ak ydaje się ona nie
16
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
ieć ist ieją ego przed iotu. ) drugiej stro y sta o isko tz . ot artego teiz u eguje
ożli ość posiada ia przez Boga iedzy o przyszły h ol y h działa ia h ludzi, ie jest o a
jed ak potrze
przeszłoś i i ty
a. Bóg
o ie
działa podej ują
ryzyko, opierają
a
iedzy o
o aktual e. O e ie dyskutuje się w teologii filozoficznej takie topiki jak
do roć i ś iętość Boga, st orze ie oraz rela ję Boga do do ra
oral y h zło ieka, zagad ie ie etyki
który
się
oski h
akazó
oral ego i o o iązkó
divine command ethics , w
krzyżują się zai tereso a ia filozofii religii oraz etyki i
etaetyki. Porusza e są
problemy u ysłu, ol oś i i harakteru oso o ego Boga, ez ieles oś i, ie ierpiętli oś i,
sze ho e oś i i ieskoń zo oś i. Jak idać to yło już
o szarze teologii filozofi z ej
iesz zą się ró
filozoficzne uznania doktryn Wcielenia,
z a ie ia,
artoś i z a
ej. ‘ó
yśli “ i
ur e a, w
ież takie zagad ie ia, jak sens i racje
oskoś i Jezusa, Odkupienia, powszechnego
zej róż y h religii, natury Koś ioła, O ja ie ia, Trój y ” iętej,
grze hu pier orod ego i szereg i
spekulaty
przypadku
y h, trady yj ie przy ależą y h do ko fesyj ej teologii
ież zagad ie ia teodycealne, które istot ie
filozoficznej, uj o a e są
ależą do teologii
ter i ologii przy ależą ej, jak się do tej pory zda ało, do
etoda i h roz iązy a ia dąży do
dyskursu teologicznego, prawie zawsze jednak
zachowania filozoficznego punktu widzenia i sposobu argumentacji, po ie aż jej rezultaty są
skierowane do
ieokreślo ej ko fesyj ie Akade ii. Wykorzystuje się tu dorobek etyki,
etaetyki, filozofii u ysłu, szeroko pojętej
etafizyki i filozofii zło ieka.
)aję ie się pro le atyką atry utó Boga z iąza e yło, z jednej stro y z przejś ie
od zak estio o a ia krytyki pozyty isty z ej do pozyty
religijnych, w tym tak
ego zaję ia się se se
yraże ia „Bóg , jako pod iotu orzeka ia predykató
yrażeń
jak i ty h
ostatnich, od oszą y h się do łaś i y h Bogu tzw. atry utó . ) drugiej stro y roz ój logiki
filozofi z ej, z łasz za logiki
etafizy z e teoria i ś iató
ter i ó
odal ej, zai tereso a ie sta o ią y i jej zaple ze
ożli y h i ros ą e przeko a ie o real y
od iesie iu
odal y h de re u ożli iły dalsze przeła y a ie pozytywistycznego i
empirycystycznego przeko a ia, iż ist ie ie real ego
metafizycznym, czy, jak to uj ują a ality y, szeroki
ytu
ie
logi z y
egzyste jal y h zdań ko ie z y h. Pro adziło to do po o
oże
yć ko ie z e
se sie i że
ie
a
ego zai teresowania
argumentem ontologicznym w jego modalnej formie oraz, z drugiej strony do
przefor uło a ia trady yj y h
pięćdziesiąty h tz . logi z y pro le
odpo iedzi
a
i te sy
ie
dyskuto a y od
zła, przy ykorzysta iu teorii ś iató
lat
ożli y h.
17
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
O ile w lata h sześćdziesiąty h
a alitykó
artość argu e tó
iała się ra zej źle, to aktual ie
hodzi tu tylko o róż e
oż a
ó ić o u iarko a y
opi ii
opty iz ie. Nie
ersje argu e tu o tologi z ego, „z art y h stają ego po
kolejnych krytyka h, ale także o re esa s argu e tó
dedukcyjnej i indukcyjnej, omawianych i
Willia a ‘o e a, “ i
a ist ie ie Boga
kos ologi z y h, w postaci
ro io y h przez przyjaz ego teiz o i ateistę
ur e a, Willia a La e Craiga, z jego argu e te
Kala , Alexandra
Prussa i Richarda Gale a czy Barry Millera. Swinburne (1979) ie tylko pod aża krytykę
Hu e a prze i ko argu e to i z elo oś i, le z propo uje spół zes ą jego ersję, która
u ika trud oś i pły ą y h z dar i iz u łą zo ego z
aturaliz e . Joh
Leslie dekadę
póź iej propo uje argument oparty na dostroje iu stały h kos ologi z y h
do ży ia,
ty
ży ia ludzkiego. O a ia e są argu e ty z
Na et kryty z y
o e teologii
upra dopoda
iają e
i te jo al oś i, ist ie ia z ioró
oraz szeregu
do re
oral oś i, ś iado oś i, udó .
atural ej a tye ide jalista Pla ti ga sugeruje, iż
obszarze zai tereso ań filozofii religii po i
argu e ty
y z aleźć się, poza tradycyjnymi, i teresują e
ist ie ie
Boga,
i li z , okresó
a
y hodzą e
od
roz udzo y h a
lata h osie dziesiąty h zai tereso ań teologią filozofi z ą i
innych dziedzin filozofii,
fe o e u
ko trfakty z y h zy stały h fizy z y h
łas oś i ludzkiego poz a ia. W z iązku z ko ty uo a ie
kryty z y i reak ja i filozofó
sze hś iata
ateisty z y h, przy ros ą y
atural ą oraz
ykorzysty a iu rezultató
oż a spodzie ać się, iż a ality z a filozofia religii dostar zy
ad hodzą y h dekada h szeregu i teresują y h pro le ó , dyskusji i roz iązań.
Bibliografia:
Wprowadzenia i opracowania:
1. Clack Brian R., An Introduction to Wittgenstei ’s Philosophy of Religio , Edinburgh
1999.
2. Cottingham, John, The Spiritual Dimension, Cambridge 2005.
3. Craig, William Lane and James Porter Moreland, Philosophical Foundations for a
Christian Worldview, Dovners Grove 2003.
4. Craig, William Lane, James Porter Moreland, red., Blackwell Companion to Natural
Theology, Oxford 2009.
5. Duncan, Steven, Analytic Philosophy of Religion. Its history since 1955, Tirril 2007.
6. Harris, James F., Analytic Philosophy of Religion. Dordrecht 2002.
7. Harris, Christopher, J. Insole, Faith And Philosophical Analysis. The Impact of
Analytical Philosophy on the Philosophy of Religion, Aldershot 2005.
8. Hick, John, Philosophy of Religion, 1963.
18
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
9. Koistinen, Timo, Philosophy of Religion or Religious Philosophy: A Critical Study of
Contemporary Anglo-American Approaches, Helsinki 2000
10. Lehtonen, Tommi, and Timo Koistinen, red., Perspectives in Contemporary Philosophy
of Religion, Helsinki 2000.
11. Long, Eugene Thomas, Twentieth Century Western Philosophy of Religion, Boston
2000.
12. Long, Eugene Thomas, red., Issues in Contemporary Philosophy of Religion, Special
Issue of The I ter atio al Jour al for Philosophy of ‘eligio ,
.
13. Mann, William, red., Blackwell Guide to the Philosophy of Religion, Oxford 2005
14. Mawson, Timothy J., Belief in God. An Introduction to the Philosophy of Religion,
Oxford 2005
15. Meister, Chad, Introducing Philosophy of Religion, London 2009.
16. Murray, Michael J. and Michael C. Rea, An Introduction to the Philosophy of Religion,
Cambridge 2008.
17. Nielsen, Kai, An Introduction to the Philosophy of Religion, London 1983.
18. Oppy, Graham, Arguing about Gods, Cambridge 2006.
19. Peterson, Michael J. and Raymond VanArragon, red., Contemporary Debates in
Philosophy of Religion, Oxford 2004.
20. Peterson, Michael, William Hasker, Bruce Reichenbach, and David Basinger, Reason
and Religious Belief, 2nd edition, New York 1998.
21. Phillips D. Z., Timothy Tessin, red., Philosophy of Religion in 2lst Century , New York
2001.
22. Quinn, Philip L., and Charles Taliaferro, red., A Companion to Philosophy of Religion,
Cambridge 1997.
23. Sobel, Jordan Howard, Logic and Theism. Arguments For and Against Beliefs in God,
Cambridge 2004.
24. Wainwright, William J., red. God, Philosophy, and Academic Culture: A Discussion
between Scholars in the AAR and the APA, Atlanta 1996.
25. Wainwright, William, red., Oxford Handbook to the Philosophy of Religion, Oxford
2005.
26. Wierenga, Edward R., Philosophy of religion, w: (red.) John V.Canfield, Routledge
History of Philosophy, Volume X, Philosophy of Meaning, Knowledge and Value in the
Twentieth Century, Londyn 1997, 292-304.
27. Yandell, Keith, Christianity and Philosophy, Grand Rapids 1984.
28. Zuurdeeg W.F. An Analytical Philosophy of Religion, London 1959
Literatura przedmiotowa:
1. Adams, Robert M., The Virtue of Faith and Other Essays in Philosophical Theology,
New York 1987.
2. Almeida, Michael J., The Metaphysics of Perfect Beings, New York 2008.
3. Alston, William, Perceiving God: The Epistemology of Religious Experience, Ithaca
1991.
4. Alston, William. Divine Nature and Human Language: Essays in Philosophical
Theology, Ithaca, 1989.
5. Arrington, Robert L., and Mark Addis, red., Wittgenstein and Philosophy of Religion,
London 2001.
19
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
6. Audi, Robert and Richard Wainwright, red., Rationality, Religious Belief and Moral
Commitment, Ithaca 1986.
7. Ayer, Alfred Jules, Language, Truth and Logic, London 1936
8. Bishop, John, Believing by Faith. An Essay in the Epistemology and Ethics of Religious
Belief, Oxford 2007.
9. Braithwaite, R. B. A E piri ist’s Vie of the Nature of Religious Belief. Cambridge,
1955.
10. Church, Alonzo. Re ie of A.J. Ayer’s La guage, Truth a d Logi , Se o d Editio ,
Journal of Symbolic Logic. 14(1949), 1, ss. 52-53.
11. Collier, Andrew, On Christian Belief. A Defense of a Cognitive Conception of Religious
Belief in a Christian Context, London 2003.
12. Copan, Paul and Paul K. Moser, The Rationality of Theism, London 2003.
13. Craig, William Lane and Quentin Smith, Theism, Atheism and Big Bang Cosmology,
Ithaca 1993.
14. Craig, William Lane, The Kalam Cosmological Argument, 1979
15. Davis, Stephen T., Christian Philosophical Theology, Oxford 2006.
16. Davis, Stephen T., God, Reason and Theistic Proofs, Grand Rapids 1997.
17. Davis, Stephen T., Logic and the Nature of God, London 1983.
18. Delaney, Cornelius, red., Rationality and Religious Belief, Notre Dame 1979.
19. Ferre, Frederick, Language, Logic and God, New York 1961.
20. Fischer, John Martin, red., God, Foreknowledge, and Freedom. Stanford 1989.
21. Flew, A. G. N., and Alasdair MacIntyre, red., New Essays in Philosophical Theology,
London . 1955.
22. Flew, Antony, God and Philosophy, London 1966
23. Flew, Antony, The Presumption of Atheism and Other Essays, New York 1976.
24. Flint, Thomas P. Divine Providence: The Molinist Account, Ithaca 1998.
25. Franks Davis, Caroline, The Evidential Force of Religious Experience, Oxford 1989.
26. Gale, Richard, On the Existence and Nature of God, New York 1991.
27. Geach Peter T., God and the Soul, London 1969.
28. Geach, Peter t., Providence and Evil, New York 1977.
29. Gellman, Jerome, Experience of God and the Rationality of Religious Belief, Ithaca
1998.
30. Gutting, Gary, Religious Belief and Religious Skepticism, Notre Dame 1982.
31. Haghfoury, M., red., Analytical Philosophy of Religion in Canada, Ottawa 1982.
32. Hare, Peter H. and E. H. Madden, Evil and the Concept of God, Springield 1968.
33. Hartshorne, Charles, A Natural Theology for Our Time, LaSalle 1967.
34. Hartshorne, Charles, A sel ’s Dis o ery, LaSalle 1965.
35. Hartshorne, Charles, The Logic of Perfection, LaSalle 1962.
36. Hasker, William, God, Time and Knowledge, Ithaca 1989.
37. Hasker, William, David Basinger, and Eef Dekker, red., Middle Knowledge: Theory and
Applications, Frankfurt 2000.
38. Hebblethwaite, Brian, Philosophical Theology and Christian Doctrine, Oxford 2004.
39. Helm, Paul. The Providence of God, Downers Grove 1994
40. Hick, John and Everett McGill, red., The Many–Faced Argument, New York 1967.
41. Hick, John, An Interpretation of Religion, New Haven 1989
42. Hick, John, Evil and the God of Love, London 1970.
43. Hick, John, Faith and Knowledge, Ithaca 1957.
20
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
44. Hoffmann, Joshua and Gary Rosenkrantz, The Divine Attributes, London 2002.
45. Howard-Snyder, Daniel, red., The Evidential Argument from Evil, Bloomington 1996.
46. Jordan, Jeff, Pas al’s Wager. Prag ati Argu e ts a d Belief i God, Oxford 2006.
47. Katz, Steven T., Mysticism and Philosophical Analysis, New York 1979
48. Leftow, Brian, Time and Eternity. Ithaca 1989.
49. Leslie, John, Universes, London 1989.
50. Mackie, J. L. Evil and Omnipotence, Mi d
, 200–12.
51. Martin, Michael, Atheism: A Philosophical Defense, Philadelphia 1990.
52. Mavrodes, George, Belief in God, New York 1970
53. Mitchell, Basil, The Justification of Religious Belief, London 1973
54. Moreland, James Porter, Consciousness and the Existence of God. A Theistic
Argument, New York 2008.
55. Morris, Thomas V. Anselmian Explanations, Notre Dame, 1989
56. Morris, Thomas V. Our Idea of God, Notre Dame 1991
57. Morris, Thomas V. red., Divine and Human Action, Ithaca 1988.
58. Oppy G. Ontological Arguments and Belief in God, Cambridge 1995
59. Phillips, D. Z., Religion and Understanding, Oxford 1967.
60. Phillips, D. Z., Religion without Explanation, Oxford 1976.
61. Phillips, D. Z., The Concept of Prayer, London 1965.
62. Pike, Nelson, God and Evil, Englewood Cliffs 1965.
63. Plantinga, Alvin, and Nicholas Wolterstorff, red. Faith and Rationality: Reason and
Belief in God, Notre Dame 1983
64. Plantinga, Alvin, God and Other Minds, Ithaca 1967
65. Plantinga, Alvin, God, Freedom and Evil, London 1974.
66. Plantinga, Alvin, red., The Ontological Argument, Garden City 1965.
67. Plantinga, Alvin, Warranted Christian Belief, New York 2000.
68. Price, Henry Habberley, Logical Positivism and Theology, „Philosophy 10 (1935), 313331.
69. Rowe, William, The Problem of Evil and Some Varieties of Atheism., American
Philosophi al Quarterly
(1979), 335–41
70. Rowe, William, The Cosmological Argument, Princeton 1975
71. Rundle, Bede, Why There is Something Rather Than Nothing, New York 2004.
72. Stump, Eleonore, and Norman Kretzmann, Eternity, Jour al of Philosophy
,
429–58.
73. Swinburne, Richard, Providence and the Problem of Evil, Oxford 1998.
74. Swinburne, Richard, The Christian God, Oxford 1994.
75. Swinburne, Richard, The Coherence of Theism, Oxford 1977.
76. Swinburne, Richard, The Existence of God, Oxford 1979.
77. Swinburne, Richard, The Resurrection of God Incarnate, Oxford 2003.
78. Swinburne, Richard, Was Jesus God?, Oxford 2008
79. Van Inwagen, Peter, God, Freedom and Mystery, Ithaca 1995
80. Van Inwagen, Peter, The Problem of Evil, Oxford 2006.
81. Wainwright, William J., Reason and the Heart: A Prolegomenon to a Critique of
Passional Reason, Ithaca 1995.
82. Wisdom, John, God and Evil, Mi d 44(1935), 1-20.
83. Wisdom, John, Philosophy and Psychoanalysis, Oxford 1963.
84. Wolterstorff, Nicholas, Reason within the Limits of Religion, Grand Rapids 1976.
21
Draft -wersja z 2010.12, poprawiona 2012.12.27, z drobnymi korektami z 2015.04.14. Ma zostać opublikowany w 2016 w
Przewodniku po filozofii Boga i religii, pod redakcją Janusza Salamona.
85. Wynn, Mark, Faith and Place. An Essay in Embodied Religious Epistemology, New
York 2009.
86. Yandell, Keith, The Epistemology of Religious Experience, Cambridge 1994.
87. Zagzebski, Linda, The Dilemma of Foreknowledge and Freedom, New York, 1996
88. Zagzebski, Linda, red., Rational Faith: Catholic Responses to Reformed Epistemology,
Notre Dame 1993.
Literatura w języku polskim:
1. Bronk, Andrzej, Podstawy nauk o religii, III wydanie poprawione i zmienione. Lublin
2009.
2. Ch edeń zuk, Bogdan, red. Fragmenty filozofii analitycznej. Filozofia religii
Warszawa 1977.
3. Davies, Brian, Wprowadzenie do filozofii religii, tłu . Wa ła J. Popowski, Warszawa
2006.
4. Guja, Jo ita, Jaku Go ułka red. A glosaska filozofia religii o e yz ań
spół zes oś i, Krakó
.
5. Hick, John, Argumenty za istnieniem Boga, tłu . Miło it Ku iński, Krakó
6. Kiliszek, Marian, Lingwistyczna filozofia religii. Analiza teorii I.T. Ramseya, Lublin 1983
7. Mackie John L., Cud teizmu. Argumenty za istnieniem Boga i przeciw istnieniu Boga,
tłu . B. Ch edeń zuk, Warszawa 1997.
8. Pepliński, Marek, A ality z a episte ologia religii ostat i h pię iu dekad, "FiloSofija" 11(2011), 4, ss. 919-938.
9. Plantinga, Alvin C., Bóg, ol ość i zło, tłu . Krzysztof Gur a, Krakó
.
10. Plantinga, Alvin C., O uz a a iu przeko a ia, że Bóg ist ieje jako przeko a ia
podstawowego, tłu . Marek Pepliński, "Filo-Sofija" 11(2011), 4, ss.981-999.
11. Schaeffler, Richard, Filozofia religii, tłu . Elż ieta Ko alska, Często ho a
, ss.
113-151.
12. Swinburne, Richard, Spój ość teiz u, tłu . Tadeusz “zu ka, Krakó
.
13. Vardy, Peter, Krótko o filozofii Boga, tłu . Beata Maj zy a, Krakó
.
14. Wittgenstein, Ludwig, Uwagi o religii i etyce, tłu . Małgorzata Ka e ka, Woj ie h
“ady, Wiesła Wale tukie i z, Krakó
.
15. Zagzebski, Linda, Wprowadzenie historyczne do filozofii religii, tłu . A to i “z ed,
Krakó
.
16. Ży iński, Jozef, Teizm i filozofia analityczna, t. 1– , Krakó
–88.
Marek Pepliński
U i ersytet Gdański
22